Omröstning om smalspårslok

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Anders Johansson

Re: Omröstning om smalspårslok

Inlägg av Anders Johansson »

Hej

Jag tror personligen att urvalet sträcker sig till lok som i "t"-utförande angjort Halmstad Östra,
Bara en vild gissning men baserad på att det HNJ-Verkstad vi pratar om...
I en enkät för en massa år sedan i Smalspårigt vann väl Gp före Np och Np har Vi ju redan fått...
Hans Svensson

Inlägg av Hans Svensson »

Ante S skrev:
"Jaja, det var ju inte det saken gällde nu."

Just det! Saken gäller (nästan) alltid vad jag skulle vilja kalla "normalspårigt smalspår", och (nästan) aldrig riktigt smalt dito.

Jag ber om ursäkt för att jag klev utanför omröstningens ämne, men såvitt jag kan räkna ut är tvåaxliga O&K-maskiner de smalspårsånglok som funnits i flest exemplar i Sverige, men man ser dem praktiskt taget aldrig i modell - så vad jag önskar mig mest av allt är en prismässigt överkomlig etsplåt till ett sådant lok. (Jag skulle rentav vara nöjd med enbart hytten, för den är svårast att tälja till på egen hand...)

HanS i Lunde
Gäst

Inlägg av Gäst »

Några svar på ovanstående inlägg:

1. Varför är inte detta forum det naturliga forumet
Jag tror att denna fråga bör tas upp i en speciell tråd, där det kanske vore nyttigt att diskutera detta vidare.

2. Urval av loktyper.
Att dessa finns på listan beror på att det är lok som kommit upp på förslag. Det kanske ligger nära till hands att tro på Halmstad Ö varianten, men så är det inte.

3. Skalor / spårvidder.
Ett av problemen i mitt tycke med smalspår, är variationen av spårvidder ( ja tom skalor). Jag har föreslagit 12 mm och 10.5 mm. Mångs tycks föredra 9 mm (hur många). Jag har uteslutit 9 mm, då jag tycker de föreslagna loken blir för stora för 9 mm. Rätt eller fel, det är min uppfattning!

4. Kurvradier
Vilka radier talar vi om, vad skall ett lok klara i 10.5 mm??????

5. Är Gp möjlig att göra?
Eftersom vi redan nu kan se (även om det till min besvikelse är få som röstat) leder Gp/t stort, och det finns väl inget som säger att det kommer att ändras. Min tankeverkstad kommer tv att arbeta på lösningar för detta lok. Synpunkter och inspel tas gärna emot!

6. Kommer det en smalspårsmodell?
Inget är bestämt, detta är bara en enkät och lite tankar från min sida!

7. Lok från 600 mm banor i O
Hans, jag förstår ditt behov, men jag har ingen kapacitet eller kompetens att ge mig in på ett sådant projekt. Dessutom undrar jag hur stort underlaget är.

Göran N
Johan Winell

Inlägg av Johan Winell »

Göran Nilsson skrev: Några svar på ovanstående inlägg:

5. Är Gp möjlig att göra?
Eftersom vi redan nu kan se (även om det till min besvikelse är få som röstat) leder Gp/t stort, och det finns väl inget som säger att det kommer att ändras.
Göran N

Kanske har frågan ställts på fel forum....?

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Ante S

Inlägg av Ante S »

Tack Göran för dessa svar! Nu kan vi väl anse att frågan hamnat på "rätt forum" så nu får vi väl alla hjälpa till så gott vi kan och underlätta arbetet med att få denna skuta i sjön, eller hur?

Några synpunkter:

9 mm: Np:n tillverkades anpassad både för 10.5 och 9 mm. Detta gjorde att detta lok kunde sälja rätt hyfsat. I det fallet var det axlar och vissa underredesdetaljer som tvärstycke mm som fanns i dubbel upplaga. Resten var identiskt för båda loken. Det innebar ett ytterst begränsat merarbete (och merkostnad) för modellen. Detta borde vara en praktisk lösning även för en planerad HNJ-V-modell. Ursäkta om jag är tjatig, Göran, men jag tycker att denna fråga är rätt väsentlig och praktiskt lösbar.

Om Gp: Jag vill säga att jag gillar detta lok och det vore definitivt en värdig modell. Om det skulle bli Gp så tycker jag att det vore vettigt att göra loket i flera versioner ungefär som C7 så att man både kan bygga VGJ:s äldre lok och SJ:s med sluten hytt etc. Detta för att få en större spridning på möjligheterna för byggaren.

För egen del skulle jag definitvt vara intresserad av en Gp om ovanstående gick att genomföra. Sen, som sagt, så hoppas jag att fler lok på sikt kan bli av för krasst är det så att min bana är i behov av lok.

Ante
Jan-Erik Sundlin

Inlägg av Jan-Erik Sundlin »

Hallå
Är det ingen som har en bild på S2p som kan lägga ut den. Jag kanske har en bild någonstans i datorn, men där är det kaos på bildfronten.

JES
Patrik E

Inlägg av Patrik E »

Här kommer bild på S2p. Inget fel på det här heller iofs. Men jag tror knappast att det blir både S2p och Gp från HNJ.

Bild
Bild
Jan-Erik Sundlin

Inlägg av Jan-Erik Sundlin »

Tack Patrick för bilderna.
S2p tycker jag verkar vara en lagom stor maskin, men det är ju inget fel på Gp heller.
Skala H0n3 (10,5) skall det vara.

Spårvid 9mm, nä fy F.n som gubben på skäret säger.
Jag har bara dålig erfarenhet av 9mm. Skänkte bort anläggning och rullande.

Finns det inget färdig driv som kan användas så måste det väll bli ett flexi chassie enligt SMJ's modell förhoppningsvis.

Å andra sidan har jag ju bägge Np byggsatser + några Z4p och lite vagnar som inte heller är byggda ännu förutom allt H0, så det saknas inte material bara tiden.

På bla SRJ så fanns det ett tanklok som jag såg på någon film om SJK resa 60-tal med tror det var 3 stora drivhjul, såg väldigt trevlig ut. Är det någon som förstår vilket lok jag tänker på och som har några bra bilder på detta lok och lägga ut dessa.

Hälsningar
Jan-Erik
Peter Estelius

Inlägg av Peter Estelius »

Ett lok som står högt på min önskelista är VGJ 5-8 sedemera SJ C2p (axelföljd 2B-2).

Dessa är mindre och enklare än Gp och från min synvinkel kunna användas för både gods- och persontåg. I verkligheten var det väl de första persontågsloken, men användes antagligen för båda ändamålen.

Detta alltså om man fick önska ett annat än S2p eller Gp som båda skulle finna sin plats även hos mig.

funderade

/Peter E
Ante S

Inlägg av Ante S »

S2p tycker jag verkar vara en lagom stor maskin, men det är ju inget fel på Gp heller. Skala H0n3 (10,5) skall det vara. Spårvid 9mm, nä fy F.n som gubben på skäret säger. Jag har bara dålig erfarenhet av 9mm. Skänkte bort anläggning och rullande.

Där håller jag inte alls med! Betänk att det finns ett antal byggare som bygger svenskt 891 i 9 mm, jag är själv en av dessa. Därför bör en modell av ett svenskt 891-lok vara BÅDE 10.5 och 9 mm om man ska komma upp i 50 beställningar som ju Göran satt upp som gräns för att gå vidare med projektet. Om 9 mm är bra eller dåligt, det får var och en avgöra själv, men om ett antal potentiella köpare ställs utanför ett svenskt lokprojekt för smalspår så vore det liktydigt med att projektet knappast kan bli av. Sen vilka lok vi nu skulle kunna önska oss: Nu är Gp eller möjligen S2p de lok som skulle vara aktuella. Jag har också lok jag gärna skulle se i modell; N4p, GJ:s mellanlok osv, men det får bli en annan gång. Låt oss nu istället se till att detta blir av och kan ge mersmak och därmed fler lok i framtiden.
Ante
Skriv svar