Exactoscales växellådor 4GB 126A - Era erfarenheter?
Postat: tis 03 nov 2009, 19:49
När Jeco/MJ-Hobbyexperten tog fram en sista serie ångloksbyggsatser så sålde man även växellådor från Exactoscale som man rekommenderade att använda till byggsatserna.
Jag köpte 4 st växellådor och tyvärr är det inga bra erfarenheter jag fick av dom. Först och främst så passade inte skruvhjulet i det frästa urtaget i växellådekåporna, inte på en enda av dom fyra växellådorna.
Jag gav mig på att försöka komma åt att vidga detta utrymme för skruvhjulet och det var lättare sagt än gjort. Efter ett jäkla pillerifilande med nålfilar så gick iallafall skruvhjulet i. Då upptäcker jag att det fastnar en gång per varv och enbart åt det ena hållet. Upptäcker att det är den ena änden på skruven där "gängan" börjar som fastnar mot kanten i utrymmet för skruvhjulet.
Jag rundar försiktigt av lite på själva "gängan" på skruvhjulet och även på kanten inne i växellådekåporna och den rör sig därefter lättare men fortfarande så har den en tendens att fastna på detta stället och mer vågar jag inte fila.
Så jag chansar på att det kanske slits till om man kör in växellådan, det är ju inte så pass mycket så att den låser sig rejält.
Växellådekåporna monteras ihop med 4 st skruvar med mutter på andra sidan och efter att ha skruvat ihop dessa och inte ens spänt muttrarna alls mer än ytterst lite efter att dom var i botten så går det knappt att snurra på axeln med skruven. Det går rejält trögt och binder nu ordentligt en gång per varv.
Växellådorna är 4GB 126A, någon som har liknande dåliga erfarenheter av dessa växellådor? Är det bara till att ge upp dom och köpa andra?
Jag köpte 4 st växellådor och tyvärr är det inga bra erfarenheter jag fick av dom. Först och främst så passade inte skruvhjulet i det frästa urtaget i växellådekåporna, inte på en enda av dom fyra växellådorna.
Jag gav mig på att försöka komma åt att vidga detta utrymme för skruvhjulet och det var lättare sagt än gjort. Efter ett jäkla pillerifilande med nålfilar så gick iallafall skruvhjulet i. Då upptäcker jag att det fastnar en gång per varv och enbart åt det ena hållet. Upptäcker att det är den ena änden på skruven där "gängan" börjar som fastnar mot kanten i utrymmet för skruvhjulet.
Jag rundar försiktigt av lite på själva "gängan" på skruvhjulet och även på kanten inne i växellådekåporna och den rör sig därefter lättare men fortfarande så har den en tendens att fastna på detta stället och mer vågar jag inte fila.
Så jag chansar på att det kanske slits till om man kör in växellådan, det är ju inte så pass mycket så att den låser sig rejält.
Växellådekåporna monteras ihop med 4 st skruvar med mutter på andra sidan och efter att ha skruvat ihop dessa och inte ens spänt muttrarna alls mer än ytterst lite efter att dom var i botten så går det knappt att snurra på axeln med skruven. Det går rejält trögt och binder nu ordentligt en gång per varv.
Växellådorna är 4GB 126A, någon som har liknande dåliga erfarenheter av dessa växellådor? Är det bara till att ge upp dom och köpa andra?