Motstandslodding

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Hauk
Kontakt:

Motstandslodding

Inlägg av Hauk »

Det er sikkert flere her på forumet som benytter motstandslodding når de bygger messingmodeller.

Jeg er i hvertfall meget fornøyd med å ha en slik stasjon tilgjengelig, men det er en ting jeg lenge har ønsket meg.

Når jeg lodder ekstremt små fotoetsede deler bruker jeg ofte en pinsett til å holde delene, og da er det ganske nærliggende å ønske seg at selve pinsetten var nok til å lodde med.

Og American Beauty og andre amerikanske produsenter har skjønt det, de tilbyr "pinsetter" med elektroder.
Det eneste problemet er at de motstandsloddingspinsettene jeg har sett koster rundt 140 USD, og det er litt i tøffeste laget for meg. Av en eller annen grunn ser det ut til at de engelske produsentene av slike stasjoner ikke se noe poeng i slike pinsetter.

Kjøpte meg derfor en pose med reserveelektroder til 18 USD hos MicroMark.

I tillegg fant jeg frem:

-2 stk 60mm lange 4X4mm messing firkantstenger
-2 meter 220V jordet ledning
-1 bit 8mm plexiglass
-2 stk. bananplugger beregnet på stereoanlegg
-M2 messingskruer
-litt gaffa-tape

Og litt senere hadde jeg skrudd i hop denne lille rakkeren:

Bild

Pen er den *ikke*, men den ser ut til å fungere som planlagt! (Edit: Den fungerer glimrende!) Når jeg holder den som vist på bildet er det ikke så vanskelig å åpne/lukke den, selv om den helt mangler en returfjær:

Bild

Til de som kunne tenkt seg å overraske kone eller barn med en original julegave har jeg noen tips:

Sørg for å bruke ledning med solid tverrsnitt, ellers er det bare ledningene som blir varme. Jeg benyttet to lengder med 3-leder jordingsledning. Surret sammen de tre lederne for maksimalt tverrsnitt.
Bor et så trangt hull som mulig for elektrodene for god kontakt.
Mvh Håvard H

"Dette år i Skövde"
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Tomas Jansson

Re: Motstandslodding

Inlägg av Tomas Jansson »

Mycket bra tips! Elektroderna, är det kolelektroder som är förböjda på det viset?

/Tomas J (som inte motståndslöder än, men som tänkte testa vilket år som helst!)
Hauk
Kontakt:

Inlägg av Hauk »

Nei, det er stålelektroder som jeg har bøyd til selv. Med spissene mot hverandre får man bedre grep på delene, og mindre kontaktflate slik at det blir høyere motstand (og dermed varmere) rundt loddepunktet.

Problemet med stålelektroder er at de kan lodde seg fast! Jeg gnir derfor litt grafitt på dem for å minske problemet.
Mvh Håvard H

"Dette år i Skövde"
--
Min blogg:
Johan Winell

Inlägg av Johan Winell »

Hej Hauk och andra.

Tänk vad en tryckfjäder mellan den bakre delen av mässingstängerna skulle göra. Då skulle man i lugn och ro kunna placera sina delar och sedan trampa på pedalen och formligen punktsvetsa fast delarna....

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Hauk
Kontakt:

Inlägg av Hauk »

Johan Winell skrev: Tänk vad en tryckfjäder mellan den bakre delen av mässingstängerna skulle göra. Då skulle man i lugn och ro kunna placera sina delar och sedan trampa på pedalen och formligen punktsvetsa fast delarna....

Selvsagt! Hvorfor har jeg ikke tenkt på det før? Jeg har bestandig tenkt meg denne greia med en fjær som *åpner* pinsetten. Så det blir nok en ny versjon om ikke for lenge.

Takk or tipset!

Apropos punktsveising. Jeg har allerede greid å brenne hull i etsedeler med denne saken, og et par deleer har også ret og slett smeltet. So take care, begynn med de lave spenningene og jobb deg oppover
Mvh Håvard H

"Dette år i Skövde"
--
Min blogg:
Johan Winell

Inlägg av Johan Winell »

En fråga gällande aggregatet för motståndslödning:

Är det diskreta steg för olika spänningar (och därmed strömmar), eller är det ett reglage som steglöst kan reglera spänningen?

Med en mastig tyristor borde det väl gå att bygga ett steglöst aggregat?

En sån här klarar att överföra 40W:

[link]http://www.galco.com/scripts/cgiip.exe/ ... GM-12L-PRX[/link]

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Hauk
Kontakt:

Inlägg av Hauk »

Johan Winell skrev: En fråga gällande aggregatet för motståndslödning:

Är det diskreta steg för olika spänningar (och därmed strömmar), eller är det ett reglage som steglöst kan reglera spänningen?

Med en mastig tyristor borde det väl gå att bygga ett steglöst aggregat?

En sån här klarar att överföra 40W:

Min RSU (Resistance Soldering Unit) har diskrete steg der jeg velger spenninger mellom 1,5 og 4,5 V.

Andre RSUer har trinnløs regulering, feks American Beauty modellene.

Jeg vet ikke mye om dette, men umiddelbart vil jeg tro at 40W er for lav effekt til å få noe fart på loddingen. AB´s minste modell har en effekt på 250W.

Ellers har jeg litt problemer med kontaktflatene på stålelektrodene. Det viser seg at det fort dannes et isolerende belegg på dem under bruk.

Pinsetten fungerer derfor i rykk og napp, noe som er *meget* irriterende! Forslag til løsning ønskes!
Mvh Håvard H

"Dette år i Skövde"
--
Min blogg:
Tomas Jansson

Inlägg av Tomas Jansson »

Hmmm. Konstigt. Eftersom det är reservspetsar till ett annat aggregat borde det väl finnas liknande problem på det aggregat de ursprungligen är menade för. Om inte den tillverkaren då inte har något sätt att komma runt det... Används något speciellt flussmedel?

/Tomas J
Hauk
Kontakt:

Inlägg av Hauk »

Tomas Jansson skrev: Hmmm. Konstigt. Eftersom det är reservspetsar till ett annat aggregat borde det väl finnas liknande problem på det aggregat de ursprungligen är menade för. Om inte den tillverkaren då inte har något sätt att komma runt det... Används något speciellt flussmedel?

Ja, det er litt rart. Har benyttet Berafix flytende tinn, men er ikke helt sikker på hva slags flussmiddel som er blandet inn der.

Får teste litt mer senere i dag.
Mvh Håvard H

"Dette år i Skövde"
--
Min blogg:
Skriv svar