Är det rimligt att 3D-printa en hel lokkorg? Vissa lok är ju mycket svåra att göra som etsplåt, t ex Tp, så 3D-tekniken lockar. Ytfinishen blir kanske inte så bra men går det att med fint slippapper eller liknande slipa till ytan? Och går det bra att limma på detaljer resp. måla modellen?
Jag ritade en enkel modell av Tp i nollan för att kunna kolla priset på Shapeways. Materialet "White Strong & Flexible" kostar ca 900:- inkl frakt. "Frosted Detail" kostar ca 2440:-. Men frågan är om de materialen funkar till en lokkorg.
Håll koll på materialet, plastgjutningar måste stagas och stöttas för att inte slå sig och bli konstiga men just TP är ju en ganska stadig "låda" så kanske det funkar.
Om jag får föreslå... Gör korgen i plast, en enkel plast och bara med plana ytor som kan slipas och spacklas till rätt form och yta. Komplettera sen med etsade eller separat gjutna plastdelar (i bättre/dyrare material) för huvar och andra detaljer. Gör lite "styrhål" m.m. där de passar så man kan positionera dom utan problem. I nollan skulle jag även på allvar fundera på att göra en detaljerad inredning så man kan få med motor m.m. inne i loket, dvs det är fullt inrett när man lyfter kåpan eller kanske bygger med en öppen huvdörr... Helt onödigt men rätt häftigt...
Och jag är helt klart intresserad av det som du kan få fram...
Hälsar,
Anders Ö
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Ett snabbt svar eftersom jag egentligen skall arbeta nu! White Strong and Flexible är en polyamid. Därför är den knepig/svår att limma utan speciallim. Men som en första prototyp kan du välja det materialet bara för att se hur det ter sig. Annars så skulle jag nog välja att göra de små detaljerna i Frosted Detail och själva lokkorgen i styren som limmas samman och därefter slipas till form. Fast det går ju att bocka mässing också.
/Jan
Hauk skrev:
Bare vær klar over at det ferdige printede loket ser på langt nær så bra ut som denne digitale tegningen.
Precis! Ångloksbilden i Tobias senaste inlägg (samma som i Daniels länk) är INTE ett foto av den 3D-printade lokkorgen. Jämför Shapewaysbilden på dieseln överst i Tobias inlägg igår 06:34 med fotot av den färdiga modellen i samma inlägg för att få en hum om skillnaden. Krävs en hel del slipande (som nog kan förstöra en och annan mindre detalj om man är oförsiktig) för att få en snygg yta. Påstås också bero lite på vilket material man väljer, "Frosted Detail" verkar ge bättre resultat än "White Strong & Flexible". Bör väl också påpekas att fotot visar den färdiga dieseln i rejält större format än den har i verkligheten. En del som sett färdiga modeller (dit hör inte jag) menar att kvaliteten är fullt godtagbar på normalt betraktningsavstånd (0,5-1 m). Andra har en avvikande uppfattning. (3D-printing har diskuterats ganska flitigt på en del utrikiska mj-fora.)
En relevant fråga är vad det finns för alternativ. Jag är av naturen lat och med 3D-print-tekniken kan jag ändra så mycket jag vill på ett enkelt sätt i CAD-programmet. Hade jag gjort en Tp-kåpa i plasticard hade det nog mest liknat en skokartong...
Har det någon betydelse vilken axel som motorn driver på? Jag antar att det lämpligaste är att låta motorn driva en axel och koppelstängerna de andra? Men då är frågan om motorn bör driva blindaxeln eller någon av drivhjulsaxlarna.