Omröstning om smalspårslok
-
- Inlägg: 531
- Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11
Omröstning om smalspårslok
HNJ funderar på att ta fram ett smalspårslok, en omröstning finns ute på svensktmjforum:
http://www.svensktmjforum.se/forum/foru ... p?TID=2219
http://www.svensktmjforum.se/forum/foru ... p?TID=2219
-
- Inlägg: 86
- Blev medlem: tor 31 maj 2007, 07:39
Re: Omröstning om smalspårslok
OBS bara att man måste vara medlem på Svenskt MJ-forum för att kunna rösta...! Men det bilr man ganska lätt. 

Re: Omröstning om smalspårslok
Mycket positivt! Hoppas att detta kan leda till att stiltjen på lokfronten bryts. I o f s fanns inte mitt önskelok med, men ändå...
Ante
Ante
Re: Omröstning om smalspårslok
Det är positivt att HNJ verkstad börjat fundera på smalspår. För bara ett år sedan var det iskallt med allt vad smalspår hette därifrån. Ett Gp eller Gt med rökskärmar vore maffigt. Gp/t är enligt min uppfattning det lok som ligger närmast till hands. Användbart i alla sammanhang och det var väl det tenderlok som var mest spritt på svenskt smalspår. Alla andra loktyper får väl nästan betraktas som induviduella önskedrömmar och får bli scratchaidkits på sin höjd. Jag misstänker således att blir det inget Gp så blit det nog ingenting.

Patrik

Patrik
Re: Omröstning om smalspårslok
Visst är Gp-loket ett av de mest spridda på svenska smalspår och en tilltalande tanke att få se i modell. Tyvärr så är det också ett av de största, dessutom 4-kopplat och med lååång hjulbas. Detta innebär banor med stora kurvradier och långa slanka växlar för att en sådan lokmodell inte skall bli stående utanför spåret. Hur många har banor som uppfyller sådana kriterer?
/Göran T
/Göran T
Re: Omröstning om smalspårslok
Jag tycker nog som Göran. Även om inte smalspårslok blir så stora så blir detta långt.
Det är också svårt att få tenderlok att gå bra, det är svårt att få tyngd i loket eller tendern, var man nu tycker är bäst att sätta drivningen. Dom blir för klena och orkar oftast bara dra sig själva. Tittar man på stortillverkarna så har dom ofta drivning på både lokhjulen och tenderhjulen för att det ska fungera.
Ett tanklok är betydligt lättare att få att gå bra, blir inte så långt och är lättare att få tyngre.
Thomas Jonsson
Det är också svårt att få tenderlok att gå bra, det är svårt att få tyngd i loket eller tendern, var man nu tycker är bäst att sätta drivningen. Dom blir för klena och orkar oftast bara dra sig själva. Tittar man på stortillverkarna så har dom ofta drivning på både lokhjulen och tenderhjulen för att det ska fungera.
Ett tanklok är betydligt lättare att få att gå bra, blir inte så långt och är lättare att få tyngre.
Thomas Jonsson
-
- Inlägg: 531
- Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11
Re: Omröstning om smalspårslok
En Gp borde klara "vanliga" H0n3-radier ganska lätt. Den fasta hjulbasen är bara nån meter längre en än Np, och gör man sista axeln sidoförskjutbar finns det sannolikt inga problem.
En lämplig layout är motor i tendern, drivning på loket och bly i pannan.
En lämplig layout är motor i tendern, drivning på loket och bly i pannan.
-
- Inlägg: 403
- Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20
Re: Omröstning om smalspårslok
Hej!
En fråga som infinner sig är varför POLLEN inte hamnade idetta forum...vart är vi på väg egentligen?
Jag skulle för min del hellre sett en Np eller NÖJ16/17/VB12...men visst kommer en körbar Gp med god detaljåtergivning så är jag helt på.
VH
/Johan
En fråga som infinner sig är varför POLLEN inte hamnade idetta forum...vart är vi på väg egentligen?
Jag skulle för min del hellre sett en Np eller NÖJ16/17/VB12...men visst kommer en körbar Gp med god detaljåtergivning så är jag helt på.
VH
/Johan
Vänliga hälsningar
Johan
Johan
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: tis 07 aug 2007, 22:53
Re: Omröstning om smalspårslok
Ursäkta!
Vet inte riktigt vad ni andra betraktar som smalspår, men hur vore det med det mest typiska smalspårsloket av dem alla - ett helt vanligt, tvåaxligt litet 600 mm ånglok från Orenstein&Koppel i, säg, skala 0???
HanS i Lunde
Vet inte riktigt vad ni andra betraktar som smalspår, men hur vore det med det mest typiska smalspårsloket av dem alla - ett helt vanligt, tvåaxligt litet 600 mm ånglok från Orenstein&Koppel i, säg, skala 0???
HanS i Lunde
Re: Omröstning om smalspårslok
Jaja, det var ju inte det saken gällde nu. 0-skalelok för Feldbahn etc har det ju funnits i olika byggsatser så detta är något annat. Men vad jag skulle vilja se Görans initiativ som är möjligheten att kanske på sikt arbeta fram fler lokmodeller. Jag har ju hela tiden propagerat för ett lok som är äldre än de lok som finns idag dvs Np/Tp/Z4p etc och som både kan platsa på en bana som rör 50-tal och framåt som många tycks bygga och en bana som är mer föråldrat EJ som jag bygger. Görans lok, vad det nu skulle bli, kanske kan vara en dörröppnare för detta äldre lok? Min önskemodell är ju BLJ 5 Thor eller någon generationskamrat till detta lok. Men den får i så fall komma sen, att det kommer ett lok överhuvudtaget är som jag ser det prio ett. Viktigt också där är (tycker jag) att modellen görs i både H0n3 och H0e.
Sen tycker jag också att det är synd att vårt forum som borde vara det självklara för många byggare, inklusive småtillverkare som HNJ-V glöms bort. Vad gör vi åt det?
Sen tycker jag också att det är synd att vårt forum som borde vara det självklara för många byggare, inklusive småtillverkare som HNJ-V glöms bort. Vad gör vi åt det?