Ånglok 891
Ånglok 891
Jag är ute efter ritningar på två smalspårsånglok.
- Lok 4 hos JTJ ”Sigbjörn”.
- Korsån, även ett lok hos JTJ.
Finns det någon här som har ritningar på något av dess ånglok?
- Lok 4 hos JTJ ”Sigbjörn”.
- Korsån, även ett lok hos JTJ.
Finns det någon här som har ritningar på något av dess ånglok?
Re: Ånglok 891
Har du tittat i boken "Från inlandet till kusten : Dala-Ockelbo-Norrsundets järnväg : 1876 - DONJ - 1970" av Rolf Stéen, ISBN 91-7970-352-6? Där finns en hel del ritningar dock kan jag inte kolla just nu om ritningar på just dessa lok finns med.
/Olof
/Olof
Re: Ånglok 891
Hej!
Trevliga lok båda två! Speciellt JTJ 4 Sigbjörn ligger undertecknad varmt om hjärtat.
Jag känner inte till några publicerade ritningar av något av loken. De senaste dagarna har jag gått igenom mitt järnvägsbibliotek och gamla SJK ritningserbjudanden från DONJ m.m. utan att hitta något av loken på ritning.
Om det finns några ritningar, hos JTJ eller i något arkiv, så lär det vara tillverkningsritningar i orginal eller som kopior. Möjligen har någon gjort uppmätningsritningar av något av loken, men inte publicerat dem.
Om vi börjar med Korsån, så var loket med i den katalog över tillverkade järnvägsfordon som gavs ut av ASJ Falun, senare utgiven i faksimil av SJK.
Det finns en helsida om loket med tidigt foto (1902?) utan den bakre löpaxeln, samt med de viktigaste måttuppgifterna. Tyvärr innehåller katalogen inga lokritningar, bara ritningar på en del av vagnarna. Så för Korsån får man utgå från foton eller egna uppmätningar.
Samma bild, men inte helt frilagd finns på digitalt museum;
För UJ 4/LCJ 4/LCJ 41/BLJ 8/JTJ 4 är läget aningen bättre, men inte heller här finns det någon publicerad ritning för individen i sig. Motala verkstad byggde totalt 18 lok av Kp-typ mellan 1884 och 1905. Jag publicerade två artiklar om Kp-loken in Smalspårigt 124 och 125 /2013 i samband med bygget av HNJ Verkstads Kp-byggsats. Det finns även en sida på SvenskMJWiki som behandlar dessa lok;http://www.svenskmjwiki.se/Motala_Verks ... _typ_C_891
Loken tillhörde tre huvudtyper; 12-tonnare, 14-tonnare och 16-tonnare med vissa individuella variationer. UJ 4 var den sista av sex lok av 14-tonstypen. De övriga; Vikbolandsbanan VB 1-4 och Lidköping-Skara-Stenstorps Järnväg, LSSJ 7, Lidan, byggdes 1893, medan UJ 4 byggdes 1901 med vissa ändringar.
"Orginaltypen" VB 1-4 och LSSJ 7 har kolförrådet i ena "sidotanken" och därmed rak bakre vägg" Se bild på VB 4!

UJ 4 byggdes alltså åtta år senare med huvudsakliga skillnaderna att drivhjulen var 950 mm istället för 900 mm och att kolboxen var förlagd i hyttens bakre vägg. Detta gjorde loket lite längre, L.ö.b. 6390 mm istället för 6310 mm. Pannan skall också enligt uppgift ha varit lite mindre, vilket kan förklara att tjänstevikten var nästan 700 kg lägre än för VB-loken. Här är en bild från Historiskt.nu på loket som LCJ 4 i Ljungbyholm som jämförelse.

Erik Walde tog fram en byggsats av LSSJ 7, Lidan, i skala 1:45 för ett antal år sedan. I underlaget till byggsatsen fanns det även med en ritning. Om man utgår från denna och tar hänsyn till de större drivhjulen och den bakre kolboxen, så har Du "i princip" en ritning av UJ 4/JTJ 4.

Torbjörn Holmberg har byggt BLJ 8 (JTJ 4) i nollan utgående från Erik Waldes byggsats av Lidan med modifieringar;
viewtopic.php?t=2866
Lycka till med Dina byggen!
MVH / Per N
Trevliga lok båda två! Speciellt JTJ 4 Sigbjörn ligger undertecknad varmt om hjärtat.

