Rita en skorsten i CAD
-
Rita en skorsten i CAD
Jag fick ett mail från Björn Dahlström som ledde till att jag lite kort nämnde för honom hur jag har ritat en skorsten i CAD. Och det fick mig att tänka att någon mer kanske är nyfiken. Så här kommer en mycket kort beskrivning om hur jag gick tillväga. Det är ingen introduktion till CAD-ritande, mest en liten enkel översikt. Men vill man lära sig mer så finns det många Youtube-filmer som beskriver olika moment i t ex SolidWorks.
Det finns flera 3D-CAD-program att välja på, själv kör jag som sagt SolidWorks. Men 3D-CAD-programmen fungerar nog ungefär likadant.
I ett 3D-CAD-program finns det några olika sätt att arbeta och man kan även kombinera dessa inom vissa ramar:
* Solida figurer
* Ytor
* Plåt
Solida figurer är det jag använder mest och är helt klart enklast. Då arbetar man hela tiden med objekt som har volym och det påminner en hel del om hur man arbetar med en svarv och en fräs. Skorstenen är gjord helt med solida figurer.
I vissa lägen är det svårt att jobba med volymer utan man behöver börja med att definiera objektets ytor. Om man ska rita en kanot i 3D-CAD så kan ytor vara en bra metod då en kanot har svåra former i form av dubbelkrökta ytor som inte är cirkulära.
Plåt innebär att man ritar saken på samma sätt som den tillverkas med en tryckpress. T ex att man lägger en bit plåt i tryckpressen, låter tryckpressen stansa plåten, och sen har man en färdig diskbänk. Jag har provat den metoden men inte funnit den användbar för de syften vi har som bygger modeller.
Det finns flera 3D-CAD-program att välja på, själv kör jag som sagt SolidWorks. Men 3D-CAD-programmen fungerar nog ungefär likadant.
I ett 3D-CAD-program finns det några olika sätt att arbeta och man kan även kombinera dessa inom vissa ramar:
* Solida figurer
* Ytor
* Plåt
Solida figurer är det jag använder mest och är helt klart enklast. Då arbetar man hela tiden med objekt som har volym och det påminner en hel del om hur man arbetar med en svarv och en fräs. Skorstenen är gjord helt med solida figurer.
I vissa lägen är det svårt att jobba med volymer utan man behöver börja med att definiera objektets ytor. Om man ska rita en kanot i 3D-CAD så kan ytor vara en bra metod då en kanot har svåra former i form av dubbelkrökta ytor som inte är cirkulära.
Plåt innebär att man ritar saken på samma sätt som den tillverkas med en tryckpress. T ex att man lägger en bit plåt i tryckpressen, låter tryckpressen stansa plåten, och sen har man en färdig diskbänk. Jag har provat den metoden men inte funnit den användbar för de syften vi har som bygger modeller.
-
Re: Rita en skorsten i CAD
Med den introduktionen är det dags att börja rita skorstenen. Förhoppningsvis har man en ritning och den ritningen kan man lägga in i CAD-programmet. Men för att skala ritningen korrekt börjar jag med en skiss för att få huvudmåtten. Måtten här är 5894 mm för längd över buffertar, 2775 mm för avståndet från rälsöverkant till överkant tak, samt 5000 mm för att få plats med lokets framsida.
- Bilagor
-
- 1.png (151.83 KiB) Visad 6008 gånger
-
Sen skapar jag en ny skiss och lägger in ritningen på den skissen. Att jag har olika skisser beror på att jag senare kan välja att visa eller dölja enskilda skisser, beroende på vad jag vill se. När jag lägger in ritningen i skissen så använder jag den föregående skissens rektanglar för att skala ritningen till rätt storlek.
På bilden blir det väldigt hoptryckt eftersom jag inte vill att bilden ska bli för stor på forumet, men dels har jag stor skärm och dels kan man enkelt zooma i CAD-programmet så det är inga problem när man sen arbetar med ritningen.
På bilden blir det väldigt hoptryckt eftersom jag inte vill att bilden ska bli för stor på forumet, men dels har jag stor skärm och dels kan man enkelt zooma i CAD-programmet så det är inga problem när man sen arbetar med ritningen.
- Bilagor
-
- 2.png (391.75 KiB) Visad 6007 gånger
-
När jag har lagt in ritningen skapar jag sedan nya skisser för det jag vill göra. Och första steget blir att mäta ut hur stor pannan är. Jag skapar en ny skiss, ritar in rektanglar på skissen ovanpå ritningen och kan sedan använda programmets mätverktyg för att direkt se hur stor pannan är på ritningen.
- Bilagor
-
- 3.png (396.27 KiB) Visad 6002 gånger
-
Nästa steg blir att rita skorstenen i genomskärning. Jag ritar bara halva skorstenen. Här ser man också tydligt fördelen med att arbeta med många skisser. Först ritar jag skorstenen i en egen skiss, men direkt ovanpå ritningen. Och sen kan jag dölja ritningen och ser då enbart skorstenen.
- Bilagor
-
- 4.png (415.81 KiB) Visad 6000 gånger
-
- 5.png (179.02 KiB) Visad 6000 gånger
-
Nästa steg blir att låta profilen av skorstenen rotera 360 grader runt sin egen axel och då bilda en volym. Det heter i CAD-programmet "Revolve". Det är nu man ser skorstenen börja växa fram.
- Bilagor
-
- 6.png (164.75 KiB) Visad 5999 gånger
-
- 7.png (208.36 KiB) Visad 5999 gånger
-
Ibland när man ritar i CAD-programmet behöver man ta till hjälplinjer eller geometriska plan för att kunna göra vissa saker. När man ritar en skiss i SolidWorks så placerar man skissen på ett plan. Det kan vara XY-planet, XZ-planet, YZ-planet eller något helt annat plan. XZ-planet innebär att man ser planet ovanifrån, XY-planet ser man framifrån och YZ-planet ser man från sidan.
Jag vill ha ett plan att rita på lite senare så jag skapar ett nytt plan relativt skorstenens undersida.
Jag vill ha ett plan att rita på lite senare så jag skapar ett nytt plan relativt skorstenens undersida.
- Bilagor
-
- 8.png (225.86 KiB) Visad 5994 gånger
-
Nu kommer vi till en komplicerad historia, att göra skorstenens fäste mot pannan. För att göra det börjar jag med att lägga till pannan.
- Bilagor
-
- 9.png (218.79 KiB) Visad 5993 gånger
-
När jag ritade skorstenen på ritningen så valde jag avsiktligt att enbart rita skorstenen ner till pannan. Det gör att det nu är ett glapp på sidorna mellan skorstenen och pannan. Jag förlänger därför skorstenen nedåt så att glappet försvinner.
Det blå strecket som syns på första bilden är det extra planet som jag skapade nyss.
Det blå strecket som syns på första bilden är det extra planet som jag skapade nyss.
- Bilagor
-
- 10.png (209.79 KiB) Visad 5989 gånger
-
- 11.png (231.71 KiB) Visad 5989 gånger
-
På det extra planet som jag skapade ritar jag nu en ny skiss och på denna skiss en cirkel som har samma diameter som foten på skorstenen. Med foten avser jag plåten som ligger an mot pannan och som är format efter pannan. Bild 12 och 13 är samma bild, fast ur olika vinklar. Bild 12 är ovanifrån.
- Bilagor
-
- 12.png (214.83 KiB) Visad 5987 gånger
-
- 13.png (191.31 KiB) Visad 5987 gånger