Tunn flexibel kabel?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Johan Winell

Tunn flexibel kabel?

Inlägg av Johan Winell »

Hej!

Nån som har tips på en tunn (0,8-1mm) isolerad kabel som är flexibel. Ska ha den till att koppla inne i ett lok (strömupptagning till motor/dekoder). Drivningen kommer ju att tas i och ur ett antal gånger så jag behöver en kabel som tål att böjas många gånger utan att det blir brott på den.

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Anders Johansson

Re: Tunn flexibel kabel?

Inlägg av Anders Johansson »

MJ-hobbyexperten har tunn tråd från Brawa.

http://www.mjhobby.se/mjhobby/prodlist. ... ode=075500

Teknobygg har också tunn kabel.
Björn D

Inlägg av Björn D »

Hej Johan!

NWSL har mycket flexibel sladd, se:http://www.nwsl.com/flexible-wire . Den är i princip som ett gummiband.

Sedan har 2 MM Scale Association en mycket tunn (0,43 mm) och ganska flexibel sladd. Jag tror att jag har lite nere på Trefoten som du skulle kunna få i Nora, får kolla på onsdag.

Annars är väl den kritiska punkten lödningen. Koppartrådarna blir "stela" vid lödningen medan resten av sladden är flexibel. Det är här det brukar uppstå brott. Det skadar därför inte om man kan avlasta själva lödningen. En lite "klutt" silikon vid lödningen eller att man limmar fast sladdarna på motorhöljet kan vara en bra idé.

Mvh
Björn Dahlström
Johan Winell

Inlägg av Johan Winell »

Hej Anders och Björn,

Tack för tipsen. Jag har efter lite letande hittan en tunn kabel på Elfa som verkar mångkardelig.

Björn, skulle du vilja ta med en bit av den supertunna kabel du har på Trefoten så vore jag jättetacksam. Tack också för tipset om att limma kabeln på motorn, naturligtvis är det så man ska göra.

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Skriv svar