Motala verkstads sexkopplade 600-lok i skala 1:45
-
- Inlägg: 574
- Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54
Motala verkstads sexkopplade 600-lok i skala 1:45
Som kanske framgått i Örjan Svanes tråd om Motala verkstads sexkopplade 600-lok är det två olika projekt, H0/00 och 0, som delvis överlappar varandra. Så jag väljer därför att dela på tråden och fortsätta diskussionen om loken i skala 1:45 i den här tråden för att det inte ska bli alltför rörigt.
Gjutdetaljer som ångdom, skorsten, m.m, går nog att använda rakt av mellan de båda projekten och jag kan ta på mig att rita dem i 3D-CAD samt att skala om till rätt skala (1:45, 1:76, 1:87). Dessa kan sedan 3D-printas hos t ex Brimalm.
Min prioritet just nu är som sagt ÖSlJ Lotta, men om det faller väl ut så är tanken att jag tar fram en etsplåt samt fräst underrede.
Med vänlig hälsning
Daniel
Edit: Ändrat 00 till 1:76.
Gjutdetaljer som ångdom, skorsten, m.m, går nog att använda rakt av mellan de båda projekten och jag kan ta på mig att rita dem i 3D-CAD samt att skala om till rätt skala (1:45, 1:76, 1:87). Dessa kan sedan 3D-printas hos t ex Brimalm.
Min prioritet just nu är som sagt ÖSlJ Lotta, men om det faller väl ut så är tanken att jag tar fram en etsplåt samt fräst underrede.
Med vänlig hälsning
Daniel
Edit: Ändrat 00 till 1:76.
Re: Motala verkstads sexkopplade 600-lok i skala 1:45
Det ser lovande ut. Hoppas att vi blir några stycken.
-
- Inlägg: 531
- Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11
Re: Motala verkstads sexkopplade 600-lok i skala 1:45
00 är som bekant 1/76 och inget annat.
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: ons 30 maj 2007, 12:35
Re: Motala verkstads sexkopplade 600-lok i skala 1:45
Jo, jag är också intresserad av att vara med på en modell i skala 1:45 även om jag inte har så mycket att bidra med när det gäller själva framtagningen.
- henrix72se
- Inlägg: 285
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 01:25
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Motala verkstads sexkopplade 600-lok i skala 1:45
Missade denna "fork" så skriver här oxå.
Jag är intresserad av ett typ "KM Nelson" lok i 1/45 på 12mm spv.
Beroende på slutpriset är 2 exemplar intressant, även bara komplett chassi för egna projekt.
Henrik
Jag är intresserad av ett typ "KM Nelson" lok i 1/45 på 12mm spv.
Beroende på slutpriset är 2 exemplar intressant, även bara komplett chassi för egna projekt.
Henrik
Jag bygger i 016.5 - http://Laurell.Today/
-
- Inlägg: 574
- Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54
Re: Motala verkstads sexkopplade 600-lok i skala 1:45
Det är inte omöjligt att det är fler intresserade än som skriver i tråden, förutsatt att man får till ett "scratch aid kit" med etsplåt, underrede och gjutdetaljer.
Med vänlig hälsning
Daniel
Med vänlig hälsning
Daniel
- henrix72se
- Inlägg: 285
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 01:25
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Motala verkstads sexkopplade 600-lok i skala 1:45
Vore det inte najs med ett inlägg i medlemsbladet? Inte alla som följer forumet ...
Henrik
Henrik
Jag bygger i 016.5 - http://Laurell.Today/
-
- Inlägg: 574
- Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54
Re: Motala verkstads sexkopplade 600-lok i skala 1:45
Ja, men jag vill ta fram en enkel prototyp först så jag ser vad som går att göra.
Med vänlig hälsning
Daniel
Med vänlig hälsning
Daniel
-
- Inlägg: 574
- Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54
Re: Motala verkstads sexkopplade 600-lok i skala 1:45
Hur kritisk är hjuldiametern på drivhjulen? Enligt ritning ska loken ha hjuldiameter 600 mm eller mindre i fullskala vilket motsvarar 13,3 mm i Nollan. Med mindre avses att hjulen slits under drift och att hjulen därmed får en mindre diameter.
Men för mig underlättar det mycket om man kan använda axlar med fyrkantiga ändar och motvikter med fyrkantiga hål, för att då enkelt få till kvartningen på alla hjulen. Jag har en idé om hur det kan göras, men det ger begränsar då urvalet på hjul och axlar. Det alternativ jag funderar på innebär hjul som är 14,4 mm i diameter, alltså 1,1 mm för stora eller 8 % för stora. Det skulle i så fall innebära att loket kommer 0,5 mm för högt.
Är detta en acceptabel kompromiss i Nollan?
På dessa lok sitter ju hjulen innanför ramen men jag är även intresserad av om det är en rimlig kompromiss på lok där hjulen sitter utanför ramen. För Mallet-lok (Lessebo, m.fl.) som har bakre hjulen innanför ramen och främre hjulen utanför ramen innebär det bakre hjul med diametern 14,4 mm och främre hjul med 14,6 mm. Med 14,6 mm fram innebär det 1,3 mm för stora hjul eller 10 % för stora, på hjul sitter utanför ramen.
Med vänlig hälsning
Daniel
Men för mig underlättar det mycket om man kan använda axlar med fyrkantiga ändar och motvikter med fyrkantiga hål, för att då enkelt få till kvartningen på alla hjulen. Jag har en idé om hur det kan göras, men det ger begränsar då urvalet på hjul och axlar. Det alternativ jag funderar på innebär hjul som är 14,4 mm i diameter, alltså 1,1 mm för stora eller 8 % för stora. Det skulle i så fall innebära att loket kommer 0,5 mm för högt.
Är detta en acceptabel kompromiss i Nollan?
På dessa lok sitter ju hjulen innanför ramen men jag är även intresserad av om det är en rimlig kompromiss på lok där hjulen sitter utanför ramen. För Mallet-lok (Lessebo, m.fl.) som har bakre hjulen innanför ramen och främre hjulen utanför ramen innebär det bakre hjul med diametern 14,4 mm och främre hjul med 14,6 mm. Med 14,6 mm fram innebär det 1,3 mm för stora hjul eller 10 % för stora, på hjul sitter utanför ramen.
Med vänlig hälsning
Daniel
Re: Motala verkstads sexkopplade 600-lok i skala 1:45
Hej!
Med 750 mm axelavstånd verkar det bli trångt, inte skalenliga flänsar väl! RP 25 är väl rimligt?
Hur många ekrar har drivhjulen?
Markits.com har tenderhjul med 13 mm dia, 10 ekrar, osäker på axeldia.
BR13TS LMS/BR 3ft3" 10 Spoke Tender Wheelset N/S Tyres £3.84 £4.61
mvh Folke
Med 750 mm axelavstånd verkar det bli trångt, inte skalenliga flänsar väl! RP 25 är väl rimligt?
Hur många ekrar har drivhjulen?
Markits.com har tenderhjul med 13 mm dia, 10 ekrar, osäker på axeldia.
BR13TS LMS/BR 3ft3" 10 Spoke Tender Wheelset N/S Tyres £3.84 £4.61
mvh Folke
Gladbyggande skalahoppare