Läste i Torsten Olssons bok om Norbergsbanorna att det funnits en järnväg med 750 mm spårvidd mellan Fagersta och Klackberg. Är det någon som har tips om var man kan hitta mer om denna bana och dess fordon.
750mm spårvidd var ju inte så vanlig i Sverige ovan jord.
/Olof
Järnvägen mellan Fagersta och Klackberg
Re: Järnvägen mellan Fagersta och Klackberg
Det finns en artikel i TÅG någon gång i början av 70-talet om banan. Det finns bland annat en rätt bra karta över banan och Fagersta.
-
Re: Järnvägen mellan Fagersta och Klackberg
Jag har den artikeln scannad, men hittar den inte nu på hårddisken. Anledningen till att jag blev nyfiken var en omslagsbild på Småbaneföreningens medlemsskrift för nåt år sen, som visade ett lok på banan, utanför ett anrikningsverk eller liknande. Bildtexten angav att det var ett lok från f.d. Glava Glasbruks Jvg, och i en uppsats om GGA står att ett av loken 1940 såldes till Fagersta.
Men jag hittar som sagt inte artikeln... Återkommer när/om jag gör det (om ingen annan hinner före). Register för Tåg finns väl f.ö. på Järnvägsmusei Vänners webbplats (har jag för mig - osäkra dagen idag).
Men visst är det kul med 750-banor!
Men jag hittar som sagt inte artikeln... Återkommer när/om jag gör det (om ingen annan hinner före). Register för Tåg finns väl f.ö. på Järnvägsmusei Vänners webbplats (har jag för mig - osäkra dagen idag).
Men visst är det kul med 750-banor!