Hamrås samt Gott Nytt År

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Tobias Ljung

Re: Hamrås skyltar

Inlägg av Tobias Ljung »

Etsförlagor till skyltarna finns hos mig. När de första loken börjar bli färdiga och visas upp här pa forumet sa lovar jag att ta fram en sats ; )

Skyltarna (utom patentskylten) är med pa den nedre delen här:
Bild
Hauk
Kontakt:

Re: Hamrås skyltar

Inlägg av Hauk »

Tobias Ljung skrev: Etsförlagor till skyltarna finns hos mig. När de första loken börjar bli färdiga och visas upp här pa forumet sa lovar jag att ta fram en sats ; )

Jeg vet jeg har spurt om dette før, men hvem er dett som etser disse skiltene?
Hvordan vil de ha etseunderlaget, og ikke minst, hva koster det?

Disse skiltene ser helt fantastiske ut, hvor små er de minste bokstavene som er leselige?
Mvh Håvard H

"Dette år i Skövde"
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Tobias Ljung

Re: Hamrås samt Gott Nytt År

Inlägg av Tobias Ljung »

Här en beställningslista pa saker som behövs till ett Hamras/Maleras/Hamra bygge (draft version):
http://ljungz.com/trains/temp/hamra_bes ... derlag.doc

Micke Brane har ställt samman matnyttig information pa sin hemsida:
http://www.brane.nu

Skyltarna kommer fran HRF i Schweiz. De minsta läsbara texten är ca 0,3 - 0,4 mm.
Jan-Inge Gunarsson

Inlägg av Jan-Inge Gunarsson »

Hej Tobias
Har du någon tidsplan när tilläggsplåten till Hamrås kommer?
Måttuppgifter på ångdomen, var kan man hitta dem?
Jan-Inge
Tobias Ljung

Inlägg av Tobias Ljung »

Prototypplaten för tilläggsdelarna beställdes häromdagen.

Kontakta Dag Bonnedal vid ÖSlJ, han säljer nagra olika kompendier med information (historik, teknisk information respektive ritningar). Ritningarna är dock för det nuvarande museiutförandet. Jag använde Maleras skissen i Welanders KLJ bok. Till Hamras fuskade jag med Erik Waldes LIDAN angdom.
Raymond Hedman

Inlägg av Raymond Hedman »

Liksom Jan-Inge som startade denna tråd har jag börjat granska och klippa lite i Hamra-plåten. Det första problemet jag stött på är att identifiera några av delarna. Kanske någon kan hjälpa mig?

Först, i övre vänstra kvadranten under den del där det står ”Tankradie” finns först täckluckan till kolboxen, därunder två rektangulära ( c:a 11 x 6 mm) bitar i en ram. Var ska de sitta? På ömse sidor om denna ram finns en avlång resp. en kvadratisk plåtbit. Jag antar att det är överskottsmaterial utan funktion eller? Tankradie, förresten, jag antar att det är avståndet mellan de etsade skårorna som representerar den aktuella radien. Jag mäter till c:a 2,2 mm, dvs. en borr eller liknade på 4,5 mm skulle vara ett bra mothåll när man böjer sidotankplåtarna.

Om vi sedan förflyttar oss till övre högra kvadranten, strax till höger om mitten och omedelbart till vänster om pann-rondellerna. Där finns en stor täckplåt, 36 x 41 mm med 5 små genometsade hål och en ”list” till vänster. Min fantasi räcker inte till för att hitta en plats för denna ganska stora bit. Den måste ju rimligen vara väldigt synlig på modellen men var? 41 mm överensstämmer med hyttbredden men? Kan det vara en del av takkonstruktionen? Taket ja, Längst uppe till vänster finns takplåtar i olika storlekar. Är dom alternativa eller är tanken att de ska lamineras? På prototypen har Tobias gjort takinfästningen liknande Waldes konstruktion för Lidan med en hållare i vardera hyttgaveln, men med ett fast hyttgolv, hur kommer man åt att skruva fast taket?

Höger om denna och under pann-rondellerna något som jag identifierar som hyttfotsteg. Utförandet stämmer väl med förebilden (Hamra) även om de avviker från den konstruktion som Tobias använt på sin prototyp Hamrås. Nedan för dessa kommer sandboxen med två alternativa svep och under sandboxgavlarna finns två runda luckor till sandboxen och i anslutnig till dessa sammanlagt 4 st små detaljer med två små hål i. Vad är dessa till för? Samma fråga gäller den lilla brickan till vänster om sandboxlocken och den rektangulära (57 x 13 mm) plåten med ett hål i mitten som sitter strax nedanför. Är den månne till tankvagnen? I så fall var? Det finns också en lite större rund bricka strax till höger om täckplåten till pannas bakgavel. Var ska den sitta?

