Prova på i H0e

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Robin

Prova på i H0e

Inlägg av Robin »

Hej alla här! Är nybörjare både vad det gäller detta forum och smalspårigt i stort. Funderade på en liten torvströ-bana (finns en riktig i närheten) , men vad finns det av färdiga prylar? Ja. vill ju gärna känna lite på det hela först. Lok och vagnar som tillverkas nu, menar jag. Har sett att Roco har en startsats med ett litet diesellok, någon som provat den? Såg att Roco också har ett annat lok, Kö 6007. Kanske har ni andra förslag som passar för att prova och känna på? Hur pass bra fungerar ett lok i denna skala? Det är väl inte "peta på" gång? Går det att digitalisera? Jag tackar för alla synpunkter råd och tips!

Vänligen
Robin
clas ahlstrand

Re: Prova på i H0e

Inlägg av clas ahlstrand »

Robin skrev: Roco har en startsats med ett litet diesellok, någon som provat den? Såg att Roco också har ett annat lok, Kö 6007. Kanske har ni andra förslag som passar för att prova och känna på? Hur pass bra fungerar ett lok i denna skala? Det är väl inte "peta på" gång? Går det att digitalisera?
Efter vad jag förstår är Kö 6007 samma lok som i startsatsen (möjligen med annan färgsättning). Fungerar helt OK, liksom Rocos lilla ånglok. Dessa två förhållandevis billiga lok är analoga, men har läst om folk som pillat in dekodrar i dem. Roco gör också en serie avsevärt dyrare lok som kan fås i digitalt utförande. Dessa har helt fantastiska gångegenskaper, åtminstone den analoga varianten av HF110C.

Minst lika fantastiska gångegenskaper har Bemos (analoga) modell av dieseln HF130C, vars förebild även rullat på svenskt spår (Aspa bruk). Rekommenderas varmt!
Kalle banan

Inlägg av Kalle banan »

Hej.

Jag köpte för ett par veckor sedan denna ROCO-startsats för att komma igång "på riktigt" och jag blev glatt överraskad av gångegenskaperna och utförandet. Jag bygger just nu mina första "riktiga" vagnar från Rimbo Grande och har pysslat ihop ett par hus från holländska Artitec och svenska småtillverkare men detta arbete tar mycket tid (vilket ju också är själva meningen med detta härliga tidsfördiv) men just nu ser mitt liv ut så att tiden verkligen är en bristvara. I väntan på det större projektet så tänkte jag göra en liten enkel slingbana med kanske en växel eller två (typ http://www.carendt.com/microplans/index.html - Micro Layouts Using Just One Switch - Savannah Waterfront) så att jag kan öva mina lite ringrostiga modellbyggarfingrar och få något rimligt snabbt körbart. Jag tänkte för detta ändamål måla om loket så att det inte har den där metallic-lacken som sticker i mina smalspårsögon och smutsa det lite skönt sådär, sätta på Kadee-koppel samt försöka få till en vagn eller två från Rimbo Grande och sedan är det fullt ös på den mikroskopiska anläggningen. Jag tänker mig att göra en tredimensionell tavla med ram runt i dimensionerna 70 x 50 cm och som kan hängas på väggen när den inte används (rimligt säker för katter och barn alltså). Tema blir väl det där vanliga: 40-50 tal, någonstans i Sverige (eller i en angränsande dimension) och med en kraftfullt introvert spårplan. Det ska bli härligt att börja bygga i väntan på den stora anläggningen...
Robin

Inlägg av Robin »

Clas: Du har säkert rätt, om att det är samma lok. Kan inte hitta dom dyrare loken, som du nämner, letar väl inte på rätt ställe förståss, har du något tips?

Kalle: Kul att du var nöjd med startsatsen. Jo, man vill ju gärna ha lite prylar att känna på och testa skalan.
Tror att det får bli en Roco startsats, för att som sagt, prova på.

Tack pojkar, för att ni tog er tid med en "gröngöling"!

Robin
Skriv svar