HNJ verkstads SJ K22

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Användarens profilbild
Arne Falk

HNJ verkstads SJ K22

Inlägg av Arne Falk »

Jag har under några veckor byggt på ett HNJ V:lok. Ett SJ K22. Och precis som utlovas är modellen lättbyggd. Drivet fick jag färdigmonterat och körklart. Det jag ändrade på detta var att jag vände på hyttstegarna. Det understa fotsteget pekade framåt. De skall väl peka bakåt. Samtidigt flyttade jag ut dem en dryg mm på varje sida. Tyckte att de hamnade för långt in under hytten.

Hade läst tidigare någonstans att vitmetalldelarna hade lite dålig passform. Och det kan jag nog också tycka vad gäller påbyggnadsdelen av kolboxen. Den krävde rätt mycket handpåläggning innan jag var nöjd. Nu blev det kanske extra mycket jobb med denna detalj då jag valde att löda ihop tak och kolbox för att kunna komma i hytten när modellen är färdig.
I övrigt tycker jag inte att bygget vållade mig några problem. Man kunde ju önska sig ett styvare gångbord, för det vill gärna säcka ihop en smula. Men problemet försvinner när man lött ihop detaljerna.

För att förhoppningsvis förhindra framtida problem med gängan i vitmetallen, har jag lött in en böjd plåt med pålödd mutter i sotskåpet och en motsvarande variant med en skruv i hytten.

/Arne F
Bilagor
IMG_6363w.jpg
IMG_6363w.jpg (33.98 KiB) Visad 3419 gånger
IMG_6360w.jpg
IMG_6360w.jpg (39.99 KiB) Visad 3419 gånger
IMG_6355w.jpg
IMG_6355w.jpg (37.61 KiB) Visad 3419 gånger
f.gaard

Re: HNJ verkstads SJ K22

Inlägg av f.gaard »

Den var söt....
Snyggt byggd också.

Mvh Fredrik
Användarens profilbild
Arne Falk

Re: HNJ verkstads SJ K22

Inlägg av Arne Falk »

Tack Fredrik!
Bra. Då vet vi hur ett ånglok kan se ut när det är sött. ;)

/Arne F
Skriv svar