Färger på smala G vagnar [bilder]

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Patrik E

Färger på smala G vagnar [bilder]

Inlägg av Patrik E »

Med inspiration från bilder i "Lennarts Järnvägsbilder" målar jag mina G vagnar. Frågan är vilken som är mest rätt, eller minst fel? Oavsett vilken så är det väl mest fel att måla alla i samma färg(?)

Bild
Bild
loktok

Re: Färger på smala G vagnar [bilder]

Inlägg av loktok »

Mycket tjusigt gäng godsvagnar,tycker själv det är helt rätt variera färgen + vädra som du gjort.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Patrik E skrev: Med inspiration från bilder i "Lennarts Järnvägsbilder" målar jag mina G vagnar. Frågan är vilken som är mest rätt, eller minst fel? Oavsett vilken så är det väl mest fel att måla alla i samma färg(?)

Bild
Bild

Verkligen snyggt och förebildsriktigt. Vad har du använt för färger på dom mörkare bruna vagnarna?
Patrik E

Inlägg av Patrik E »

För att ge vagnarna dessa färger använder jag endast fyra typer ur Humbrols sortiment. Matt röd, Rödbrun (100), matt svart, matt vit. Jag börjar med röd, tillsätter rödbrun plus svart eller vit beroende på vilken slutfärg jag vill ha. Vädrar med svart/svartgrå som är mycket utspädd. Här kan man dimma snett uppifrån alltefter hur "sliten" man vill att vagnen skall vara. Jag vet Humbrol................ men står man ut med stanken och dammet så funkar det och så är det ju lättillgängligt.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vilket nummer har den matt röda som du använder som bas?
Patrik E

Inlägg av Patrik E »

Röd (60). Det går väl också att hjälpa till med någon matt mörkbbrun variant om man vill ha det slitet men man uppnår samma resultat om man spetsar den rödbruna med svart. Kan nämna att min Z4p också är målad med samma utgångspunkt.

Patrik
Skriv svar