SJ Z43 Identifieringshjälp!

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
bermod

Re: SJ Z43 Identifieringshjälp!

Inlägg av bermod »

Har nu fått färdigt det första drivet till Z-43 ,det är försett med en Maxon 13/20 motor med dubbla svänghjul,om så önskas kan jag göra den förberedd för digitaldrift med en åttapolig kontakt.
bermod
Bild[/img]
Användarens profilbild
Arne Falk

Inlägg av Arne Falk »

bermod skrev: Har nu fått färdigt det första drivet till Z-43 ,det är försett med en Maxon 13/20 motor med dubbla svänghjul,om så önskas kan jag göra den förberedd för digitaldrift med en åttapolig kontakt.
bermod
Bild[/img]

Jag skall ju ha ett driv men jag väntar fortfarande på gjutdelarna.
Jag hör av mig.

/Arne
bermod

Inlägg av bermod »

Arne Falk skrev:
bermod skrev: Har nu fått färdigt det första drivet till Z-43 ,det är försett med en Maxon 13/20 motor med dubbla svänghjul,om så önskas kan jag göra den förberedd för digitaldrift med en åttapolig kontakt.
bermod
Bild[/img]

Jag skall ju ha ett driv men jag väntar fortfarande på gjutdelarna.
Jag hör av mig.

/Arne

Arne PM skickat till dig.
Bermod
Användarens profilbild
Arne Falk

Inlägg av Arne Falk »

Bild Bild

Efter en och en halv månads bygguppehåll p.g.a. brist på delar har det så börjat röra på sig igen. Fick gjutdelarna i förra veckan. Börjar dra ihop sig till målning. Men bromsslangar bränslepåfyllningsröret har jag inte monterat. Det är väl bränslepåfyllningsröret som sitter på vänster sida mellan hytten och den bakre luckan? Tycker nämligen att jag sett någon variant där det var placerat på höger sida.

/Arne F
Lasse M

Inlägg av Lasse M »

Arne Falk skrev: Det är väl bränslepåfyllningsröret som sitter på vänster sida mellan hytten och den bakre luckan? Tycker nämligen att jag sett någon variant där det var placerat på höger sida.

/Arne F

Alla dom Z43:or av denna typen jag sett har haft påfyllningsrör på båda sidor.
Användarens profilbild
Arne Falk

Inlägg av Arne Falk »

Bild Bild

Har grundmålat idag. Men innan jag påbörjade målningen lödde jag bränslepåfyllningsrör på båda sidor, samt lödde fast ett par U-balkar med fastlödd mutter för att kunna skruva ihop delarna.
Funderade först på att löda ihop underredet med karossen, men valde skruvvarianten. Vet inte vad som är bäst med det ger sig väl. Målningen underlättas avsevärt när man har delarna skiljda åt.

Bild

Bild

Grundmålade med Hagmans Rostskyddsgrund Röd, 1-K.
Vis av skadan sen förra gången målar jag slickepinnarna lösa och limmar fast dem efteråt.

/Arne F
Johan Winell

Inlägg av Johan Winell »

Vackert, ska bli gul att se färdigställandet.

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
bermod

Inlägg av bermod »

Arne Falk skrev: Bild Bild

Har grundmålat idag. Men innan jag påbörjade målningen lödde jag bränslepåfyllningsrör på båda sidor, samt lödde fast ett par U-balkar med fastlödd mutter för att kunna skruva ihop delarna.
Funderade först på att löda ihop underredet med karossen, men valde skruvvarianten. Vet inte vad som är bäst med det ger sig väl. Målningen underlättas avsevärt när man har delarna skiljda åt.

Bild

Bild

Grundmålade med Hagmans Rostskyddsgrund Röd, 1-K.
Vis av skadan sen förra gången målar jag slickepinnarna lösa och limmar fast dem efteråt.

/Arne F

Arne du får ett driv i slutet av nästa vecka,ska göra klart ett antal nu i helgen,visar en bild på ett av mina färdiga,(nästan)
bermod
Bild[/img]
Användarens profilbild
Arne Falk

Inlägg av Arne Falk »

bermod skrev:
Arne Falk skrev:

Arne du får ett driv i slutet av nästa vecka,ska göra klart ett antal nu i helgen,visar en bild på ett av mina färdiga,(nästan)
bermod
Bild

Bra Bertil!
Det börjar bli dags

Bild

Bild

/Arne
MaxG

Inlägg av MaxG »

Congratulations to your beutiful model bermod!

i must say, it is an excellent piece of work!

Ist this loco made from a kit?
If yes, where can you get this kit?

Regards,
Max
Skriv svar