Jag kommer i den här tråden att i ord och bild beskriva mitt och faderns pågående bygge av stationen Sandreda i modulform.
Bakgrund: I utvecklandet av en smalspårsnorm för MMM kände jag och pappa att vi behövde ha ett bra argument för att fler skulle välja just vår spårvidd och inriktning.
Dessutom hade farsan sedan 15 år tillbaka hembyggt spår och växlar liggande. Vad är ett bättre argument än en färdig modul?
Förebilden: Sandreda station låg mellan Klavreström och Braås i södra småland, på linjen WKJ (Wäxiö-Klafvreströms Jernväg). Banan öppnades för allmän trafik 1 december 1895. Stationen avrustades
någon gång på 40-talet och sidospåret revs upp 1966. SJ började på 70-talet att rusta upp stationshuset, bland annat byttes taket. Tyvärr revs huset i början av 80-talet i samband med ett planerat men ej utfört vägbygge.
Sandreda i mitten av 70-talet. Copyright: Stefan Olsson

Spårplanen från 1925.
Modulen: Modulen är byggd på konventionellt sätt, men enligt en ny standard, MMMp (MMM/VM-standarden anpassad till smalspår). Två viktiga ändringar är gjorda mot existerande normalspårsstandard, utöver spårvidden, nämnligen slopade skarvräler och lågprofilsmoduler som standard. Standarden kommer förhoppningsvis att dyka upp på MMM´s hemsida vilket år som helst...
Bygget:
Bygget började den 9:onde Maj i år, och har pågått någon timme ett par kvällar och helger sedan dess. Bilderna här nedan är i huvudsak presenterade i kronologisk ordning, även om några bilder fått byta plats för att bättre beskriva arbetsmomenten.
Bilderna kan även ses som någon slags byggbeskrivning, vill man ha mer information om moment i bygget så är det bara att fråga på.
Verktyg och maskiner som använts vid bygget är inte var mans egendom, jag är medveten om det, men huvuddelen av momenten kan även den som har "tummen mitt i handen" (usch, vilken klyscha) klara av.

Råmaterial till modulerna uppsågat. 7 mm tjock furuplywood, 5 lagers. Remsorna är 97 mm höga, för att uppnå en modulhöjd på 100 mm r.ö.k. till m.u.k. (Räls överkant - Modul underkant med andra ord).

Material till den ena ramen i den bortre högen, tillverkning av material till den andra ramen pågår.

Kontroll av att bitarna är lika långa, och att alla bitar är tillverkade.

Hörnklotsar av 20 x 20 mm fyrkantsprofil. 8 st går åt till varje modulstomme.

Limning av längsstaget med hjälp av ett plant underlag, ett par tunga vikter och några tvingar.

Limning av hörnklotsar och tvärsstag. Även tvärsstagen till gavlar och mellanbitar är gjorda av 20 x 20 mm fyrkantsprofil. Även här kommer husets alla tunga metallföremål till heders.

Masslimning av hörnklotsar.
Fortsättning följer!