Litet lokstall
-
Litet lokstall
Hittade denna trevliga bild på samlingsportalen, tror att detta är ett lokstall specialdesignat av AB Slipmaterial själva för att passa just en liten Bjurströms lokomotor.
En förslagsritning finns sist i SJK:s bok om Bjurströms lokomotorer, i bildtexten undras det om stallet någonsin byggdes och svaret på det måste vara ja, se bild från Laholm. Byggnaden finns även som en halv modell i skala noll, byggd av mig när boken kom ut.
Tobbe H
En förslagsritning finns sist i SJK:s bok om Bjurströms lokomotorer, i bildtexten undras det om stallet någonsin byggdes och svaret på det måste vara ja, se bild från Laholm. Byggnaden finns även som en halv modell i skala noll, byggd av mig när boken kom ut.
Tobbe H
- Bilagor
-
- litet lokstall.jpg (186.33 KiB) Visad 4938 gånger
-
- motorvagn-1.jpg (159.99 KiB) Visad 4938 gånger
Re: Litet lokstall
Det där lokstallet har jag funderat på sedan jag tittade igenom boken för några år sedan.....
Mycket trevlig bild med lokstall, lokomotor och vågkur! Kul att se din modell också Snyggt!
Mvh
zikkan

Mycket trevlig bild med lokstall, lokomotor och vågkur! Kul att se din modell också Snyggt!
Mvh
zikkan
Hej!
Mycket trevlig (normalspårig- förebilden alltså) motpol till Graffens (smalspåriga) lokstall!
MVH / Per N
Mycket trevlig (normalspårig- förebilden alltså) motpol till Graffens (smalspåriga) lokstall!

MVH / Per N
Vet du var den första bilden är tagen?
Om inte så kan jag tipsa om att järnvägshistoriskt forum gillar att identifiera bilder.
Olof
Om inte så kan jag tipsa om att järnvägshistoriskt forum gillar att identifiera bilder.
Olof
Hej!
Det borde inte vara så svårt att identifiera var bilden är tagen eftersom det står Laholm på stationsskylten på stolpen mellan lokomotorn och stallet....
MVH / Per N
Det borde inte vara så svårt att identifiera var bilden är tagen eftersom det står Laholm på stationsskylten på stolpen mellan lokomotorn och stallet....

MVH / Per N

Får skylla på att jag läste inlägget på telefonen. Skylten var inte stor...
/Olof
Snyggt forbilde og snygg modell!Torbjörn Holmberg skrev:Hittade denna trevliga bild på samlingsportalen, tror att detta är ett lokstall specialdesignat av AB Slipmaterial själva för att passa just en liten Bjurströms lokomotor.
Tobbe H
Er det en jordkjeller eller et skyddsrum man ser til venstre i proto-bilden?
-
Eftersom bilden är tagen 1930 så lutar det nog åt en jordkällare, WW2 är det några år kvar till så skyddsrum känns avlägset.
Tobbe H
Tobbe H
Ett liknande litet lokomotorstall fanns i Svalöv. Om det var tillverkat av AB Slipmaterial vet jag inte men så som jag minns det var det ganska likt stallet från Laholm.