Lasse M skrev:
Tack för tipset men det där med projektsionsteckning är jag inte riktigt säker på vad du menar med men tack ändå. Finns det en matematisk formel så föredrar jag det. Men vill du så får du gärna förklara eller visa projeksionsteckningen du gjorde, skulle vara intressant att lära sig.
”Projeksjonstegning” høres kanskje unødig komplisert ut, kunne like gjerne kalt det tegning.
I dette tilfellet tok jeg utgangspunkt i et tenkt eksempel for å utlede en generell konklusjon.
Først tegnet jeg en plantegning av et objekt tilsvarende det du tegnet i ditt første innlegg. Det spiller ingen rolle om tegningen er i 1:1 eller 1:whatever.
Jeg tegnet 1:1 med centimeter som måleenhet:
Så må vi spørre oss: Hvilke mål er ”sanne” på denne tegningen, dvs. ikke forkortet?
Jo, det er linjene AB og CD.
Linjene AC og BD er forkortede, og disse må vi finne på annen måte.
Vi går til oppriss av objektet, slik at vi ser linjen BD uforkortet:
Nå vet vi eksakt mål på 3 av 4 sider på planet, så da kan vi tegne det ”flatt”, dvs uten at noen av linjene er forkortet:
Så er det bare å måle Vinkel X. Når man har tilgang til et vektorbasert tegneprogram kan man lese ut vinkler med flere desimaler, men det er ikke noe problem å gjøre dette tålelig presist på papir:
Det er selvsagt mye enklere å lære seg å regne ut dette med bruk av Arctan og sinus, men siden jeg likevel tegner alt i CAD synes jeg det går fort og greit å gjøre det på denne måten.
Husk at denne vinkelen blir den samme uansett størrelse på objektet.