En bild pa etsplaten sa att man kan orientera sig:
Först, i övre vänstra kvadranten under den del där det står ”Tankradie” finns först täckluckan till kolboxen, därunder två rektangulära ( c:a 11 x 6 mm) bitar i en ram. Var ska de sitta?
=> Täckplatar över högtryckscylindrar (pa tanksidorna)
På ömse sidor om denna ram finns en avlång resp. en kvadratisk plåtbit. Jag antar att det är överskottsmaterial utan funktion eller?
=> Ja, det är utfyllnad för att spara etsvätska = skonar miljön
Tankradie, förresten, jag antar att det är avståndet mellan de etsade skårorna som representerar den aktuella radien. Jag mäter till c:a 2,2 mm, dvs. en borr eller liknade på 4,5 mm skulle vara ett bra mothåll när man böjer sidotankplåtarna.
=> Ja, men du bör nog använda ett mindre borr da platen är rätt styv och fjädrar ut en del
Om vi sedan förflyttar oss till övre högra kvadranten, strax till höger om mitten och omedelbart till vänster om pann-rondellerna. Där finns en stor täckplåt, 36 x 41 mm med 5 små genometsade hål och en ”list” till vänster. Min fantasi räcker inte till för att hitta en plats för denna ganska stora bit. Den måste ju rimligen vara väldigt synlig på modellen men var? 41 mm överensstämmer med hyttbredden men? Kan det vara en del av takkonstruktionen?
=> Det är den övre delen av bottenplattan under hytten. Under denna del kommer en aningen mindre 1mm plat. Halen är borrindikeringar och borras upp till 1,4mm efter att plattorna lödits ihop. Genom dessa hal fästs hytten med M1,4 skruvar underifran. Pa Mickes hemsida finns mina Hamras byggbilder upplagda, plattan syns pa bild 1. Nitremsan är alltsa den övre flanken av L-listen mot den bakre ramverksgaveln. Nitarna trycks ut som vanligt.
[link=
http://www.brane.nu/modeller/anglok/hamra/m.html]Micke Branes Hamra sida[/link]
Taket ja, Längst uppe till vänster finns takplåtar i olika storlekar. Är dom alternativa eller är tanken att de ska lamineras? På prototypen har Tobias gjort takinfästningen liknande Waldes konstruktion för Lidan med en hållare i vardera hyttgaveln, men med ett fast hyttgolv, hur kommer man åt att skruva fast taket?
=> Takets konstruktion syns tydligt i Smalsparigt artikeln, Nr 100. Takbilden fattas pa Mickes sida. Skruven är gömd i takluckan och är permanent (= ingen risk att tappa bort den!). Först löder man alltsa fästena i hytten (bild 21), sen kommer en lös balk som skruvas till hyttfästena. I denna balk, rakt under fästhalet i mitten av taket, gängas ett M1,4 hal. Taket skruvas sedan pa plats med en enda skruv rakt uppifran. Pa varje sida löds en mässingsprofil med lätt presspassning mot hytten sa att taket blir rakt.
Höger om denna och under pann-rondellerna något som jag identifierar som hyttfotsteg. Utförandet stämmer väl med förebilden (Hamra) även om de avviker från den konstruktion som Tobias använt på sin prototyp Hamrås.
=> Fotstegen är ungefär som i den renoverade versionen, jag gjorde egna av Weinert plat och nalar för att efterlikna originalversionen.
Nedan för dessa kommer sandboxen med två alternativa svep och under sandboxgavlarna finns två runda luckor till sandboxen och i anslutnig till dessa sammanlagt 4 st små detaljer med två små hål i. Vad är dessa till för?
=> Det är den lilla länken till sandstangen, bara 1 behövs. Kolla att stangen kommer runt angdomen och in i det lilla fyrkantiga halet pa hyttframgaveln. Se bild 23. Sandstangen är under pannsvepet.
Samma fråga gäller den lilla brickan till vänster om sandboxlocken och den rektangulära (57 x 13 mm) plåten med ett hål i mitten som sitter strax nedanför.
=> Brickan är flänsen till angavloppsröret (under sotskapet). Nitarna trycks ut. Pa tilläggsplaten kommer även liknande flänsar till vattenröret som förbinder höger och vänster tank.
=> Den rektangulära biten är eldstadens svep som passar runt pannan inne i hytten.
Är den månne till tankvagnen? I så fall var?
=> Nej
Det finns också en lite större rund bricka strax till höger om täckplåten till pannas bakgavel. Var ska den sitta?
=> Större alternativ till angavloppsrörets fläns, se ovan.
Appropå pannas bakgavel. Det finns 3 etsade bakstycken förutom täckplåten. Är det meningen att alla 3 ska lamineras för att sedan kunna göra en rundning mot pannsvepet?
=> Ja. Eldstaden syns pa bild 6 och 21. Eldstaden görs som en enhet bestaende av eldstadssvep och laminerad bakgavel samt diverse detaljer. Eldstaden sätts pa plats efter malning, liksom tankändarna i hytten.
Slutligen i nedre högar kvadranten, till höger om tankvagnens tanksvep finns 4 st 8 mm breda plåtar, de två översta med vikanvisning i mitten. Jag skulle gissa att de har med tankvagnen att gör och möjligen ska de nedre plåtarna böjas efter tankradien och sitta mellan själva tanken och tankstöden.
=> Riktigt, det är en lokal förstärkning av tanken kring tankstöden. Det ska komma en artikel om Gyttorpvagnen i Smalsparigt sa snart det finns plats i tidningen...
Men var ska plåtarna med vikanvisning vara? Samma fråga gäller den halvt genoetsade 7 mm breda remsan till höger och under denna en plåt som är 10 x 35 mm. Jag antar att det är ”överskott”.
=> Kommer faktiskt inte ihag, den är nog överblivna rester fran prototypplaten och har nog med nagot annat projekt att göra
Till sist de 4 detaljerna med genometsade rektangulära hål till till höger om ångdomslocket.
=> Det är rester fran delar till en gjutmodell av ett växelställ.
=> För övrigt kommer en del tilläggsdelar resp korrigerade delar pa tilläggsplaten, bla:
- Nya ramverk (korrigering av cylindervinkel fram samt anpassning till nya mässingslager med annan ytterdiameter fran Markits)
- Nya ramverksgavlar och buffertbalkar (korrigering av koppelhöjd)
- Täckplatar för de översta raderna av ljudhal (Jörgen Wetterskog tyckte att det sag ut som en torklada...)
- Korrigerade hyttframgavlar (modifierat urtag sa att hela högra tanken kan utnyttjas för en ljuddekoder)
- Alternativt separat sotskap
- Korrigerade tankovansidor
- "Korrekta" cylindersvep för Hamra (inget "Backwoodsfusk")
- Korrekta vevslängar, do
- Korrekta koppelstänger, slidstyrning mm i nysilver