Lite sjötransporter..

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
lenelg

Lite sjötransporter..

Inlägg av lenelg »

Har lagt upp några bilder från slussen i Åkers Kanal - https://www.flickr.com/photos/len_elg/s ... 095978829/

Slussen byggdes på ena sidan av en holme mitt i kanalen. På andra sidan finns en spilldamm som reglerar vattenståndet ovanför slussen.

Kanalen byggdes 1825 mellan Tunaviken och sjön Garnsviken, då Åkers Å sen länge blivit ofarbar på grund av landhöjningen. Huvudsyftet var att bönder längs vattenleden skulle kunna frakta sina varor till Stockholm, och kanalen trafikerades en bit in på 1900-talet av två olika ångfartyg som båda hette "Åkers Kanal". Den senare blev dock mera känd under namnet "Tuppen" på grund av ångvisslans läte.

Från 1901 korsade Roslagsbanans Österskärsgren kanalen på en svängbro i Åkersberga. Jag vet dock inte om det skedde någon omlastning här.

Farleden har gamla anor - på vikingatiden var den en del av Långhundraleden, en av huvudlederna till Gamla Uppsala, och en borg vid Tunaviken bevakade inloppet.

AB Åkers Kanal är sedan länge helägt av kommunen. Under några år på 1980-talet hade jag nöjet att vara styrelseordförande i kanalbolaget. Jag argumenterade - förgäves - för att jag borde få en lika tjusig tjänsteuniform som man kan se på porträtt av Baltzar von Platen..
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"