Livet i timmerskogen
Postat: lör 02 nov 2013, 14:22
http://www.youtube.com/watch?v=64RSnXNd ... e=youtu.be
En film från en timmerbana i Australien. Mer primitivt än så här blir det nog inte, skyddsombudet skulle på hjärtinfarkt..
Loket är en Climax typ "A", tillverkat i USA. I princip en öppen boggigodsvagn med träunderrede. En tvåcylindrig båtångmaskin i mitten driver en längsgående kardanaxel under ramverket via en kuggväxel (loken var tvåväxlade!). Kardanaxeln driver sedan alla hjulaxlar via vinkeldrev. Eftersom drivaxeln måste korsa hjulaxlarna var de förskjutna vertikalt vilket krävde speciella, spiralskurna kuggdrev. Detta är den enda film jag nånsin hittat av en Class A Climax i trafik.
Den mer kända "Class B" Climax, som Bachmann säljer i både On30 och 1/20.3, är en senare konstruktion, med stålram. Den har vanliga cylindrar på var sin sida av ångpannan, som driver en blindaxel. Denna är via en vinkelväxel kopplad till kardanaxeln. När loken blev större och tyngre byggde man "Class C", där vattenförrådet flyttats till en tender, också den monterad på en driven boggie. På så sätt kunde man sprida vikten på flera axlar.
En film från en timmerbana i Australien. Mer primitivt än så här blir det nog inte, skyddsombudet skulle på hjärtinfarkt..
Loket är en Climax typ "A", tillverkat i USA. I princip en öppen boggigodsvagn med träunderrede. En tvåcylindrig båtångmaskin i mitten driver en längsgående kardanaxel under ramverket via en kuggväxel (loken var tvåväxlade!). Kardanaxeln driver sedan alla hjulaxlar via vinkeldrev. Eftersom drivaxeln måste korsa hjulaxlarna var de förskjutna vertikalt vilket krävde speciella, spiralskurna kuggdrev. Detta är den enda film jag nånsin hittat av en Class A Climax i trafik.
Den mer kända "Class B" Climax, som Bachmann säljer i både On30 och 1/20.3, är en senare konstruktion, med stålram. Den har vanliga cylindrar på var sin sida av ångpannan, som driver en blindaxel. Denna är via en vinkelväxel kopplad till kardanaxeln. När loken blev större och tyngre byggde man "Class C", där vattenförrådet flyttats till en tender, också den monterad på en driven boggie. På så sätt kunde man sprida vikten på flera axlar.