6 mm skivhjul för överföringsvagnar Q37p?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Lasse M

6 mm skivhjul för överföringsvagnar Q37p?

Inlägg av Lasse M »

Har köpt några av Bygg Svenskt Q37p som jag tänkte ge mig på. Byggbeskrivningen föreslår Roco's N-skalehjul 20023 men vid sökningar på dessa så verkar dom dels ha utgått samt att dom tycks bara vara isolerade på ena sidan. Jag vill helst ha isolerade hjul på båda sidor för att undvika alla risker för kortisar.

Någon som har tips på passande hjul för Q37:orna från Bygg Svenskt?

Jag hade några paket med Bemos överföringstrallor och där hjulen håller 5,2 mm som absolut skulle funka. Dock har jag bara hjul till 2 st Q37p vagnar och jag har 4 st, plus att om jag framöver vill bygga fler så blir det väl struligt att få tag på Bemo hjulen. Hittar inget heller om Bemo hjulen finns att köpa lösa eller om man isåfall måste köpa hela paketen med överföringstrallor och det alternativet blir onödigt dyrt.
mikath

Re: 6 mm skivhjul för överföringsvagnar Q37p?

Inlägg av mikath »

@Lasse M
Jag har Roco´s N-skalehjul 20023.
Det stämmer att hjulen endast är isolerad på en sida.

/Mika
Johan Winell

Inlägg av Johan Winell »

[link=http://www.luck-feinmechanik.de/N.html]Luck-Feinmechanik, jag har beställt där och det funkar bra.[/link]

VH /Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Björn D

Inlägg av Björn D »

Hej!
Parkside Dundas http://www.parksidedundas.co.uk/ har 6,2 mm diskhjul med plastcenter (finns under N-skalan). Två axlar kostar GBP 1,45. Jag har inga 6,2 mm hjul men däremot deras 7,0 mm diskhjul (passar gamla Egger-Bahn vagnar som i original har väldigt trista hjul). Hjulringen är 2,05 mm bred och flänsen 0,50 mm bred och 0,60 mm hög och axeln 1,5 mm.
De har även Bemos 5,1 mm hjul men det fungerar dåligt på lastade överföringsvagnar. Detta hjul har en väldigt mjuk övergång mellan hjulbanan och flänsen, bra i teorin men ger lastade överföringsvagnar en väldigt instabil gång. Bemo- och Rocohjulen har väl 1,0 mm axlar så det måste man tänka på.
Parkside Dundas har även 5,1 mm och 5,5 mm ekerhjul med S-ekrar, men det går ju att fylla igen.
Rimbo Grande har ju en del Parkside Dundas grejor så det kan vara lönt att slå en signal dit. Annars går det bra att handla direkt från Parside Dundas, men tänk då på att de ligger i Skottland så skriv inte England i adressen utan använd Storbritannien.
Mvh
Björn Dahlström
Lasse M

Inlägg av Lasse M »

Tack för tips och länkar. Roco hjulen hoppar jag över om dom nu bara är isolerade på en sida som Mikath bekräftar. Är det 1 mm axel på dessa som Björn förmodar? Jag har inte tillgång till Q37p plåtarna där jag är nu så jag kan inte mäta vilken axeldiameter boggierna är förberedda för.

Har du själv byggt överföringsvagnarna Björn så du av egen erfarenhet vet att Bemo hjulen fungerar dåligt med lastade Q37:or? Undrar isåfall vilka hjul du istället valde och om dessa isåfall är isolerade på båda sidor?

På Johans länk så hittade jag "Piko doppelt isoliert" 5,6 mm hjul och dessa är intressanta då korrekt diameter för hjulen i H0 är 5,7(5) mm. Någon som eventuellt har koll på axeldiametern på dessa? Hålla på att bredda axelslitsarna på boggiernas ramsidor är inget jag vill behöva ge mig på.

Edit: Eller det kanske är bättre att välja RP25 hjulen som finns lite längre ner på sidan? Jag kommer byta axlar till H0n3.
Lasse M

Inlägg av Lasse M »

Johan Winell skrev: [link=http://www.luck-feinmechanik.de/N.html]Luck-Feinmechanik, jag har beställt där och det funkar bra.[/link]

VH /Johan

Glömde fråga dig sist jag skrev här, kan man skriva på engelska till dom eller det är enbart tyska som gäller?
Arne Lindgren

Inlägg av Arne Lindgren »

Lasse M skrev: Har köpt några av Bygg Svenskt Q37p som jag tänkte ge mig på. Byggbeskrivningen föreslår Roco's N-skalehjul 20023 men vid sökningar på dessa så verkar dom dels ha utgått samt att dom tycks bara vara isolerade på ena sidan. Jag vill helst ha isolerade hjul på båda sidor för att undvika alla risker för kortisar.

Någon som har tips på passande hjul för Q37:orna från Bygg Svenskt?

Jag hade några paket med Bemos överföringstrallor och där hjulen håller 5,2 mm som absolut skulle funka. Dock har jag bara hjul till 2 st Q37p vagnar och jag har 4 st, plus att om jag framöver vill bygga fler så blir det väl struligt att få tag på Bemo hjulen. Hittar inget heller om Bemo hjulen finns att köpa lösa eller om man isåfall måste köpa hela paketen med överföringstrallor och det alternativet blir onödigt dyrt.

Kul, dom hade jag glömt att dom fanns.. Hur låser man lasten på överföringsvagnen? Går det att lasta på en vagn genom at köra upp den, och sen låsa den utan att lyfta bort ekipaget (hittade inte nåt bättre ord) från spåret?
Btw ska jag snart beställa lite från Parkside, bra tajmat :)
Johan Winell

Inlägg av Johan Winell »

Lasse M skrev:
Johan Winell skrev: [link=http://www.luck-feinmechanik.de/N.html]Luck-Feinmechanik, jag har beställt där och det funkar bra.[/link]

VH /Johan

Glömde fråga dig sist jag skrev här, kan man skriva på engelska till dom eller det är enbart tyska som gäller?

Tror det är 1.5mm axel, men fråga. Engelska funkar. De gör fina hjul.

VH /Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Lasse M

Inlägg av Lasse M »

Johan Winell skrev:
Lasse M skrev:

VH /Johan

Tror det är 1.5mm axel, men fråga. Engelska funkar. De gör fina hjul.

VH /Johan

Ok, funkar engelska så är det enklast att fråga då om det finns RP25 hjul med 5,6 mm diameter och 1 mm axel. För jag såg nu att det står att RP25 hjulen har 1,5 mm axel. Jag kontrollmätte axelslitsarna på plåten och dom var för 1 mm axel.

Angående RP25 hjul, jag är inte så hemma på sånt här med hjulstandarder, är RP25 för N skala samma som RP25 för H0 skala. Själv gissar jag att det inte är samma då det borde vara olika toleranser för dom olika skalorna, eller.
Om det inte är samma, kan RP25 N skala hjul ändå fungera på H0n3 eller det är bättre att välja PIKOs 5,6 mm hjul? Förmodar att dessa har grövre fläns och kanske då fungerar säkrare i H0n3.
f.gaard

Inlägg av f.gaard »

Måtten ser ut att skilja sig, både i bredd och höjd. Se länk och jämför H0n3 mot N.
http://www.nmra.org/standards/sandrp/pd ... .02.24.pdf

Mvh Fredrik
Skriv svar