Karta över smalspårsbanor i Sverige

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Tord Björk
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 18 okt 2007, 23:32

Karta över smalspårsbanor i Sverige

Inlägg av Tord Björk »

När jag inte kom åt snickeriet för att fixa tågbord passade jag på att göra en karta över smalspår för allmän trafik i Södra Sverige. Hittills är Götaland samt Närke och Södermanland med. Grunden är Järnvägsdata 1999 med dess kartor.

En smalspårsfärd kunde börja i Halmstad med byte i Hönsehylte och Kvarnmåla till Växjö. Där byte till annan smalspårsvidd för vidare färd till Västervik, Norsholm, Kimstad och Örebro. Eller varför inte hålla sig helt till 891 mm spårvidd och börja i Burgsvik på södra Gotland och åka till Visby, därifrån båt till Böda på Öland och tåg till Färjehamn för att där ta tågfärja till Kalmar för vidare färd på smalspår till Sandsbäckshult och där byte till Sevedstorp för anslutning till smalspåret till Västervik och vidare färd norrut. Innan Norsholm blir det byte i Ringstorp till Linköping och därifrån vidare färd till Fågelsta och Hästholmen där färja til Hjo över Vättern väntar. Från Hjo går smalspåret till Stenstorp och Skara och därifrån till Göteborg.

Det som förvånat mig är att vi haft ett så omfattande smalspårsnät i Sverige. I vissa landskap som Västergötland, Östergötland, Östra Småland, Blekinge, Öland och Gotland var nätet nästan heltäckande och mer utbrett än normalspår. Det tycks göra karaktären på smalspår i Sverige lite annorlunda än i många andra länder. På en engelsk sida om smalspår menar man att indelningen är lite tillfällig. I många fall som i Sydafrika är smalspår dominerande också på stora linjer. Därför bör smalspårsgränsen sättas lägre än 1435 mm. Smalspår skulle reduceras till bibanor och industrispår. Det svenska nätet tycks ha haft någon form av mellanting också, banor som närmats var hvudlinjer med många bibanor och inte bara enstaka stumpar här och där. Smalspårsnätet i östara Schweiz är väl en motsvarighet. Som en av världens järnvägstätaste länder per invånare så kanske vi fått ett delvis särpräglat smalspårsnät.

Kanske kartan kunde utvecklas till en affisch för Smalspårsfrämjandet där medlemmarna tillsammans kunde få fram foton. Kartan finns i större upplösning.



Bild



Bild



Bild
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Karta över smalspårsbanor i Sverige

Inlägg av Jan Frelin »

I början på sextiotalet gjorde en kollega till min farsa en säljresa i Östergötland och Smaåland, helt baserad på smalspårsnätet.
Olof
Inlägg: 1735
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Karta över smalspårsbanor i Sverige

Inlägg av Olof »

Snyggt, man ser det lite annorlunda när normalspåret är borta. Du får gärna lägga en länk till kartan i full upplösning. Något att skriva ut och ha på väggen.

/Olof
Tord Björk
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 18 okt 2007, 23:32

Re: Karta över smalspårsbanor i Sverige

Inlägg av Tord Björk »

Behöver få kontakt med Lars E. Eriksson som gjort kartförlagan innan det sprids för mycket. Vet någon hur man får tag på honom? Jag betraktar det hela som arbetsmaterial tills vidare för att få in synpunkter. Jag skulle kunna rita om hela nätet själv men redan att färglägga och inte minst söka få fram årtal har tagit mycket tid så frågan är om det då skulle bli av. Det vore klart bäst om jag fick använda Lars E. Eriksson karta också för vidare spridning.
Skriv svar