Hej!
Trevliga lok båda två! Speciellt JTJ 4 Sigbjörn ligger undertecknad varmt om hjärtat.
Jag känner inte till några publicerade ritningar av något av loken. De senaste dagarna har jag gått igenom mitt järnvägsbibliotek och gamla SJK ritningserbjudanden från DONJ m.m. utan att hitta något av loken på ritning.
Om det finns några ritningar, hos JTJ eller i något arkiv, så lär det vara tillverkningsritningar i orginal eller som kopior. Möjligen har någon gjort uppmätningsritningar av något av loken, men inte publicerat dem.
Om vi börjar med Korsån, så var loket med i den katalog över tillverkade järnvägsfordon som gavs ut av ASJ Falun, senare utgiven i faksimil av SJK.
Det finns en helsida om loket med tidigt foto (1902?) utan den bakre löpaxeln, samt med de viktigaste måttuppgifterna. Tyvärr innehåller katalogen inga lokritningar, bara ritningar på en del av vagnarna. Så för Korsån får man utgå från foton eller egna uppmätningar.
Samma bild, men inte helt frilagd finns på digitalt museum;
För UJ 4/LCJ 4/LCJ 41/BLJ 8/JTJ 4 är läget aningen bättre, men inte heller här finns det någon publicerad ritning för individen i sig. Motala verkstad byggde totalt 18 lok av Kp-typ mellan 1884 och 1905. Jag publicerade två artiklar om Kp-loken in Smalspårigt 124 och 125 /2013 i samband med bygget av HNJ Verkstads Kp-byggsats. Det finns även en sida på SvenskMJWiki som behandlar dessa lok;
http://www.svenskmjwiki.se/Motala_Verks ... _typ_C_891
Loken tillhörde tre huvudtyper; 12-tonnare, 14-tonnare och 16-tonnare med vissa individuella variationer. UJ 4 var den sista av sex lok av 14-tonstypen. De övriga; Vikbolandsbanan VB 1-4 och Lidköping-Skara-Stenstorps Järnväg, LSSJ 7, Lidan, byggdes 1893, medan UJ 4 byggdes 1901 med vissa ändringar.
"Orginaltypen" VB 1-4 och LSSJ 7 har kolförrådet i ena "sidotanken" och därmed rak bakre vägg" Se bild på VB 4!
UJ 4 byggdes alltså åtta år senare med huvudsakliga skillnaderna att drivhjulen var 950 mm istället för 900 mm och att kolboxen var förlagd i hyttens bakre vägg. Detta gjorde loket lite längre, L.ö.b. 6390 mm istället för 6310 mm. Pannan skall också enligt uppgift ha varit lite mindre, vilket kan förklara att tjänstevikten var nästan 700 kg lägre än för VB-loken. Här är en bild från Historiskt.nu på loket som LCJ 4 i Ljungbyholm som jämförelse.
Erik Walde tog fram en byggsats av LSSJ 7, Lidan, i skala 1:45 för ett antal år sedan. I underlaget till byggsatsen fanns det även med en ritning. Om man utgår från denna och tar hänsyn till de större drivhjulen och den bakre kolboxen, så har Du "i princip" en ritning av UJ 4/JTJ 4.
Torbjörn Holmberg har byggt BLJ 8 (JTJ 4) i nollan utgående från Erik Waldes byggsats av Lidan med modifieringar;
viewtopic.php?t=2866
Lycka till med Dina byggen!
MVH / Per N