Jag fick en utriven sida med en "understreckare" från Svenska Dagbladets Kultursidor. Den heter "Tågets historia ha inte gått spårlöst förbi" och är en rescension (kan man väl säga? Anmälan?) av en bok av kulturgeografen Georg Revill som heter "Railways". Artikeln kan läsas i sin helhet på nedanstående länk. Jag tyckte att det var en intressant artikel och blir nyfiken på boken, biblioteket nästa ...
Ingen som har den sortens intresse av järnvägar att han eller hon fascineras av denna understreckare i SvD bör underlåta att läsa Wolfgang Schievelbuschs bok "Järnvägsresandets historia - Om rummets och tidens industrialisering under 1800-taldet". På originalspråket heter boken "Geschichte der Eisenbahnreise - Zur Industrialisierung von Raum und Zeit im 19. Jahrhundert". Den senaste svenska översättningen är översedd av den nyligen bortgångne Gunnar Sandin, vilket borgar för kompetens på järnvägsområdet. Schievelbusch sätter in järnvägens tillkomst och utveckling i ett allmänmänskligt perspektiv, och talar bland annat om hur järnvägarna införde "det panoramiska resandet". I gamla tider. menar han, var resandet en serie enskilda upplevelser av landskap och incidenter man mötte under resan. Från ett framrusande tåg såg man världen förändras kontinuerligt, och man fick en känsla av geografiskt sammanhang. "Jag känner redan doften av tyska lindar, och utanför dörren hör jag Nordsjöns bränningar dåna" skrev den i Paris bosatte Heinrich Heine.
Den bok jag har är utgiven av Arkiv Förlag och har ISBN 91 7924 107 7.