Så har jag då fortsatt på temat "stål-Hildingar" och för tillfället fokuserat på gods.
I morse satt en utskrift av UFo1p i skala 1:87 färdig i min skrivare. Tvättad, efterhärdad och med ett mycket tunt skikt av skyddande zinkfärg, dock inte finslipad ännu, ter den sig på följande sätt:
Detta är en rälsbussmodell som faktiskt är väldigt lätt och tacksam att maskera och lacka snyggt. Den har ju inga toppstrålkastare som försvårar arbetet, något som annars brukar ge upphov till både en och annan svordom av det grövre slaget...
UFo1p Lackad.jpg (452.23 KiB) Visad 8378 gånger
Nu skall jag snart få dit alla fönster med invändiga galler, handtag, räcken, gavelgrindar o.s.v. Så det är fortfarande en hel del pyssel kvar. Men så här långt är jag väldigt nöjd med resultatet!
Väntar spänt på att få se hur du löser lyktan. Jag försökte för många år sedan att gjuta i klar plast (Epoxy?), men lyckades inet vidare.
Utskriven i klar soppa och röd glödlampslack på bakre halvan? Samma lykta användes f.ö. på Y6-generationen och X10 (och X1?)
Jag har tänkt mig att skriva ut två små "tårtbitar" som senare limmas ihop med aluminiumfolie som separation emellan. Båda i "glasklar" resin, där den ena eventuellt får rött tusch på insidan för att ge lite bättre visuell effekt. Alternativt får den förbli klar och bestyckas med en röd lysdiod på insidan istället. Fast jag kommer då förstås att behöva en funktionsdekoder i vagnen också, för att kunna tända eller släcka slutljusen. Men oftast gick ju faktiskt just dessa godssläp som mellanvagnar, så jag är inte helt säker på att min modell överhuvud taget skall få fungerande slutlyktor.
Men kåpan är i alla fall förberedd för att kunna få dit ett par lysdioder i 0402-format på insidan.
Tyvärr är ju kontaktdonet till mult-kabeln alldeles för litet för att kunna använda förebildens metod att tända slutljusen...