TT-m ?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
MJ-önsson

TT-m ?

Inlägg av MJ-önsson »

Hej
Lite frågor från en nybörjare:
Har tänkt bygga efter förebilden "sillabanan" Sölvesborg-Hörviken 1922-1956
avbildat år är tänkt vara 1936-1937 då den unikt endemiska Motalarälsbussen med det lika unika släpet kom och vad jag förstått banan stod i sin högsta blom (sen kom SJ in 1942 och destruktionen påbörjades succesivt fram till 1956.
Bygget är tänkt göras i form av moduler, eftersom spårvidden var 1067 och jag redan har en massa N-räls är frestelsen stor att bygga i TT-m då alla byggnader ändå får byggas från skratch.

jag har nu ägnat något år nu till research från förebilden och känner att byggstart börjar närma sig. Har fixat en kåpa i skala TT som kan vara grunden till rälsbussen likaså en ånglokkåpa i TT + ett par vagnar

Nu till frågorna

Finns det överhuvudtaget någon här som bygger TTm? har inte sett någon tråd som handlar om det. Vill helst inte gå upp i skala då det blir för stort (alternativet skulle i så fall vara Nm men det kan bli himla pilligt och det verkar inte vara så många här heller

När man ska bygga om ett lok / vagn använder man bara en N-skaledrivning / underrede och monterar på kåpan eller blir hjulen "för små" då, speciellt Ångloket (BKB 19 senare SJ 4006) hade tämligen stora drivhjul eller ger man sig på att korta hjulavståndet på ett färdigt TT-lok/ vagn till 9mm?

Stämmer slipersavståndet på standard N-räls någorlunda?

Är det någon som har foto från banan är jag alltid intresserad även om jag redan samlat på mej en hel del

Mina ambitioner är att försöka vara någorlunda noga när det gäller storlekar mm men jag har ingen perfektionistisk läggning så en del fel kan få slinka igenom

Smalspårsnybörjaren
MJ-önsson

Re: TT-m ?

Inlägg av MJ-önsson »

Givetvis är jag i allra högsta grad intresserad av tips om det skulle finnas färdiga TTm lok eller vagnar att få tag i någonstans
clas ahlstrand

Inlägg av clas ahlstrand »

MJ-önsson skrev: När man ska bygga om ett lok / vagn använder man bara en N-skaledrivning / underrede och monterar på kåpan eller blir hjulen "för små" då, speciellt Ångloket (BKB 19 senare SJ 4006) hade tämligen stora drivhjul eller ger man sig på att korta hjulavståndet på ett färdigt TT-lok/ vagn till 9mm?

Utan att ha kollat något TT-lok är min spontana reaktion att det förmodligen är avsevärt svårare att minska spårvidden på ett sådant - ramverket kommer nog i vägen - än att använda en N-drivning, även om du gör dig besväret med att byta till större hjul på denna. H0e har också 9 mm spårvidd - kanske kan du hitta ett underrede i denna skala med hjul i lagom storlek om N blir för smått. Urvalet är dock mindre och priset ofta högre.

På både tvåaxliga och boggieförsedda vagnar är axlarna i allmänhet upphängda i ändarna. Här torde det alltså inte vara några större problem att flytta in hjulen några millimeter om inte ett underrede i N, H0e eller 009 duger.

Och TTm torde du nog vara förhållandevis ensam om - intressant projekt!
Jan Frelin

Inlägg av Jan Frelin »

Enligt vårt medlemsregister finns det en person som bygger TTm.
MJ-önsson

Inlägg av MJ-önsson »

ok kul o få respons så snabbt, då börjar jakten på en lämplig 2axlig drivning till rälsbussen i 9mm spårvidd problemet här blir längden tror jag den bör vara en 8-9 cm mellan de två enkelaxlarna helst drivning och strömupptagning på bägge samt en drivning till ångloket där ska det helst vara 2 "rejäla" drivaxlar och en ledaxel fram totalängd ca 3,5-4cm Vagnarna ordnar sej alltid så de är inget bekymmer tror jag
Olof

Inlägg av Olof »

Ett tips kan kanske vara att leta i Australien. Där finns det många MJ byggare som bygger 1067 banor. Jag har mest sett Sm (1:64 på 16,5mm spårvidd) men det finns säkert folk som kör TTm också.

/Olof
lenelg

Inlägg av lenelg »

Byggs en del i UK, men där tolkas TT-skalan som 3mm/ft, dvs 1/101,7 - så 9 mm spv blir helt rätt för 3 fot. Kanske kan vara värt att googla "3mm society" i alla fall.
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
ola

Inlägg av ola »

TT är en skala som intresserat mig länge, det känns som en bra kompromiss mellan H0 som tar för mycket plats och N som är i minsta laget för scratchbygge. Lokbygge på N eller H0e underreden bör inte vara svårare än att bygga småbanor i H0e, Vagnsbygge är inte så svårt, om hjuldiametrarna i N inte stämmer finns det en del att hämta från H0e och 009. Hus och landskap är inte svårare än H0 eller N. Det mest problematiska är nog figurer och lansvägsfordon, en del finns att få i Tyskland annars får man väl avbilda lite äldre tider då bilar var ovanliga.

Skala TTm används en del på Nya Zeeland. Gå in på http://www.automationz.co.nz/nz120/nz120.html så hittar du en förening som använder den. Det finns även en Yahoo grupp som sysslar med detta, jag kommer inte ihåg det exakta namnet på gruppen men troligen finns det en länk hos The chosen scale.

En del amerikaner använder 9 mm spårvidd i TT för att avbilda 3 fot, på samma sätt som en del använder Z i N, leta runt på http://www.ttscale.com/Frame-top.html så hittar du en del av intresse.

Ola
MJ-önsson

Inlägg av MJ-önsson »

Tack för en trevlig inspirationsdag i Lyckeby!
tyvärr fick jag inte svar på 2 av mina stora frågor så jag prövar här istället.
Vilken färg kan rälsbussen BKB1 ha haft? det verkar som att den var 2 färgad men på vissa bilder ser den ut att ha varit enfärgad och väldigt ljus (Hilding Carlsson-gul kanske) men det kan vara starkt solsken på dom bilderna som lurar kameran
Här är det fritt fram att komma med både kvalificerade gissningar och teorier samt Hårda fakta
http://www.motala-industrimuseum.com/sh ... %20Fo-8218

Min andra stora fråga är att det enl flygfoto från 40talet "saknas" stickspår på lister mjällby station, listers huvud station och hällevik station dessa är inritade i bangårds-skisser men går inte att finna på flygfotona. Den enda uppgift jag har hittills är att dubbelspåret i Norremark revs upp sommaren 1937 enl artikel i Sölvesborsgbladet 31-7 1937 någon som vet något om de andra stickspåren?
http://ekeving.se/b/1067/bgdskisser/10.jpg

Tackar på förhand för tips
Jan-Inge Gunarsson

Inlägg av Jan-Inge Gunarsson »

Hej
Det jag ser direkt på spårplanerna, så är inte vändskivan i Hörvik inritad.
Stenarna för den fans kvar för några år sedan, om de är kvar i dag vet jag ej.
Jigun
Skriv svar