Radiofabriken

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
janclaesson

Radiofabriken

Inlägg av janclaesson »

En fabrik speciellt tillägnad "Svenne" Också en konverterad plastbyggsats, inte världens höjdare men en lätt uppgift utan några större ingrepp.

Bild
Tillfälligt uppriggad i dagsljus, blev lite bättre än sist. Svenne beskrev förebilden på ett inlägg tidigare, här stämmer modell och verklighet ej alls. En fantasiprodukt som jag ej heller hade en aning fanns i Ulvsunda med ett liknande firmanamn fören jag såg mässingsskylten (från en radioapparat) som nu sitter monterad på byggnaden.

Bild
Det som fixades var en ommålning i ungefär samma kulör som plasten. Har murat igen några öppningar under traversen då jag utgått att kåken har haft en annan funktion innan "radiotiden". Tillhörande "rooftop water tank" uteslöts givetvis. Taket har höjts upp till övre kanten för att få bort det amerikanska stuket uppepå. Och till sist lite väderbitning.

Och vilken lycka att växlingspersonalen "råkat" ställa en O-vagn med last på just detta spår vid lastkajen. Fabriken kommer att hamna långt bak i en kommande anläggning. Planer måste man ju ha...
Detta lilla Egger-Bahnlok är det enda smalspåriga jag äger. Ett arv från min farbror, jag minns som liten grabb hur otroligt fascinerad jag var av hans grejer vid besöken. Han hade en hel del vagnar och ett litet diesellok av samma märke som dessvärre ej fanns att finna efter hans frånfälle. Om mina drömmar om en svensk bana blir verklighet så ska jag givetvis ha en smalspårig bibana, dock ej från Egger-bahn.

Åker på semester ut till klorofyllen på Blidö med mina ungar i morgon, återkommer om ett ombyggt tre-dörrars lokstall från Kibri nästa gång.
Ha en bra sommar hälsar Janne C
Stefan Jönsson

Re: Radiofabriken

Inlägg av Stefan Jönsson »

Snyggt Janne!

Vilken byggsats är det? Kan det vara Heljan's bryggeri? Hursomhelst ser den ut att kunna användas till mycket.
Jan

Inlägg av Jan »

Trevligt bygge Janne!

Hoppas att din svenska bana blir verklighet så att vi får se det fina smalspårsloket på spåret med lämpliga vagnar i kroken.

Jan
janclaesson

Inlägg av janclaesson »

Tackar. @Stefan, det är åter en byggsats från "Cornerstone", Reliable Warehouse & Storage. Inhandlades i Västberga för några år sedan, väldigt små om byggnader krävdes för mina behov.

Janne C
Stefan Jönsson

Inlägg av Stefan Jönsson »

Tack Janne, bra att veta.
Svenne

Inlägg av Svenne »

Mycket stiligt, Janne!

Företagsledningen skulle - om den nu ännu är vid liv - med största sannolikhet bli mycket stolta av att se sin firmas skylt på din pampiga fabrik. Och jag känner mig givetvis hedrad av att bli omnämnd i sammanhanget. Efter praktikantsomrarna med radiorör och trådradiofilter blev jag sedermera (på 60-talet) kund till både VHF-kommunikationutrustning och långvågsradiofyrar för luftfarten.

Det där med en ny bana låter verkligen trevligt. Hur ser planerna ut? Finns det kanske redan en visionstråd?

Svenne
Arne Lindgren

Inlägg av Arne Lindgren »

Ah, just vad jag funderat på.. Loket på vagnen..
Hur fraktar man ett smalspårsfordon på en normalspårsvagn?
Om det är trägolv borde hjulflänsarna skära in i träet..
Se det inte som kritik av din bild, det kanske är så enkelt att man bara ställer dit det, och byter golvbrädor om dom skadats.
Ska sen vagnen gå i ett tåg får man väl koppla lite kedjor.

Snygg fabrik. :)
Olof

Inlägg av Olof »

Arne Lindgren skrev: Ah, just vad jag funderat på.. Loket på vagnen..
Se det inte som kritik av din bild, det kanske är så enkelt att man bara ställer dit det, och byter golvbrädor om dom skadats.

Jag tror man ställde dem på lägnsgående träbalkar ditlagda för transporten.

Olof
janclaesson

Inlägg av janclaesson »

Ja någon form av träbalkar eller dy bör det nog vara, ville göra kåken lite elegantare på bild med en vagn. Eller "skryta" att jag minsann har något smalspårigt fordon i samlingen av rullande material. :o)

@Jo Svenne, jag har varit behjälplig med en anläggning åt en kompis ett flertal år nu, men den sista tiden har det liksom hamnat i stå av olika orsaker. Kompisen har väl jobbat lite för mycket för sitt uppehälle. Därmed så kommer jag kanske få lite mer tid med egna projekt igen. Betar av en del byggnader i ett första steg och måste planera för ett större utrymme i lägenheten också. Den gamla anläggningen tog mycket mindre plats men inser att planeringen av en ny kräver häftigt mycket mer utrymme. Visioner finns alltid, men att komma till skott är en annan historia...

Hälsar Janne C
Arne Lindgren

Inlägg av Arne Lindgren »

Olof skrev:
Arne Lindgren skrev: Ah, just vad jag funderat på.. Loket på vagnen..

Jag tror man ställde dem på lägnsgående träbalkar ditlagda för transporten.

Olof

Tack, både till dig och Jan. Då vet jag tills Abonnerads Mekaniska ska skicka sin första smalspårsmalmvagn med normaltåget för godkännande från vederbörlig myndighet..
Då först dyker min anläggning också upp i forumet.
Skriv svar