Hjuldiameter på 600-banor

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
STEO

Hjuldiameter på 600-banor

Inlägg av STEO »

Hej,

...en fråga som säkert dykt upp många gånger men jag har försökt söka men hittar inte något direkt. Frågan är alltså; vad är måtten på ett normalhjul på en 600 mm bana..??..

...skiljer det sig mellan hjul som sitter i lagergafflar respektive sitter i en bogies..??..och hur stor skillnad är det på diametern på ett nytt hjul respektive utslitet..??

Stefan, Karlskrona
clas ahlstrand

Re: Hjuldiameter på 600-banor

Inlägg av clas ahlstrand »

Kollade sidovyerna av två sommarvagnar i skala 1:50 i Welanders HRRJ-bok : boggierna tycks ha hjul med ca 450 mm diameter.
14Kjell Å Granander

Inlägg av 14Kjell Å Granander »

Hjul
Standardhjul för 600-bana är 450mm, Surahammar gör/gjorde hjul som hade beteckning 79a,b,c. Skillnaden var i olika axeltappar. Det som används av ÖSlJ är 79B. Typen är beskriven i ett gammalt ÖSlJ-nytt
Dock, det fanns varianter både större och mindre O&K timmervagnar, Stafsjö Jernvägs litt A hade 530mm stora hjul vilket blev problem för mig då det inte gick att använda 1" rör för hjulringar utan fick göra från grövre stång.
Trallor hade ofta mindre lättare hjul. O&K tillverkade tippvagnar mm som såldes från katalog med hjul 235-500mm frör spårvidder mellan 400 - 750 mm
För mer detaljer kolla; Arthur Koppel , Berlin 1899 - facksimilkatalog producerad av SRJ och som kan köpas hos ÖSlJ. I fotoalbumet här i forumet med mitt namn kan en axel ses.
Mvh 14 Kjell Granander
STEO

Inlägg av STEO »

...tack så mycket för svaren...uppskattas verkligen...

Hälsningar, Stefan
Jonas Andersson

Inlägg av Jonas Andersson »

Hjulen på hjulsatserna Surahammar 79a och 79c hade diametern 490mm, 79b hade diametern 450mm. Det är dock samma gjutform för hjulen, 79b var bara mer nedsvarvade. 79a var de vanligaste hjulsatserna, 79b motsvarade de franska hjulsatserna på K-vagnarna vid KLJ, originalhjulen byttes så småningom mot 79b och denna modell användes även för vagnar tillverkade vid Kosta mek.v. 79c motsvarar 79a men har en grövre axel för högre bärighet, användes bl.a. på de sista No-vagnarna som levererades till JGJ och på vagnar hos MJ. Andra hjuldiameterar förekom på importerade vagnar.

Vid ÖSlJ är 79a vanligast, men många hjul är mer eller mindre nedsvarvade och har därför mindre diameter än 490mm.
Ola Ahlström

Inlägg av Ola Ahlström »

Ibland kan det vara bra att kontrollera innan man skriver ett inlägg - men ibland går det bara inte! För mååånga år sedan köpte jag en då komplett samling ÖSlJ-bladet (eller vad det nu är föreningens tidskrift heter). I dessa äldre nummer finns särskilt två artiklar som jag gärna läser om och om igen. Bägge är, om jag inte helt missminner mig, skrivna av Lennart Wellander och den första handlar om de 600 (?) vagnar som levererades till våra svenska 600-banor. Den andra handlar om hjultillverkningen i sverige (och utlandet?) till, återigen om jag inte missminner mig helt, just 600-banorna. Bägge artiklarna är värdefulla, inte minst för oss modellbyggare, och kan rekommenderas. Tänkvärt vore om vi kunde utvärdera tillstånd att publicera dem i Smalspårigt eller påverka ÖSlJ att nu, så där 40 år senare, på nytt ge ut artiklarna i sin föreningstidning. Som jag skrev inledningsvis kan jag inte just nu verifiera mina uppgifter med aktuella nummer och exakt innehåll men med tanke på trådens aktualitet kan jag inte låta bli att skriva inlägget. Till helgen kommer mer korrekt källhänvisning.

/Ola
Jonas Andersson

Inlägg av Jonas Andersson »

Artiklar om 600-banornas rullande materiel förekommer med jämna mellanrum i tidningen ÖSlJ-Nytt vartefter nya fakta framkommer. Ibland är det nya teorier om hur inte helt vederlagda förlopp gått till och enstaka gånger görs fysiska fynd eller hittas foton som till och med visar att en vagn inte alls såg ut så som man trott tidigare. Rekomenderas därför att gå med i ÖSlJ om man är intresserad av dessa järnvägar. 50-årsboken som kom ut i år har också ett par mycket välmatade kapitel om den rullande materielen vid 600-banorna.
14Kjell Å Granander

Inlägg av 14Kjell Å Granander »

Artikeln om hjul skrev Lennart Welander i -ÖSlJ - nytt 102 = 1-1989
Det var en lång artikel om 7 sidor. Den är så allmängiltig att det sulle passa med nyutgivning i Smalspårigt. Jag skulle tro att LW skulle godkänna detta. Fråga, han bor på Lidingö
ÖSlJ - nytt har aldrig hetat nåt annat. Har varit med i 40 år. Jag var alltså inte med på Lina tiden. Men jag köpte första ex av 50-års boken. Jag påstår att mina vagnshjul liknar orginalet och det är jag väl ganska ensam om att ha.
14 Kjell Granander
Skriv svar