De absolut bästa driven, ur min erfarenhet, är de som min Bulgariske vän tagit fram:
- Han har alltid kuggdrivning på alla drivhjul => koppelstängerna är bara kosmetiska och kräver därmed lägre precision
- På tre eller fler axlar låter han mittenhjul(en) vara någon tiondel mindre. I praktiken är det alltså tvåaxliga lok.
- På tre eller fler axlar låter han mittenhjul(en) vara antingen sidoförskjutbara eller flänslösa.
Angående Tp vore min rekomendation:
- Kuggdrivning på alla drivhjul och blindaxel
- Mittenhjul flänslöst (och eventuellt lite bredare) för att klara tvära kurvor. På ett ytterramat lok syns detta inte så mycket.
- Fjädrande löphjul (pianotråd eller vänlig fäder, båda funkar och är ganska lätta att få till)
För huvudämnet, 3D printning, så är min sammanfattning/slutsats att tekniken går att använda för släta ytor som kan ytbehandlas, men för detaljer fattas det fortfarande litegrann, men inte mycket, innan kvaliten blir tillräckligt bra för en "high-end" modell.
Bifogar ett par bilder till från vårat tyska grannforum. Dels Ns2 modellen i färdigt skick, dels en Jung maskin i Ultra-Frosted materialet: