Forum för byggen och förebilder
-
- Inlägg: 139
- Blev medlem: fre 01 jun 2007, 09:05
Forum för byggen och förebilder
14 Kjell Granander
Jag vill ha hjälp att lösa ett diodproblem.
Jag har ett gammalt Märklin Da-lok 3030 som inte är "mint boxed" och därför blivit behovsrenoverat. Köpte vita dioder15000mcd 17* så de är riktiga strålkastare! Borrade ur för slutsignal bredvid topp-strålkastaren för en liten röd diod. Har haft gula dioder som lyktor men vita blir lite vassare. Vid provmontering blev 470ohmmotstånd lite för varmt varför jag bytte till 2x1200 (uppmätt 590ohm) MEN. när jag anslöt den röda till frontlysena så slocknade de vita! Fenomenet inträffade inte med de gammaldags svaga gula. Det hände inte heller i StJ3 Kolmården eller passvagnarna som har gula 'fotogen'- lyktor. Alla dioder är anslutna parallellt. Varför slocknar de vita?? Kan nån hjälpa?
14 Kjell Granander Bålsta
Jag vill ha hjälp att lösa ett diodproblem.
Jag har ett gammalt Märklin Da-lok 3030 som inte är "mint boxed" och därför blivit behovsrenoverat. Köpte vita dioder15000mcd 17* så de är riktiga strålkastare! Borrade ur för slutsignal bredvid topp-strålkastaren för en liten röd diod. Har haft gula dioder som lyktor men vita blir lite vassare. Vid provmontering blev 470ohmmotstånd lite för varmt varför jag bytte till 2x1200 (uppmätt 590ohm) MEN. när jag anslöt den röda till frontlysena så slocknade de vita! Fenomenet inträffade inte med de gammaldags svaga gula. Det hände inte heller i StJ3 Kolmården eller passvagnarna som har gula 'fotogen'- lyktor. Alla dioder är anslutna parallellt. Varför slocknar de vita?? Kan nån hjälpa?
14 Kjell Granander Bålsta
-
- Inlägg: 230
- Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53
Re: Forum för byggen och förebilder
Hej
De vita dioderna har högre framspänningsfall än de röda.
Detta gör att de vita inte tänds inom intervallet som den röda lyser vid. Pressar man en röd paralellkopplad med en vit kommer troligen den röda brinna upp innan den vita tänds.
De gula har också högre men måttligt högre framspänningsfall, därför har nog den röda dioden lyst lite mycket men klarat sig.
Framspänningsfallet = 1.24/(ljusets våglängd i nm)
Vita hanteras ungefär som blå...
Installerar man lysdioder med olika framspänningsfall måste man ha separata motstånd.
Vid digitaldrift är det enkelt eftersom motståndet = (17V-framspänningsfallet)/önskad ström
Vid analog drift finns det knep för att få stabilspänning som sedan förses med motstånd alternativt en transistorkrets som ger konstant ström till lysdioden.
De vita dioderna har högre framspänningsfall än de röda.
Detta gör att de vita inte tänds inom intervallet som den röda lyser vid. Pressar man en röd paralellkopplad med en vit kommer troligen den röda brinna upp innan den vita tänds.
De gula har också högre men måttligt högre framspänningsfall, därför har nog den röda dioden lyst lite mycket men klarat sig.
Framspänningsfallet = 1.24/(ljusets våglängd i nm)
Vita hanteras ungefär som blå...
Installerar man lysdioder med olika framspänningsfall måste man ha separata motstånd.
Vid digitaldrift är det enkelt eftersom motståndet = (17V-framspänningsfallet)/önskad ström
Vid analog drift finns det knep för att få stabilspänning som sedan förses med motstånd alternativt en transistorkrets som ger konstant ström till lysdioden.
Besvärliga lysdioder....
Hej!
Jag gissar att Du använder ett och samma seriemotstånd både för de röda och för de vita lysdioderna. Om så är fallet så är förklaringen enkel:
De vita lysdioderna (som egentligen är sammanbyggda av olika färger, där blått är dominerande och där gult, rött och grönt modererar färgen i ljuset) har ett högre framspänningsfall än vanliga (röda, gula och gröna) lysdioder. Fritt ur minnet (kan minnas fel) så ligger de vita på c:a 2 V, medan vanliga har ett framspänningsfall på 1,4 - 1,5 V. (Vanliga dioder ligger på 0,6 - 0,7 V). Om Du nu ansluter både vita och röda lysdioder med samma seriemotstånd, så kommer spänningen över dioderna aldrig att överstiga 1,5 V. Vid den spänningen går all ström genom den röda dioden - som lyser - men ingen ström genom den vita, som alltså är släckt.
Åtgärden är enkel: anslut de vita respektiva röda dioderna via separata seriemotstånd, så bör Du få fullt ljus på alla ställen!