Jag känner inte till några publicerade ritningar av något av loken. De senaste dagarna har jag gått igenom mitt järnvägsbibliotek och gamla SJK ritningserbjudanden från DONJ m.m. utan att hitta något av loken på ritning.
Om det finns några ritningar, hos JTJ eller i något arkiv, så lär det vara tillverkningsritningar i orginal eller som kopior. Möjligen har någon gjort uppmätningsritningar av något av loken, men inte publicerat dem.
Om vi börjar med Korsån, så var loket med i den katalog över tillverkade järnvägsfordon som gavs ut av ASJ Falun, senare utgiven i faksimil av SJK.
Det finns en helsida om loket med tidigt foto (1902?) utan den bakre löpaxeln, samt med de viktigaste måttuppgifterna. Tyvärr innehåller katalogen inga lokritningar, bara ritningar på en del av vagnarna. Så för Korsån får man utgå från foton eller egna uppmätningar.
Samma bild, men inte helt frilagd finns på digitalt museum;
För UJ 4/LCJ 4/LCJ 41/BLJ 8/JTJ 4 är läget aningen bättre, men inte heller här finns det någon publicerad ritning för individen i sig. Motala verkstad byggde totalt 18 lok av Kp-typ mellan 1884 och 1905. Jag publicerade två artiklar om Kp-loken in Smalspårigt 124 och 125 /2013 i samband med bygget av HNJ Verkstads Kp-byggsats. Det finns även en sida på SvenskMJWiki som behandlar dessa lok;http://www.svenskmjwiki.se/Motala_Verks ... _typ_C_891
Loken tillhörde tre huvudtyper; 12-tonnare, 14-tonnare och 16-tonnare med vissa individuella variationer. UJ 4 var den sista av sex lok av 14-tonstypen. De övriga; Vikbolandsbanan VB 1-4 och Lidköping-Skara-Stenstorps Järnväg, LSSJ 7, Lidan, byggdes 1893, medan UJ 4 byggdes 1901 med vissa ändringar.
"Orginaltypen" VB 1-4 och LSSJ 7 har kolförrådet i ena "sidotanken" och därmed rak bakre vägg" Se bild på VB 4!

UJ 4 byggdes alltså åtta år senare med huvudsakliga skillnaderna att drivhjulen var 950 mm istället för 900 mm och att kolboxen var förlagd i hyttens bakre vägg. Detta gjorde loket lite längre, L.ö.b. 6390 mm istället för 6310 mm. Pannan skall också enligt uppgift ha varit lite mindre, vilket kan förklara att tjänstevikten var nästan 700 kg lägre än för VB-loken. Här är en bild från Historiskt.nu på loket som LCJ 4 i Ljungbyholm som jämförelse.

Erik Walde tog fram en byggsats av LSSJ 7, Lidan, i skala 1:45 för ett antal år sedan. I underlaget till byggsatsen fanns det även med en ritning. Om man utgår från denna och tar hänsyn till de större drivhjulen och den bakre kolboxen, så har Du "i princip" en ritning av UJ 4/JTJ 4.

Torbjörn Holmberg har byggt BLJ 8 (JTJ 4) i nollan utgående från Erik Waldes byggsats av Lidan med modifieringar;
viewtopic.php?t=2866
Lycka till med Dina byggen!
MVH / Per N
Re: Ånglok 891
De här ritningarna skall föreställa ett lok vid UJ. Jag vet tyvärr inte mer än att de avser Motala Verkstad beställningsnummer 185 (1901).
Kan det vara UJ 4?
Kan det vara UJ 4?
Re: Ånglok 891
Sigge
Bör väl vara JTJs Sigbjörn eller......
Var hittade du ritningen?
Mvh LH
Bör väl vara JTJs Sigbjörn eller......
Var hittade du ritningen?
Mvh LH
Re: Ånglok 891
Ritningarna kommer från Svante Runbergers samling.
Den är förtjänstfullt scannad av Jonny Hallgren som sedan har distribuerat den. Mer därom på Järnvägshistoriskt forum
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=255300
Jag har ritningarna i större upplösning, skick mig ett Personligt Meddelande med er e-post så kan jag skicka dem till er.
Trevlig helg
/Olof
Den är förtjänstfullt scannad av Jonny Hallgren som sedan har distribuerat den. Mer därom på Järnvägshistoriskt forum
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=255300
Jag har ritningarna i större upplösning, skick mig ett Personligt Meddelande med er e-post så kan jag skicka dem till er.
Trevlig helg
/Olof
Re: Ånglok 891
Strunta i PM, jag har lagt de ritningar jag har från UJ på denna länk:
https://u.pcloud.link/publink/show?code ... bNSXiEgwWV
Lade också till några ritningar från DONJ.
Sänd en tanke till Svante, Jonny och Mats som i olika steg har bidragit till att de finns tillgängliga.
Trevlig helg och hälsa Roco
Olof
https://u.pcloud.link/publink/show?code ... bNSXiEgwWV
Lade också till några ritningar från DONJ.
Sänd en tanke till Svante, Jonny och Mats som i olika steg har bidragit till att de finns tillgängliga.
Trevlig helg och hälsa Roco
Olof
Re: Ånglok 891
Mycket trevligt ritningsmaterial Du presenterar Olof!
UJ 4 byggdes 1901 och fick Motala Verkstads tillverkningsnummer 273. Något beställningsnummer har jag inte tillgång till men det stämmer säkert att det är nr 185. UJ´s övriga lok var engelskbyggda maskiner från Fletcher, Jennings & Co. byggda 1873-1875, så ritningarna kan inte röra sig om något annat än UJ 4 / JTJ 4 Sigbjörn.
MVH / Per N
UJ 4 byggdes 1901 och fick Motala Verkstads tillverkningsnummer 273. Något beställningsnummer har jag inte tillgång till men det stämmer säkert att det är nr 185. UJ´s övriga lok var engelskbyggda maskiner från Fletcher, Jennings & Co. byggda 1873-1875, så ritningarna kan inte röra sig om något annat än UJ 4 / JTJ 4 Sigbjörn.
MVH / Per N