Appropå pannas bakgavel. Det finns 3 etsade bakstycken förutom täckplåten. Är det meningen att alla 3 ska lamineras för att sedan kunna göra en rundning mot pannsvepet?

Slutligen i nedre högar kvadranten, till höger om tankvagnens tanksvep finns 4 st 8 mm breda plåtar, de två översta med vikanvisning i mitten. Jag skulle gissa att de har med tankvagnen att gör och möjligen ska de nedre plåtarna böjas efter tankradien och sitta mellan själva tanken och tankstöden. Men var ska plåtarna med vikanvisning vara? Samma fråga gäller den halvt genoetsade 7 mm breda remsan till höger och under denna en plåt som är 10 x 35 mm. Jag antar att det är ”överskott”. Till sist de 4 detaljerna med genometsade rektangulära hål till till höger om ångdomslocket.

Dessa var några av mina funderingar och jag antar att det finns de som kommit längre i funderandet än jag.
Tobias Ljung

Inlägg av Tobias Ljung »

En bild pa etsplaten sa att man kan orientera sig:
Bild

Först, i övre vänstra kvadranten under den del där det står ”Tankradie” finns först täckluckan till kolboxen, därunder två rektangulära ( c:a 11 x 6 mm) bitar i en ram. Var ska de sitta?
=> Täckplatar över högtryckscylindrar (pa tanksidorna)

På ömse sidor om denna ram finns en avlång resp. en kvadratisk plåtbit. Jag antar att det är överskottsmaterial utan funktion eller?
=> Ja, det är utfyllnad för att spara etsvätska = skonar miljön

Tankradie, förresten, jag antar att det är avståndet mellan de etsade skårorna som representerar den aktuella radien. Jag mäter till c:a 2,2 mm, dvs. en borr eller liknade på 4,5 mm skulle vara ett bra mothåll när man böjer sidotankplåtarna.
=> Ja, men du bör nog använda ett mindre borr da platen är rätt styv och fjädrar ut en del

Om vi sedan förflyttar oss till övre högra kvadranten, strax till höger om mitten och omedelbart till vänster om pann-rondellerna. Där finns en stor täckplåt, 36 x 41 mm med 5 små genometsade hål och en ”list” till vänster. Min fantasi räcker inte till för att hitta en plats för denna ganska stora bit. Den måste ju rimligen vara väldigt synlig på modellen men var? 41 mm överensstämmer med hyttbredden men? Kan det vara en del av takkonstruktionen?
=> Det är den övre delen av bottenplattan under hytten. Under denna del kommer en aningen mindre 1mm plat. Halen är borrindikeringar och borras upp till 1,4mm efter att plattorna lödits ihop. Genom dessa hal fästs hytten med M1,4 skruvar underifran. Pa Mickes hemsida finns mina Hamras byggbilder upplagda, plattan syns pa bild 1. Nitremsan är alltsa den övre flanken av L-listen mot den bakre ramverksgaveln. Nitarna trycks ut som vanligt.
[link=http://www.brane.nu/modeller/anglok/hamra/m.html]Micke Branes Hamra sida[/link]

Taket ja, Längst uppe till vänster finns takplåtar i olika storlekar. Är dom alternativa eller är tanken att de ska lamineras? På prototypen har Tobias gjort takinfästningen liknande Waldes konstruktion för Lidan med en hållare i vardera hyttgaveln, men med ett fast hyttgolv, hur kommer man åt att skruva fast taket?
=> Takets konstruktion syns tydligt i Smalsparigt artikeln, Nr 100. Takbilden fattas pa Mickes sida. Skruven är gömd i takluckan och är permanent (= ingen risk att tappa bort den!). Först löder man alltsa fästena i hytten (bild 21), sen kommer en lös balk som skruvas till hyttfästena. I denna balk, rakt under fästhalet i mitten av taket, gängas ett M1,4 hal. Taket skruvas sedan pa plats med en enda skruv rakt uppifran. Pa varje sida löds en mässingsprofil med lätt presspassning mot hytten sa att taket blir rakt.

Höger om denna och under pann-rondellerna något som jag identifierar som hyttfotsteg. Utförandet stämmer väl med förebilden (Hamra) även om de avviker från den konstruktion som Tobias använt på sin prototyp Hamrås.
=> Fotstegen är ungefär som i den renoverade versionen, jag gjorde egna av Weinert plat och nalar för att efterlikna originalversionen.

