S2p projekt

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
FAF

S2p projekt

Inlägg av FAF »

Nu har vi kommit en bit på väg med vårt S2p projekt, etsplåten för 2 ramar till loket dök upp idag. Nu blir det till att granska och komma på en bra plan för monteringen! Vi håller på med plåten till hytt, gångbord osv men det är ännu inte dags att skicka iväg för etsning.
Bild

Kul att det stod senaste tidningen om PPD dit jag skickar filerna!

/Gunnar
FAF

Re: S2p projekt

Inlägg av FAF »

Nu kanske jag fått ordning på bildvisningen också!
Bild

/Gunnar
Hauk
Kontakt:

Inlägg av Hauk »

FAF skrev: lör 30 dec 2023, 18:47 Nu kanske jag fått ordning på bildvisningen också!
Bild

/Gunnar
Det er noe rart med billedvisningen, jeg fikk ikke sett bildet før jeg siterte innlegget ditt i svaret mitt!
Kansje det er Google Drive som er problemet?
Mvh Håvard H

"Dette år i Skövde"
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Thomas

Inlägg av Thomas »

Hej
Finns det mer information om detta projekt?
Skala? Förebild?
Mvh Thomas
FAF

Inlägg av FAF »

Jodå, en del framgångar finns det. Etsplåten i nysilver på ramen är provbyggd, inte helt bra så nu håller vi på med rättningarna som måste göras. Hyttplåten i mässing är ritad och ska bara sammanställas. Kanske att det kan gå att skicka iväg filerna före Jul!

Förebilden är S2p 3037 och blir i H0n3 version.

/Gunnar
Thomas

Inlägg av Thomas »

Hej
Vad synd att det är "fel" skala men det är "rätt" förebild.
Det är inte tänkt med en plåt i skala 0?
/Thomas
Thomas

Inlägg av Thomas »

Jag kanske skulle frågat också om projektet är för att försöka göra ett lok till dig själv eller om du hade tänkt ta fram några stycken när du var igång?
Jag håller ju på med material som har gått på banorna runt Kalmar och just S2p ligger mycket högt upp på min lista.
Dessutom är det tillverkat på Kalmar verkstad också. Jag har funderat många gånger på att försöka bygga ett själv, får väl se om det blir av.
Det vore kul om de delade erfarenheterna av ditt bygge här. :)

Mvh Thomas
PeO Helgesson

Inlägg av PeO Helgesson »

En komplicerad omväg: Citera, kopiera bildadressen, öppna i webläsare, ta skärmdump, klistra in i paint, spara som, lägg in som attachment,
d.v.s. dra bilden från mappen den ligger i till inlägget, klicka sedan på "placera inom inlägget".
(Bara andra raden om man har bilden i en mapp.)
S2pplåt.jpg
S2pplåt.jpg (170.84 KiB) Visad 10144 gånger
Ren och snygg plåt! Det är inte "bara" att göra om den till 1/45, (fråga inte hur jag vet).
FAF

Inlägg av FAF »

Eftersom vi inte är proffs på något sätt med det här med att ta fram etsplåtar så blir det nu en rättningsplåt på ramplåten, med det största felet att avståndet mellan ramplåtarna är för stort för dom hjul som används, det blir till att tulla på det skalariktiga. Drivhjulsupphängningen har också ställt till det, egentligen är 3,2mm för axlarna alldeles för grovt för den här skalan så att hålen i ramplåten blir onödigt stora. Just nu är läget att bakersta blir stel och dom 2 främre kan röra sig ungefär 0,5mm uppåt i ramplåten och avfjädrade, det blir inga lösa block som lagringar.
Slidstyrningen blev alldeles för klent gjord (skalariktig) och kommer inte att kunna monteras som dom kommer att blir grövre. Cylinderpartiet blir 3D utskrivet och slidstyrningen ansluts till bakre delen av cylinderpartiet.

Tänkte nog att dom 2 plåtarna som bildar underrede och överbyggnad ska kunna bli en byggsats framöver, där inte hjul, kugghjul, motor eller panna ingår utan det och smådetaljer får man fixa själv.

/Gunnar
Beeblebrox

Inlägg av Beeblebrox »

Det här låter som något intressant. Som Kalmarit och begynnande smalspårsbyggare skulle jag nog kunna vara intresserad av en byggsats.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
Skriv svar