Börjar med något som kanske inte är direkt en nyhet men en detalj som sparar tid och förenklar bygget av alla stolpvagnar som skall färdigställas. HNJ:verkstad har tagit fram en gjuten stolpe med tillhörande sidostolphållare. Jag har hittills själv tillverkat mina stolpar och kännt frustationen av att löda dit stolparna rätt på mina vagnar. Särskillt tillverkning av stolphållarna har medför många fula ord och ibland har jag bara gett upp. Nu kan man på ett snabbt sätt få dit en rad av stolpar på en vagn tack vare gjutningen;

Som synns på bilden nedan finns såväl "tappen" nedan på stolpen som den tillplattade toppen. Den sistnämda måste dock rundas av med några filtag för att få korrekt utseende.

Stolphållaren har de fyra bultarna markerade och till skillnad mot mina egentillverkade får jag med dessa identiska hållare utmed vagnskorgen. En annan bonus med dessa stolpar är att jag får "hålen" för kedjor i linje något som även det varit ett tidskrävande arbete vid egentillverkning/lödning.
Priset? Ett gjutträd med 10 stolpar (för normalspårig standardvagn) kostar 75 kr vilket i alla fall jag tycker är ett prisvärt alternativ till egentillverkning - rekomenderas.
/Ola