Nedan för dessa kommer sandboxen med två alternativa svep och under sandboxgavlarna finns två runda luckor till sandboxen och i anslutnig till dessa sammanlagt 4 st små detaljer med två små hål i. Vad är dessa till för?
=> Det är den lilla länken till sandstangen, bara 1 behövs. Kolla att stangen kommer runt angdomen och in i det lilla fyrkantiga halet pa hyttframgaveln. Se bild 23. Sandstangen är under pannsvepet.

Samma fråga gäller den lilla brickan till vänster om sandboxlocken och den rektangulära (57 x 13 mm) plåten med ett hål i mitten som sitter strax nedanför.
=> Brickan är flänsen till angavloppsröret (under sotskapet). Nitarna trycks ut. Pa tilläggsplaten kommer även liknande flänsar till vattenröret som förbinder höger och vänster tank.
=> Den rektangulära biten är eldstadens svep som passar runt pannan inne i hytten.

Är den månne till tankvagnen? I så fall var?
=> Nej

Det finns också en lite större rund bricka strax till höger om täckplåten till pannas bakgavel. Var ska den sitta?
=> Större alternativ till angavloppsrörets fläns, se ovan.

Appropå pannas bakgavel. Det finns 3 etsade bakstycken förutom täckplåten. Är det meningen att alla 3 ska lamineras för att sedan kunna göra en rundning mot pannsvepet?
=> Ja. Eldstaden syns pa bild 6 och 21. Eldstaden görs som en enhet bestaende av eldstadssvep och laminerad bakgavel samt diverse detaljer. Eldstaden sätts pa plats efter malning, liksom tankändarna i hytten.

Slutligen i nedre högar kvadranten, till höger om tankvagnens tanksvep finns 4 st 8 mm breda plåtar, de två översta med vikanvisning i mitten. Jag skulle gissa att de har med tankvagnen att gör och möjligen ska de nedre plåtarna böjas efter tankradien och sitta mellan själva tanken och tankstöden.
=> Riktigt, det är en lokal förstärkning av tanken kring tankstöden. Det ska komma en artikel om Gyttorpvagnen i Smalsparigt sa snart det finns plats i tidningen...

Men var ska plåtarna med vikanvisning vara? Samma fråga gäller den halvt genoetsade 7 mm breda remsan till höger och under denna en plåt som är 10 x 35 mm. Jag antar att det är ”överskott”.
=> Kommer faktiskt inte ihag, den är nog överblivna rester fran prototypplaten och har nog med nagot annat projekt att göra

Till sist de 4 detaljerna med genometsade rektangulära hål till till höger om ångdomslocket.
=> Det är rester fran delar till en gjutmodell av ett växelställ.

=> För övrigt kommer en del tilläggsdelar resp korrigerade delar pa tilläggsplaten, bla:
- Nya ramverk (korrigering av cylindervinkel fram samt anpassning till nya mässingslager med annan ytterdiameter fran Markits)
- Nya ramverksgavlar och buffertbalkar (korrigering av koppelhöjd)
- Täckplatar för de översta raderna av ljudhal (Jörgen Wetterskog tyckte att det sag ut som en torklada...)
- Korrigerade hyttframgavlar (modifierat urtag sa att hela högra tanken kan utnyttjas för en ljuddekoder)
- Alternativt separat sotskap
- Korrigerade tankovansidor
- "Korrekta" cylindersvep för Hamra (inget "Backwoodsfusk")
- Korrekta vevslängar, do
- Korrekta koppelstänger, slidstyrning mm i nysilver
Raymond Hedman

Inlägg av Raymond Hedman »

Tack Tobias för snabbt svar. Jag trodde att täckplåtarna över högtryckscylindrarna var de som sitter inne i det stora hyttsjoket. De har samma mått. Är det månne reserver?

Sedan fick jag ju även svar på den 1 mm tjocka plåten och hur överbyggnadens läge definieras i förhållande till den bakre drivenheten.

Beträffande taket hade jag inte noterat det lilla hålet (takluckan som du kallar det) på taket för att komma åt fästskruven, men nu begriper jag hur det ska vara. Men du förklarde inte varför det finns två olika stora takplåtar. Den undre, som syns på bilden i Smalspårigt är ju bara en bit ur ”skrotlådan”. Jag trodde möjligen att du hade tänkt att man laminerar de två takplåtarna och viker ner kanterna på underplåten som ersättning för de MS-lister som du har på prototypen.

