RG Yo1p SJ 638

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Användarens profilbild
Arne Falk

RG Yo1p SJ 638

Inlägg av Arne Falk »

Den här har sysselsatt mig ett par helger. En Yo1p plåt från RG och drivet är Sture H:s.
När jag satte igång bygget hade jag en förutfattad uppfattning att fronterna med byte av vindrutorna skulle vara det moment som skulle kunna fälla projektet. Men ack vad fel jag hade. Den delen bjöd inte så stort motstånd. Det moment som fick svetten att lacka var taket. Jag valde att göra ett eget i nysilverplåt i stället för att göra som bygganvisningen rekommenderade.
Att bygga upp det med trälister och lim. Jag valde 0.3 mm nysilverplåt, som jag rödglödgade innan jag började valsa, knacka, tumma och slipa tills den passade. Men jag gör nog inte om det. För det var synnerligen fostrande som någon uttryckte det.
Det fattas ”slickepinnar”, plogar, skorsten och koppel. Slickepinnarna tänker jag måla och limma fast till sist. Plogarna tror jag att jag måste montera på underredet. Skorstenen skall vara av den typ som användes på ölandsvagnarna. Men koppel verkar ju inte helt lätt att montera. Ni som valt att montera koppel. Vad använde ni för koppel? Hur monterade ni det?
Har sett en del till synes färdiga byggen som saknar koppel. Det finns kanske en anledning?

Bild

Bild

/Arne F
mikath

Re: RG Yo1p SJ 638

Inlägg av mikath »

@Arne Falk

Snyggt så man blir grön av avund.

/Mika
Johan Winell

Inlägg av Johan Winell »

Arne Falk skrev: Den här har sysselsatt mig ett par helger. En Yo1p plåt från RG och drivet är Sture H:s.
När jag satte igång bygget hade jag en förutfattad uppfattning att fronterna med byte av vindrutorna skulle vara det moment som skulle kunna fälla projektet. Men ack vad fel jag hade. Den delen bjöd inte så stort motstånd. Det moment som fick svetten att lacka var taket. Jag valde att göra ett eget i nysilverplåt i stället för att göra som bygganvisningen rekommenderade.
Att bygga upp det med trälister och lim. Jag valde 0.3 mm nysilverplåt, som jag rödglödgade innan jag började valsa, knacka, tumma och slipa tills den passade. Men jag gör nog inte om det. För det var synnerligen fostrande som någon uttryckte det.
Det fattas ”slickepinnar”, plogar, skorsten och koppel. Slickepinnarna tänker jag måla och limma fast till sist. Plogarna tror jag att jag måste montera på underredet. Skorstenen skall vara av den typ som användes på ölandsvagnarna. Men koppel verkar ju inte helt lätt att montera. Ni som valt att montera koppel. Vad använde ni för koppel? Hur monterade ni det?
Har sett en del till synes färdiga byggen som saknar koppel. Det finns kanske en anledning?

Bild

Bild

/Arne F

Det som inte dödar härdar. Riktigt snyggt med taket.

VH /Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Användarens profilbild
Arne Falk

Inlägg av Arne Falk »

Johan Winell skrev: Det som inte dödar härdar. Riktigt snyggt med taket.

VH /Johan

Tack Mika o Johan!
Är det så, är jag duktigt härdad nu.

/Arne F
Användarens profilbild
Arne Falk

Inlägg av Arne Falk »

Bild

Bild

Det första jag konstaterade när jag fotat vagnen var. Det skulle jag låtit bli. De missar man gjort och vet finns, blir plötsligt väldigt påtagliga. Kaminröret känns för stort. Åtminstone hatten.
Sen tycker man ju att den där Hilding kunde ha tänkt på oss som försöker bygga modeller. Han kunde ha gett f-n i den gröna linjen. Man skulle kunna tro att min linje stått modell för grönavågen-rörelsen.
Tack o lov är det inte lika påtagligt här under skrivbordslampan.
Återstår ett besök hos glasmästaren samt att plogarna skall monteras på drivets bottenplåt.

/Arne F
Lasse M

Inlägg av Lasse M »

Arne Falk skrev: När jag satte igång bygget hade jag en förutfattad uppfattning att fronterna med byte av vindrutorna skulle vara det moment som skulle kunna fälla projektet. Men ack vad fel jag hade. Den delen bjöd inte så stort motstånd.

/Arne F

Riktigt snyggt Yo1p bygge. Har själv 2 st Yo1p och på den ena har jag planerat byte till gummiinfattade frontrutor. Men av samma förutfattade uppfattning som dig har projektet aldrig påbörjats. Har du några tips/råd om hur man får till bytet på smidigaste sättet?
Användarens profilbild
Arne Falk

Inlägg av Arne Falk »

Tack Lasse! Nä, egentligen har jag nog inga direkta tips. Jag följde byggbeskrivningen så länge den var till hjälp. Men den behandlar ju inte det momentet, vindrutebytet, särskilt ingående. Jag började med att klippa bort vindrutetorkarna för säkerhets skull. Jag visste inte om jag skull komma att behöva dem senare. Sen klippte jag bort fönstren alldeles ovanför linjen som markerar den ”gröna linjen”. Bockade försiktigt till den undre delen, grillen, efter mallarna som finns på plåten. Sen bockade jag till den nya vindrutan efter sin mall. Här är det viktigt att man får till ett mjukt veck mitt i mittstolpen. Det vill gärna bli två. Ett veck till höger och ett till vänster om stolpen. Jag löste det med hjälp av två ”spisstänger”. Passade ihop underdelen med sin nya överdel. Höll ihop det med saxpinnsetter. Här är det ju viktigt att man centrerat delarna noga mot varandra. När jag lött under båda vindrutorna började jag med bockningen av hörnvikningarna. Jag använde en tätgängad 3 mm mässingsskruv istället för ett borr som rekommenderas i anvisningen. Skruven var inte lika benägen att glida som borret var. Här använde jag endast fingrarna. När man sen kommit runt hörnet och hålen passar i dörrens motsvarande hål, då är man hemma med uppgiften. Mallarna skall ju lödas fast, en i midjelinjen och en nertill. Detta väntade jag med tills att de nya fronterna var färdigbockade och fastlödda vid dörrarna..
Det låter bra mycket besvärligare än det är. Som vanligt glömde jag fotografera momenten. Det hade ju varit så mycket enklare att beskriva momenten med ett par bilder.

/Arne F
Lasse M

Inlägg av Lasse M »

Tack Arne för din beskrivning av hur du gick tillväga, kommer absolut att vara till hjälp. Kan tycka att det är lite synd att RG valde denna lösning istället för att lägga med hela gavlar med gummiinfattade förnster, det hade klart förenklat för byggaren. Har själv funderat på att rita upp nya gavlar med gumminfattade fönster och lägga med på min kommande etsplåt med diverse andra bra att ha delar m.m.
Användarens profilbild
Arne Falk

Inlägg av Arne Falk »

Det blev plog och koppel monterat ändå. Fick göra en egen lösning som hållare för plog och koppel. En bit fyrkantsprofil bockades till och en bit u-profil löddes på, som sen skruvades fast i bottenplåten på drivet.

Bild

Bild

/Arne F
Anders Johansson

Inlägg av Anders Johansson »

Arne Falk skrev: Sen tycker man ju att den där Hilding kunde ha tänkt på oss som försöker bygga modeller. Han kunde ha gett f-n i den gröna linjen. Man skulle kunna tro att min linje stått modell för grönavågen-rörelsen.
/Arne F

Du får väl göra som Hilding, det är bara att skruva dit en 0,4mm plåtlist, färdigmålad...
Skriv svar