Jag har tillgång till detta kopplingschema för belysning. Finns det någon enkel(?) regel för hur jag skall tänka när det gäller dioderna om jag vill ha fler eller färre antal lampor?
Jag behöver t.ex. ett schema för fem st lampor per ände (T43), hur blir då förändringen med dioderna?
När det gäller dioderna så undrar jag om beteckningen 1N4002 är "namnet" på didoden? Kan jag alltså fråga efter denna typ av didoder i andra elektronikbutiker genom att uppge 1N4002?
Diodernas funktion beror inte på antalet lampor här...
Spänningsfallet över en diod av den här typen är alltid 0.6-0.7 volt.
Det är det som är det viktiga.
När det gäller dioderna så undrar jag om beteckningen 1N4002 är "namnet" på didoden? Kan jag alltså fråga efter denna typ av didoder i andra elektronikbutiker genom att uppge 1N4002?
Japp, det är beteckningen på dioderna, och du behöver nog inte ha just den som slutar på "2". Det finns dioder som heter 1N4001 och upp till 1N4007 (tror jag). Det som skiljer dessa åt är hur mycket spänning (backspänningsfall eller "DC Blocking voltage") de tål, 1N4001 tål 50 V medan 1N4007 tål 1000 V. För vanligt MJ bruk så borde det funka med 1N4001 men tydligen verkar det som man förväntar sig spikar över 50V och har då valt 1N4002 i denna koppling... Storleken är densamma på samtliga så det är ganska fritt val...
Hälsar,
Anders Ö
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Elektronik är något jag är riktigt usel på så ett stort tack för er hjälp. Nu skall bara dioder inskaffas och det hela provbyggas för att testas innan det monteras i loket.
Jag förmodar att man kan bygga denna ljusmodul utan motorn och prova den med trafo+köragg direkt till dom två polerna för att se om det hela fungerar, eller?
Nej! Stopp!
Koppla inte enbart diodkedjan med belysningen direkt till ett köraggregat! Det ger strömrusning genom dioderna som förstör dem! Det behövs en stor belastning i serie med dioderna, som t.ex. en 12 volts bilglödlampa, ett stort och strömtåligt motstånd eller lokets motor. Det enda som kan ge exakt besked om hur det hela funkar är att koppla in det hela enligt schemat i det lok där det skall användas.
HanS i Lunde
Tja 114,27 Ampere skulle det gå i om du haft ett riktigt köraggregat dock skulle dioderna behöva kylflänsar
Nej men åter till allvaret det räcker väl med ett motstånd som står pall för totala W:en för dioderna dvs i detta fallet lamporna/(detta fallet lysdioder eller mikrolampor på 1.2V styket ?) ?
Med 1 Watts 1.2W lampor x 3 räcker det väl med 1 x 470 Ohm 1 Watt ?
Bah känner att gymnasie elektronik kunskaperna börjar fallera. Räkna kan jag dock på det forfarande och med 1 x 470 Ohm ger det 34 mA i strömförbrukning ...
Ok, tack för varningen. Jag kopplar det hela med motorn istället för tillfälliga motstånd eller bilglödlampor, känns enklast så.
En sista (förhoppningsvis) fråga rörende detta. Symbolen för dioderna, hur skall jag tolka dessa när det gäller vilket håll dioden skall vändas i kedjan?
Ringen som är målad på dioderna är strecket ovanpå triangeln (utmärker katoden på dioden). Dioden leder ström fråm plus (anoden) till minus (katoden, sidan med stecket), och spärrar om polariteten växlas.
Jodå, jag blev (förhoppningsvis) klokare, så som kopplingschemat ser ut så skall alltså den undre radens dioder vändas med ringen åt vänster och den övre raden med ringen åt höger, rätt/fel?