Jag har lite svårt att hänga med i resonemangen. Varför ska man ha olika hjul på ett lok beroende på om axeln är innerlagrad eller ytterlagrad? Det lär ju knappast synas att man använder ett ”vanligt” lokhjul på en ytterlagrad axel, det är det normala tillvägagångssättet.
På Motalamaskinerna tror jag att man skulle kunna använda skivhjul utan att någon skulle uppmärksamma det. I nollan syns en knapp millimeter av ekrarna enligt Anders Östlunds ritningar.
Att kvarta ett lok med två kopplade drivaxlar ska inte heller det vara speciellt besvärligt, det är ju bara ett hjul eller en vev som måste kvartas med precision.
Markits har ”axelförlängare” för lok med ytterliggande ramverk, men jag undrar om de fungerar för ytterlagring, någon som testat?
Vill man ha lokhjul med runda axelhål tillverkar
Ultrascale sådana. De är mycket fina och den enda nackdelen med Ultrascale är att de ibland kan ha långa leveranstider, upp till åtta månader (men men finns det man beställer på lager går det snabbt), så ett visst mått av framförhållning skadar inte. Drivhjulen går att beställa med 1/8” eller 3,0 mm axelhål. Tyvärr lite ont om drivhjul med ”rätt diameter”. Det finns ett 12,0 mm hjul och nästa är 14,3. Däremot finns det 10-ekers löphjul med 13,2 mm diameter för 2 mm axel. Observera att alla hjul finns med två olika hjulprofiler 00/EM och P4. (Normalt styrs detta av valet av axel. Beställer man 00/EM får man fine scale hjul vilkas profil ligger nära RP25 och beställer man 18,83 mm får man P4.)
Scalelink har ett 13,0 mm 12-ekers drivhjul för ”Romford axel”, kanske lite väl många ekrar, ett drivhjul för 600 mm spårvidd och med 600 mm diameter brukar väl ligga kring 8 ekrar.
Sedan borde det inte vara omöjligt att konvertera Markit hjul så att de kan monteras på vanliga axlar, undrar om inte Tobbe har något lok med sådana. Hur lätt är det att borra och brotscha i Markits metallhjul, någon som provat?
Drivhjulsaxlar har normalt en diameter på 1/8” men man håller på att gå över till 3,0 mm. Löp- och vagnshjulsaxlar har av tradition haft 3/32” (2,25 mm), vilket sägs vara samma diameter som en traditionell cykeleker som ursprungligen användes som material till hjulaxlar. Men även här har man gått över mer och mer till 2,0 mm axlar och i något undantagsfall 1,5 mm.
/Björn D