Livet i timmerskogen

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Livet i timmerskogen

Inlägg av lenelg »

http://www.youtube.com/watch?v=64RSnXNd ... e=youtu.be

En film från en timmerbana i Australien. Mer primitivt än så här blir det nog inte, skyddsombudet skulle på hjärtinfarkt..

Loket är en Climax typ "A", tillverkat i USA. I princip en öppen boggigodsvagn med träunderrede. En tvåcylindrig båtångmaskin i mitten driver en längsgående kardanaxel under ramverket via en kuggväxel (loken var tvåväxlade!). Kardanaxeln driver sedan alla hjulaxlar via vinkeldrev. Eftersom drivaxeln måste korsa hjulaxlarna var de förskjutna vertikalt vilket krävde speciella, spiralskurna kuggdrev. Detta är den enda film jag nånsin hittat av en Class A Climax i trafik.

Den mer kända "Class B" Climax, som Bachmann säljer i både On30 och 1/20.3, är en senare konstruktion, med stålram. Den har vanliga cylindrar på var sin sida av ångpannan, som driver en blindaxel. Denna är via en vinkelväxel kopplad till kardanaxeln. När loken blev större och tyngre byggde man "Class C", där vattenförrådet flyttats till en tender, också den monterad på en driven boggie. På så sätt kunde man sprida vikten på flera axlar.
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Bo Hammarling
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 00:00

Re: Livet i timmerskogen

Inlägg av Bo Hammarling »

Jag har en liknande maskin I Sn3, tyvärr driver den bar på en boggie och klarar
kanske 2 vagnar på slät mark. Men den är kul och väcker visst uppseende.
f.gaard
Inlägg: 196
Blev medlem: ons 28 nov 2007, 20:00

Re: Livet i timmerskogen

Inlägg av f.gaard »

Mycket intressant film. En av mina kamrater körde med sin Live steam Climax typ-A idag på MJ-hobbymässan, han kommer nog köra med den i morgon också. Skala ? spårvidd 45mm. Den driver på alla hjul.

Mvh Fredrik
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: Livet i timmerskogen

Inlägg av lenelg »

f.gaard skrev: En av mina kamrater körde med sin Live steam Climax typ-A idag på MJ-hobbymässan.


Var håller han till på mässan? Jag ska jobba i Smalspårigts monter i morgon söndag.
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: Livet i timmerskogen

Inlägg av lenelg »

Såg Climaxen i aktion idag, imponerande mekanik. Han hade till och med möjligheten att välja "hög" eller "låg" växel på den..
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
larsmn
Inlägg: 53
Blev medlem: sön 26 sep 2010, 14:49

Re: Livet i timmerskogen

Inlägg av larsmn »

Climax-lok användes även på Nya Zealand, man importerade ett 10-tal lok kring förra sekelskiftet för att ta ut Kauristockar ur skogar på Nordön. Ett Kauriträd var ca 30-50 m ögt och ca 3-6 m i diameter, så loken fick dra rejäla lass, helt i klass med i filmen.

1969 räddades nr 1203, från 1912, till friluftmuseet Shantytown, utanför Greymouth på Sydöns västkust.
Skriv svar