Masterclass i amerikanskt vagnbygge

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Masterclass i amerikanskt vagnbygge

Inlägg av lenelg »

För den som vill bygga amerikanska smalspårsvagnar med träunderrede vill jag rekommendera TwoFootProjects på Yahoo Groups http://groups.yahoo.com/group/TwoFootProjects/. I gruppen bygger man en flakvagn med 2-fotsförebild (B&SR #41) för On30 och On2, men konstruktionsprinciperna är användbara även för andra skalor eller förebilder.

Detta är den bästa "lärobok" jag sett för amerikanska vagnar. Gruppens filarkiv innehåller en serie lektioner med många detaljerade foton.

/ Lennart Elg
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Jan-Inge Gunarsson
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:18

Re: Masterclass i amerikanskt vagnbygge

Inlägg av Jan-Inge Gunarsson »

Jag undrar om det inte är lättare för en älg (ursäkta) än för mig att komma in i denna grupp. Först fick jag ett långt brev om gruppen att läsa igenom, sedan kom det det ett brev till med ett stort antal frågor att besvara. Det är nog lättar att få visum till USSR.
Hauk
Inlägg: 938
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Masterclass i amerikanskt vagnbygge

Inlägg av Hauk »

Jan-Inge Gunarsson skrev: Jag undrar om det inte är lättare för en älg (ursäkta) än för mig att komma in i denna grupp. Först fick jag ett långt brev om gruppen att läsa igenom, sedan kom det det ett brev till med ett stort antal frågor att besvara. Det är nog lättar att få visum till USSR.


Ja, det var virkelig litt omstendelig å komme med i gruppen!

Men det er bare å svare på spørsmålene, så går det greit.

En annen ting er at opplegget er rimelig ustruktert.
Blant annet tok det meg svært lang tid å finne tegningen av den hersens vogna.

Men det er jo en god ide med like gruppeprosjekt, bortsett fra at jeg tror det blir vanskelig å finne mange som vil være med å bygge norskt privatbanemateriell i 0m...
Mvh Håvard H

"Dette år i Skövde"
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Skriv svar