Vid förmiddagens titt på Järnvägshistoriskt forum hade flitige Stig Lagergren åter varit aktiv. Han har visat många fina bilder den sista tiden. Andra bilden från Linghem 1968 fick mig att haja till. Inte nog med att Gt 6922 har dubbla D-lok, ser ut som trä-D, första vagnen är en som varit uppe dill diskussion förut. jag försöker länka,
Läs hela tråden, det finns mera, https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mo ... &id=236596
För ett par hundra € finns vagnen i lite olika varianter från Michael Schnellenkamp https://spur-0-kaufhaus.de/epages/f9725 ... ewandwagen
Sädesärlan bakom får vi fortsätta drömma om.
Inte nog med det, minnet har skämtat mig Aprillo, vagnen på bilden, som fanns i Sverige , Tis, är en kortare variant, som finns/funnits i nollan. Vem tillverkade den?
SJ godsvagn litt Te nr 38637
Morgondagens godsvagn 1958
“Fem slutna godsvagnar av denna typ fick SJ nyligen. De har förskjutbara väggar och tak, varigenom de lämpar sig väl för s.k. Pallgods. Vagnarna är tysktillverkade och är f.n. under prov av bl- a- tätheten och tåligheten mot den svenska vintern.” - Signalen nr 12 1958
****
Noterar att stegen på färgbilden, saknar det vinklade "steg", som svenska järnvägsfordon ska ha, för att varna för kontaktledningen. Hur kan det komma sig tro? Det är samma vagn på båda bilderna.
HJP skrev: ↑tor 30 jul 2020, 17:04
****
Noterar att stegen på färgbilden, saknar det vinklade "steg", som svenska järnvägsfordon ska ha, för att varna för kontaktledningen. Hur kan det komma sig tro? Det är samma vagn på båda bilderna.
Snyggt fångat. Anledningen är att färgbilden är en bild på den modell i nollan jag byggt från Biemos byggsats och tyvärr så får jag erkänna att jag inte korrigerade stegen utan behöll den som den var i byggsatsen.
Jämrans... Där kom köpsuget... Var har du fått tag i dekaler? Har fingret på köpknappen men... håller emot lite... Mest för självkänslans skull, "Jag måste inte köpa allt i nollan som jag hittar"...
/Anders Ö
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Anders Östlund skrev: ↑fre 31 jul 2020, 08:39
"Jag måste inte köpa allt i nollan som jag hittar"...
/Anders Ö
Varför inte
Men Te vagnen fanns bara i fem exemplar i Sverige. SJ valde att istället skaffa längre vagnar som blev littera Tbis. Det hade varit intressant om någon gjort en jämförelse mellan Tbis och Schnellenkamps vagn. Hur mycket skiljer dem åt.