Supercap och andra kondensatorer

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Olof

Supercap och andra kondensatorer

Inlägg av Olof »

loktok skrev: En liten novis-off topic fråga till Olof.(webbmaster kan ev. öppna ny tråd) är det mer effektivt använda super cap kondingar jämnfört med ellyt vad gäller storleken o den verkliga effekten(körsträckan strömlöst) ihop med dekodern ?

Jag har tyvärr inte provat praktiskt. Mina senaste dekoder-installationer har handlat om Malmö-Limhamns lokomotorer i H0. Där är inte så mycket ledig plats för dekodrar. Det har varit nog svårt att få plats med sladdarna.

Super cap är, som jag förstått det, ett namn på en teknologi som ger större kapacitans per volymenhet än tidigare lösningar. Kapacitans mäts i Farad (F). 1 F = 1 J/V i kvadrat. Det vill säga, med samma spänning så ger större kapacitans möjlighet att lagra mer energi i kondensatorn. Energi som dekodern sedan kan använda för att driva sig själv och lokets motor.

Jag hoppas bilderna illustrerar skillnaden. Den stora kondensatorn av traditionell typ är på 2,2 mF (tusendels Farad). Den lilla kondensatorn av super-cap typ är på 220 mF.

Men sedan finns det en skillnad till. Den stora kondensatorn tål 25V spänning vilket är ungefär vad dekodertillverkarna brukar rekommendera. Den lilla tål bara 5,5V. För att få ett paket som tål 25V måste man seriekoppla fem stycken av de små. När man seriekopplar kondensatorer så minskar kapacitansen. Fem seriekopplade 220mF kondensatorer får en kapacitans på 44 mF. Fortfarande tjugo gånger mer än den stora kondensatorn och volymen är mindre. Allt annat lika så kan man köra tjugo gånger längre med fem av de små.

En liten hake när man seriekopplar så här stora kondensatorer är att spänningen inte nödvändigtvis alltid fördelas jämnt. Man bör därför parallellkoppla varje kondensator med en zener-diod som skydd mot överspänningar.

Lenz säljer som bekant super-cap som tillbehör till sina guld dekodrar men de är inte billiga jämfört med vad man får ge för komponenterna om man köper från Hong-Kong på eBay. Lenz konkurenter kan om jag förstått rätt inte erbjuda motsvarande på grund av Lenz patent.

Men som sagt, det här är bara teori och jag skulle gärna prova hur det blir i praktiken. Så mitt erbjudande till vännen Kjell [link=http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... 821#p11821]i en annan tråd[/link] var inte helt oegennyttigt.

Är det någon annan som har provat?

/Olof

BildBild