Gängtappsfråga

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Anders Johansson

Gängtappsfråga

Inlägg av Anders Johansson »

Vet någon vad det är för gänga i hjulen från HNJ verkstad,
och var man kan köpa gängtappar till dessa gängor.

Både hjullåsning och koppeltapp avses...

Jag antar att det är en engelsk gänga. Koppeltappen är ca 1.25mm utv.
Olsson

Re: Gängtappsfråga

Inlägg av Olsson »

Jopp, engelsk gänga.

12BA är dom/ska dom gängas med. Till min Kp var det medskickat fler koppeltappar än vad som behövdes, så jag slipade skallen fyrkantig på en av dom och använde som gängtapp.

Dessvärre är själva koppeltapparna något för långa och måste kortas av något för att inte ta i hjullagringarna. Gör enklast med fil och 12BA-mutter som gängsnitt...
Björn D

Re: Gängtappsfråga

Inlägg av Björn D »

Hej!
Två källor till BA gängtappar, gängsnitt, skruvar och muttrar är:
Expo Tools
http://www.expotools.com/acatalog/12BA- ... 78815.html
Eileen's Emporium
https://www.eileensemporium.com/index.p ... t&Itemid=9

Jag har goda erfarenheter av bägge företagen, även om jag tycker att Eileen's har lite mer godis för modellbyggaren.

BA-gängorna är en mässingsgänga till skillnad från M-gängan som är en stålgänga. (Om jag inte missminner mig är gängvinkeln 55 grader för BA och 60 grader för M. Sedan tror jag även ett vagt minne av att BA-gängan har en lite rundare gängprofil som är nällare när man skruvar i mässing eller andra mjuka material.)

Såväl skruvhuvudena och muttrarna är nättare än vanliga M-gängans. En annan fördel är att de ofta går att få relativt långa skruvar, vilket ibland kan vara väldigt användbart.

I svenska tabellverk över gängor är BA gängan sedd som mer eller mindre utdödd redan på slutet av 50-talet men den är fortfarande vanlig bland MJ-byggare och tillverkare i Storbritannien.

Mvh
Björn D
Skriv svar