Ola Ahlström skrev:
Fortsätter diskussionen här om just NÖJ/MÖJ-vagnarna. Hittade en artikel "Tåg och Spår" nr 125 juni 2002 som behandlar de tre systervagnarna som levererades till MÖJ. Dessa byggdes av ASJ Linköping 1912 med MÖJ nr 1013-1015 och littera C. Leveransbild av en av vagnarna illustrerar artikeln liksom ritning och bild på Bp 427. Samtliga tre vagnar förstatligades 1950 och fick då SJ nr 427, 428 och 429 nu med littera Cp. De två sistnämnda slopades 1954 och skrotades året efter. Cp 427 (fd MÖJ 1013) omlittrerades till Bp 1956 och vagnen deponerades hos Järnvägsmuseet i Linköping 1965 för att bli köpt 1987 av Järnvägarnas Museiförening.
Intressantaste uppgiften i artikeln är att alla tre vagnarna blev ombyggda med plåtpannel, när detta skedde framgår dock inte men med tanke att två av vagnarna bara fick fyra år vid SJ är det nog rimligt att tro att detta skedde före förstatligandet - eller?
Återstår NÖJ-vagnarna och Gotlandsvagnen att reda ut.
/Ola
KlRJ C 302 (2) (tvåan indikerar att det är den andra vagnen i KlRJ:s serie med detta nummer)är byggd 1915 och den inköptes begagnad från EÖJ 1934 för att ersätta lanterninvagnen CD 302 (1) vilken föll för ålderstrecket då. 302 (1) var f ö i princip en systervagn med GJ C 43 och 44 som förekommit i modell här. 302 (2) avsågs först bli ombyggd till postvagn, men istället ombyggdes BCo 304 till litt BCDo. 302 (2) rullade i trafik fram till förstatligandet och i motsats till KlRJ:s övriga passvagnar så övertogs den av SJ som passvagn och fick SJ beteckning Cp 349. Den slopades 1953 och GHJ hade en viss förhoppning att den såldes som sommarstuga som laterninvagnarna 301, 303 och 304, men så blev det inte. Den stod kvar i Visby och skrotades 1960, då var den förfallen med krossade rutor. Bilder av 302 (2) i SJ-skick visar en teakvagn med SJ-logga och nummer. Den är mycket lik NÖJ-vagnen, den tydligaste skillnaden är att gavelplåtarna på plattformarna är lite annorlunda: På NÖJ-vagnarna är hörnstolpen placerad i hörnet och plåtarna är platta. På 302 är stolparna något indragna längs långsidan och plåtarna är svängda runt hörnet. I LOK:s bok om smalspårsloken finns en bild under Slite - Roma Järnväg som sägs föreställa loket SlRJ 2 "Gute". Detta är inkorrekt, bilden föreställer KlRJ 2 "Höfdingen" och vagnen bakom är KlRJ C 302 (2). Bilder på vagnen finns i flera nummer av Spårstumpen.
Ante
Edit: Kanske ska tillägga för den som är osäker på signaturer:
KlRJ = Klintehamn - Roma Jvg
GJ = Gotlands Jvg
SlRJ = Slite - Roma Jvg
EÖJ = Eksjö - Österbymo Jvh
GHJ = Gotlands Hesselby Jernväg (museijvg)