Det finns också två växellådor på plåten med olika höjd för motoraxeln. Jag har Backwoodsmodellen och ser att det skulle gå att använda inkråmet (kugghjul och axlar mm.) om man vänder ett kugghjul så att utväxlingen halveras. På det sättet skull jag slippa remdriften som jag är skeptisk till. Jag antar att du har funderat i samma banor när du utformat växellådorna. Vad är det som fick dig att fastna för remdrift i stället och vilken av växellådorna bör jag använda?

Jag lär nog återkomma med flera frågor allteftersom bygget fortskrider.
Tobias Ljung

Inlägg av Tobias Ljung »

Jag trodde att täckplåtarna över högtryckscylindrarna var de som sitter inne i det stora hyttsjoket. De har samma mått. Är det månne reserver?
=> De var tänkt sa, men de i hyttsjoket blev faktiskt nagra tiondelar för sma, om jag minns rätt.

Sedan fick jag ju även svar på den 1 mm tjocka plåten och hur överbyggnadens läge definieras i förhållande till den bakre drivenheten.

Beträffande taket hade jag inte noterat det lilla hålet (takluckan som du kallar det) på taket för att komma åt fästskruven, men nu begriper jag hur det ska vara.
=> Blandade tillfälligt ihop det med Z4p:n, den har samma konstruktion men med skruven gömd i takluckan. Pa Hamras sitter skruven i det "inre" taket. Halet i det riktiga taket är aningen mindre än skruvskallen sa att den inte ramlar ur, men stort nog för att fa ned en liten skruvmejsel. NWSL skruvarna i beställlistan passar perfekt.

Men du förklarde inte varför det finns två olika stora takplåtar.
=> Det var nog bara för att testa vilket som sag bäst ut

Den undre, som syns på bilden i Smalspårigt är ju bara en bit ur ”skrotlådan”. Jag trodde möjligen att du hade tänkt att man laminerar de två takplåtarna och viker ner kanterna på underplåten som ersättning för de MS-lister som du har på prototypen.
=> Hade nog tänkt att man gör regnlisterna av L-profil 1x1mm, precis som pa prototypen. Ingen laminering.

Det finns också två växellådor på plåten med olika höjd för motoraxeln. Jag har Backwoodsmodellen och ser att det skulle gå att använda inkråmet (kugghjul och axlar mm.) om man vänder ett kugghjul så att utväxlingen halveras. På det sättet skull jag slippa remdriften som jag är skeptisk till. Jag antar att du har funderat i samma banor när du utformat växellådorna. Vad är det som fick dig att fastna för remdrift i stället och vilken av växellådorna bör jag använda?
=> Jag provade en egen växellada med Backwoods/Weinert kugghjulen, men det lät alldeles för mycket. Det är ju raka kuggar hela vägen ned till den längsgaende kardanen. Remdriften blir mycket tystare och jag gjorde ställskruvar pa motorplattan sa att man kan justera remspänningen väldigt enkelt. Om du ända kör med kuggar: Jag tror den korta växelladan passar bättre, da far man plats med ett större svänghjul. Om jag minns rätt...

Jag lär nog återkomma med flera frågor allteftersom bygget fortskrider.
=> Visa gärna bilder pa ditt bygge! Den bästa inspirationen för kommande byggsatser är att se när det blir nagot av dem!
Tobias Ljung

Inlägg av Tobias Ljung »

Beträffande taket hade jag inte noterat det lilla hålet (takluckan som du kallar det) på taket för att komma åt fästskruven, men nu begriper jag hur det ska vara. Men du förklarde inte varför det finns två olika stora takplåtar. Den undre, som syns på bilden i Smalspårigt är ju bara en bit ur ”skrotlådan”. Jag trodde möjligen att du hade tänkt att man laminerar de två takplåtarna och viker ner kanterna på underplåten som ersättning för de MS-lister som du har på prototypen.

Svarade nog pa "fel fraga" ovan. Ideen med ett etsat innertak, som precis passar invändigt, vore möjlig, men det är lätt att skrapa färgen pa hyttväggarna da.

Jag använde därför en mindre platbit ur skrotladan (eller rättare sagt en överbliven platstump fran etsplaten). Den ska vara sa bred att skruvhuvudet precis passar. Sen har jag tva mässingslister (4x2 mm tror jag) som är lätt kilformade för att positionera taket. Pa ovansidan kommer sen regnlisterna av L 1x1 mm ms.
Skriv svar