TT-m ?
Postat: fre 21 maj 2010, 10:51
Hej
Lite frågor från en nybörjare:
Har tänkt bygga efter förebilden "sillabanan" Sölvesborg-Hörviken 1922-1956
avbildat år är tänkt vara 1936-1937 då den unikt endemiska Motalarälsbussen med det lika unika släpet kom och vad jag förstått banan stod i sin högsta blom (sen kom SJ in 1942 och destruktionen påbörjades succesivt fram till 1956.
Bygget är tänkt göras i form av moduler, eftersom spårvidden var 1067 och jag redan har en massa N-räls är frestelsen stor att bygga i TT-m då alla byggnader ändå får byggas från skratch.
jag har nu ägnat något år nu till research från förebilden och känner att byggstart börjar närma sig. Har fixat en kåpa i skala TT som kan vara grunden till rälsbussen likaså en ånglokkåpa i TT + ett par vagnar
Nu till frågorna
Finns det överhuvudtaget någon här som bygger TTm? har inte sett någon tråd som handlar om det. Vill helst inte gå upp i skala då det blir för stort (alternativet skulle i så fall vara Nm men det kan bli himla pilligt och det verkar inte vara så många här heller
När man ska bygga om ett lok / vagn använder man bara en N-skaledrivning / underrede och monterar på kåpan eller blir hjulen "för små" då, speciellt Ångloket (BKB 19 senare SJ 4006) hade tämligen stora drivhjul eller ger man sig på att korta hjulavståndet på ett färdigt TT-lok/ vagn till 9mm?
Stämmer slipersavståndet på standard N-räls någorlunda?
Är det någon som har foto från banan är jag alltid intresserad även om jag redan samlat på mej en hel del
Mina ambitioner är att försöka vara någorlunda noga när det gäller storlekar mm men jag har ingen perfektionistisk läggning så en del fel kan få slinka igenom
Smalspårsnybörjaren
Lite frågor från en nybörjare:
Har tänkt bygga efter förebilden "sillabanan" Sölvesborg-Hörviken 1922-1956
avbildat år är tänkt vara 1936-1937 då den unikt endemiska Motalarälsbussen med det lika unika släpet kom och vad jag förstått banan stod i sin högsta blom (sen kom SJ in 1942 och destruktionen påbörjades succesivt fram till 1956.
Bygget är tänkt göras i form av moduler, eftersom spårvidden var 1067 och jag redan har en massa N-räls är frestelsen stor att bygga i TT-m då alla byggnader ändå får byggas från skratch.
jag har nu ägnat något år nu till research från förebilden och känner att byggstart börjar närma sig. Har fixat en kåpa i skala TT som kan vara grunden till rälsbussen likaså en ånglokkåpa i TT + ett par vagnar
Nu till frågorna
Finns det överhuvudtaget någon här som bygger TTm? har inte sett någon tråd som handlar om det. Vill helst inte gå upp i skala då det blir för stort (alternativet skulle i så fall vara Nm men det kan bli himla pilligt och det verkar inte vara så många här heller
När man ska bygga om ett lok / vagn använder man bara en N-skaledrivning / underrede och monterar på kåpan eller blir hjulen "för små" då, speciellt Ångloket (BKB 19 senare SJ 4006) hade tämligen stora drivhjul eller ger man sig på att korta hjulavståndet på ett färdigt TT-lok/ vagn till 9mm?
Stämmer slipersavståndet på standard N-räls någorlunda?
Är det någon som har foto från banan är jag alltid intresserad även om jag redan samlat på mej en hel del
Mina ambitioner är att försöka vara någorlunda noga när det gäller storlekar mm men jag har ingen perfektionistisk läggning så en del fel kan få slinka igenom
Smalspårsnybörjaren