Kanske man får beställa en vagn från Schnellenkamp också, då blir det lättare att göra en jämförelse...
Dekalerna?

/Anders
Hej Anders!
Inte heller SJ kallade den Tbis vid anskaffningen ca 1961. Då gällde fortfarande alla olika järnvägsförvaltningars egna nationella litterasystem. Så hos SJ hette de Teu i ca 5 år fram till införandet av UIC littera- och nummersystem. Under tiden fram till 1967 skaffade SJ totalt 385 vagnar av detta littera och av två olika typer och därmed också i två olika nummerserier. När de väl blivit Tbis och dessutom tilldelats typnummer av SJ blev de Tbis typ 611 (85 vagnar) och typ 651 (300 vagnar). Senare tillkom ytterligare 100 vagnar som kom att bli Tbis typ 691. De foton Seved Walter hos SJ tog när vagnarna var alldeles nylevererade 1962 föreställer därmed alla Teu ur den första serien av 85 vagnar. Eftersom den leveransen också är stort sett samtida med DB introduktion av sin variant är det nog också den som bäst överensstämmer med DB Klmmgks66/Tbis typ 870. Men naturligtvis hade SJ egna idéer om särkrav som skapade en del detaljskillnader.Anders Östlund skrev: ↑tis 18 aug 2020, 20:50 ...
Men jag beställde också en Tbis från Schnellenkamp, tyskarna kallar den något annat så klart...
...
/Anders Ö
Men vagnen bakom D-loken saknar vinklat fotsteg, så din vagn Olof är nog förebildsriktig också...
Bra spanat... Men... Är vi säkra på att detta är en svensk vagn? Den går i ett svenskt tåg men... Andra detaljer saknas också, fästkrokarna i hörnstolparna, stödet på plattformsräcket vid taket, märkningen... Jag skulle vilja utmana lite och säga att vagnen på bilden är inte svensk, jag tror den är tysk...Johan Winell skrev: ↑tis 25 aug 2020, 19:12Men vagnen bakom D-loken saknar vinklat fotsteg, så din vagn Olof är nog förebildsriktig också...
VH /J