Lycka till! MVH / Per N
Jag gissar att Du använder ett och samma seriemotstånd både för de röda och för de vita lysdioderna. Om så är fallet så är förklaringen enkel:
De vita lysdioderna (som egentligen är sammanbyggda av olika färger, där blått är dominerande och där gult, rött och grönt modererar färgen i ljuset) har ett högre framspänningsfall än vanliga (röda, gula och gröna) lysdioder. Fritt ur minnet (kan minnas fel) så ligger de vita på c:a 2 V, medan vanliga har ett framspänningsfall på 1,4 - 1,5 V. (Vanliga dioder ligger på 0,6 - 0,7 V). Om Du nu ansluter både vita och röda lysdioder med samma seriemotstånd, så kommer spänningen över dioderna aldrig att överstiga 1,5 V. Vid den spänningen går all ström genom den röda dioden - som lyser - men ingen ström genom den vita, som alltså är släckt.
Åtgärden är enkel: anslut de vita respektiva röda dioderna via separata seriemotstånd, så bör Du få fullt ljus på alla ställen!
Lycka till! MVH / Per N
-
- Inlägg: 139
- Blev medlem: fre 01 jun 2007, 09:05
Re: Forum för byggen och förebilder
Man tackar för info. Ska plocka fram ohmpåsen.
Kan bli trångt, skulle va tufft att ha buffertlyse också i var bakände, då blir det 6 stycken i var ände. Ska man sen vara riktigt jäklig ska det va en blå¨över kontaktorerna som blinkar vid uppkoppling men jag får nog ge mig pga utrymmesbrist. Kåpan ska ju helst gå att skruva dit.
14 Kjell Granander Bålsta
Kan bli trångt, skulle va tufft att ha buffertlyse också i var bakände, då blir det 6 stycken i var ände. Ska man sen vara riktigt jäklig ska det va en blå¨över kontaktorerna som blinkar vid uppkoppling men jag får nog ge mig pga utrymmesbrist. Kåpan ska ju helst gå att skruva dit.
14 Kjell Granander Bålsta
Re: Forum för byggen och förebilder
Hej igen!
Kanske övertydligt, men de vita dioderna i respektive ände, liksom röda eller gula dioder i respektive ände kan dela seriemotstånd, så Du behöver inte 6 st. i varje ände. Se bara till att inte ha olika färgade lysdioder kopplade genom samma seriemotstånd.
MVH / Per N
Kanske övertydligt, men de vita dioderna i respektive ände, liksom röda eller gula dioder i respektive ände kan dela seriemotstånd, så Du behöver inte 6 st. i varje ände. Se bara till att inte ha olika färgade lysdioder kopplade genom samma seriemotstånd.
MVH / Per N
-
- Inlägg: 139
- Blev medlem: fre 01 jun 2007, 09:05
Re: Forum för byggen och förebilder
Om jag förstått er rätt så behöver jag;
1 ~500 ohm för de vita -3 st
1 ~500 ohm för de gula i andra änden 2 st
1 ~500 ohm för den röda i andra änden -1
och så gör vi lika från andra hållet.
sammanlagt blir det 3 motstånd till 6 dioder
i var körriktning eftersom loket har separat
strömmatning för fram-o-back. Buffertlyse
kan ordnas om man sätter de gula på de vita
så de lyser igenom dessa. trångt men tufft.
Det vill till att jag hittar tunna ledningar
och kan skilja dom åt! Allt måste sitta i kåpan
så det behövs en tvåpolig kontakt också
från reläet. Nolla finns ju i zinkkåpan. puh!
14 Kjell Granander
1 ~500 ohm för de vita -3 st
1 ~500 ohm för de gula i andra änden 2 st
1 ~500 ohm för den röda i andra änden -1
och så gör vi lika från andra hållet.
sammanlagt blir det 3 motstånd till 6 dioder
i var körriktning eftersom loket har separat
strömmatning för fram-o-back. Buffertlyse
kan ordnas om man sätter de gula på de vita
så de lyser igenom dessa. trångt men tufft.
Det vill till att jag hittar tunna ledningar
och kan skilja dom åt! Allt måste sitta i kåpan
så det behövs en tvåpolig kontakt också
från reläet. Nolla finns ju i zinkkåpan. puh!
14 Kjell Granander
-
- Inlägg: 139
- Blev medlem: fre 01 jun 2007, 09:05
Re: Forum för byggen och förebilder
Om dioderna;
Gjorde som ni sa och det lyser, men har inte fått ner kåpan än.
Om man hade haft plats eller, ett annat lok, hur skulle den blå kontaktorställsdioden monterats?
Jag har en aning om att man skulle blanda ihop en svets? Nu låter det sig inte göras då det mekaniska reläet sitter kvar och en del gjutmetall tar plats.
men trots det,hur skulle man gjort?
14 Kjell Granander
Gjorde som ni sa och det lyser, men har inte fått ner kåpan än.
Om man hade haft plats eller, ett annat lok, hur skulle den blå kontaktorställsdioden monterats?
Jag har en aning om att man skulle blanda ihop en svets? Nu låter det sig inte göras då det mekaniska reläet sitter kvar och en del gjutmetall tar plats.
men trots det,hur skulle man gjort?
14 Kjell Granander