Trots min tystnad förra veckoslutet, Norra Sandbyträffen tog alltför mycket energi, fick jag ett paket även den veckan. Det innehöll två T21:or, Heljanmodellen nu på erbjudande från Mj-Hobbyexperten.
Mina två lok går utmärkt och jag kan tycka, redan för ordinarie utpris, att man får mycket lok för pengarna. Belackarna har ett och annat att klaga på men ett svenskt flexichassielok till ett pris runt 2000 kr växer inte på träd. Nu tror jag dessvärre att Heljans sverigesattsning är över, synd då jag räknat med bland annat fler versioner av 30-talsvagnarna, men har sett till att jag i alla fall har T21:or så jag klarar mig. Marknaden är troligen mättat för närvarande och vi kan knappast vänta oss en ny aktör på marknaden med ett T21 lok så vida det inte handlar om exklusiva småserielok, så jag rekomenderar er att slå till medan de fortfarande finns.
Så över till veckans paket. Först ut mina efterlängtade tankvagnar, givetvis Q12:or;
Gissar jag fel om jag säger att detta blir årets svenska mj-modell?
1 kilo mässingsplåt trillade in från HNJ:verkstad;
13 vagnsmodeller som garanterat håller mig igång under julledigheten och lång tid framöver.
Tre av plåtarna var fd GOSVV särkupévagn i nollan en modell som återfinns i flera byggtrådar här på forumet. Nu när modellen är under slutförsäljning passade jag på att skaffa mig några plåter - måhända kommande LSSJ-vagnar?
När Göran Olsson en gång i tiden ritade plåtarna, oj vad åren går och jag saknar Göran, fick det ofta plats för lite "bra att ha delar" på plåtarna. På denna nollanplåt sitter lite HO fjäderpaket/lagerboxar. Undrar just vad Göran hade för avsikt med dessa?
Inte bara slutförsäljning utan oxså rea, tre HOn3 godsvagnar ur GOSSV sortiment var för bra för att låta bli!
Så skulle det komma en bild av två VGJ kylvagnar som nu kommit i en reviderad utgåva. Bilden däremot blev aldrig tagen men vagnarna finns.
En plåt som skulle återutges var YJ kylvagn men där tydligen datorfilen var borta och vagnen ritats på nytt. Inte mig emot då den nya plåten är en klar förbättring av den äldre - skall bli ett spännade bygge!
Så det mest spännade av allt;
HNJ:verkstad aviserade för ett par månader sedan en serie VGJ tvåaxliga teakklädda personvagnar och här är de nu. Grundsatsen är VGJ C-vagn som har två olika underreden med olika axelavstånd. Detta tydligen för att kunna bygga olika tidsperioder av vagnarna. Sedan kommer kompletteringsdelar eller plåtar till de andra tre varianterna.
Till CD vagnen följer en ny gavelplåt och brevlåda. Till BC-vagnen helt nya långsidor och så till CF-vagnen (som är en SJ-vagn) nedanstående;
Konceptet är lysande men möjligen något förvillande. Köper man t.ex BC vagnen får man därutöver ett större delen av ett underrede och nästan en komplett korg över. Det gäller att hålla tungan rätt i mun när man sedermera bygger modellerna, många delar blir över. Ett snyggt resintak finns framtaget till vagnen och bygget skall bli spännade att påbörja. Det syns att konstruktören ifråga vet vad han gör men i vissa fall är en del etsningsdetaljer lite väl delikata, till exemplel alla bansignaturer (VGJ och SJ), klassbeteckningar och vagnsnummer. Personligen tror jag nog att det blir dekaler som jag kommer att satsa på.
/Ola