Tidningens Smalspårigts framtid.....
-
Tidningens Smalspårigts framtid.....
Hej på er MJ-bröder!
Modelljärnvägsföreningen Smalspårsfrämjandet står på tre ben, föreningstidningen Smalspårigt, mötesverksamheten och hemsidan med forumet.
De två sistnämnda benen utvecklas åt helt rätt håll men för tidningen ser det inte lika positivt ut. Inflödet av artiklar är gott, artiklarna håller hög kvalitet och priset för att trycka och distrubera tidningen håller sig inom rimliga gränser. Problemet ligger i att ingen fr.o.m. nr 119 vill göra tidningen längre. Vi fick nr 116 i brevlådan nyss och kan alltså vänta oss 117 och 118 men sen är det ovisst.
Jag har i ledaren i två nummer eftersökt kandidater som kan ta vid efter den troget stretande Tobbe, men det har varit knäpptyst.
Jag vill nu på detta sätt starta en nätdiskussion för att finna åtgärder som räddar vår anrika tidning (1976). Det är nog egentligen inte bara tidningens framtid som står på spel här, utan hela föreningens. Ingen tidning -> Ingen betalningsvilja -> Inga medlemmar.
Det hastar att finna en lösning. Som jag ser det måste den presenteras i nästa nummer.
Låt kreativiteten flöda nu.
VH
En orolig ordförande.
Modelljärnvägsföreningen Smalspårsfrämjandet står på tre ben, föreningstidningen Smalspårigt, mötesverksamheten och hemsidan med forumet.
De två sistnämnda benen utvecklas åt helt rätt håll men för tidningen ser det inte lika positivt ut. Inflödet av artiklar är gott, artiklarna håller hög kvalitet och priset för att trycka och distrubera tidningen håller sig inom rimliga gränser. Problemet ligger i att ingen fr.o.m. nr 119 vill göra tidningen längre. Vi fick nr 116 i brevlådan nyss och kan alltså vänta oss 117 och 118 men sen är det ovisst.
Jag har i ledaren i två nummer eftersökt kandidater som kan ta vid efter den troget stretande Tobbe, men det har varit knäpptyst.
Jag vill nu på detta sätt starta en nätdiskussion för att finna åtgärder som räddar vår anrika tidning (1976). Det är nog egentligen inte bara tidningens framtid som står på spel här, utan hela föreningens. Ingen tidning -> Ingen betalningsvilja -> Inga medlemmar.
Det hastar att finna en lösning. Som jag ser det måste den presenteras i nästa nummer.
VH
En orolig ordförande.
Vänliga hälsningar
Johan
Johan
Re: Tidningens Smalspårigts framtid.....
Johan Winell skrev: Hej på er MJ-bröder!
VH
En orolig ordförande.
Dette er alvorlig.
Ingen tidning, ingen forening.
Så da må man vurdere alle muligheter.
Siden tilgangen av artikler er god, så leser jeg det som om at problemet er å få noen til å ta hånd om layouten og den tekniske produksjonen.
Mitt forslag er derfor at man betaler noen for å gjøre denne jobben.
Mvh Håvard H
Medlem Smalspårigt.
-
Hauk skrev:Johan Winell skrev: Hej på er MJ-bröder!
VH
En orolig ordförande.
Dette er alvorlig.
Ingen tidning, ingen forening.
Så da må man vurdere alle muligheter.
Siden tilgangen av artikler er god, så leser jeg det som om at problemet er å få noen til å ta hånd om layouten og den tekniske produksjonen.
Mitt forslag er derfor at man betaler noen for å gjøre denne jobben.
Mvh Håvard H
Medlem Smalspårigt.
Hej Håvard, jag tänkte nog att det skulle komma ett sådant förslag.
Problemet är att det i föreningens stadgar står att Smalspårsfrämjandet är en idell förening, så det kan alltså inte vara en medlem som vi betalar. Likaså vill vi inte bli arbetsgivare, med allt vad det innebär.
Mer kreativitet.
VH
/Johan
Vänliga hälsningar
Johan
Johan
Johan Winell skrev: Hej Håvard, jag tänkte nog att det skulle komma ett sådant förslag.
Problemet är att det i föreningens stadgar står att Smalspårsfrämjandet är en idell förening, så det kan alltså inte vara en medlem som vi betalar. Likaså vill vi inte bli arbetsgivare, med allt vad det innebär.
Mer kreativitet.
VH
/Johan
Om foreningens stadgar er det som hindrer at tidningen kan reddes (og dermed foreningen!) må man innkalle til ekstraordinært årsmøte og endre dem.
Og man kan selvsagt kjøpe tjenester uten å få arbeidsgiveransvar! Det er vel et kommersiellt trykkeri som trykker tidningen, og ikke har man vel arbeidsgiveransvar for trykkeriet? Så man kan jo velge et trykkeri som også tilbyr layouttjenester.
En selvstendig næringsdrivende som driver med grafisk formgiving vil man heller ikke få arbeidsgiveransvar for.
Mvh Håvard H.
-
Hauk skrev:Johan Winell skrev: Hej Håvard, jag tänkte nog att det skulle komma ett sådant förslag.
Mer kreativitet.
VH
/Johan
Om foreningens stadgar er det som hindrer at tidningen kan reddes (og dermed foreningen!) må man innkalle til ekstraordinært årsmøte og endre dem.
Og man kan selvsagt kjøpe tjenester uten å få arbeidsgiveransvar! Det er vel et kommersiellt trykkeri som trykker tidningen, og ikke har man vel arbeidsgiveransvar for trykkeriet? Så man kan jo velge et trykkeri som også tilbyr layouttjenester.
En selvstendig næringsdrivende som driver med grafisk formgiving vil man heller ikke få arbeidsgiveransvar for.
Mvh Håvard H.
Hej Håvard, helt korrekt ovan. Det jag ville säga är att vi inte enkelt kan arvodera en medlem för att göra tidningen.
VH
/Johan
Vänliga hälsningar
Johan
Johan
-
Mycket lustigt att ingen har hört av sig för att kunna ta över då jag mailat dig och erbjudit mina tjänster. Kanske mailet kom bort. Jag kan tänka mig att ta över men jag behöver då mer information om det. Låter det intressant så hör av dig till mig via mail. Jag är dock inte medlem i föreningen än då det inte blivit av. Har dock läst tidningen rätt länge och tycker att den är intressant.
-
krösnabanan skrev: Mycket lustigt att ingen har hört av sig för att kunna ta över då jag mailat dig och erbjudit mina tjänster. Kanske mailet kom bort. Jag kan tänka mig att ta över men jag behöver då mer information om det. Låter det intressant så hör av dig till mig via mail. Jag är dock inte medlem i föreningen än då det inte blivit av. Har dock läst tidningen rätt länge och tycker att den är intressant.
Hej Krösnabanan, en kandidat alltså, mycket trevligt.
PM:ar dig.
VH
/Johan
Vänliga hälsningar
Johan
Johan
-
Att en förening är ideell är inget hinder för att ge arvode till en medlem för att utföra ett jobb.
Det som behöver ordnas är att man har rätt papper hos skatteverket, och att man inte gör alltför stor vinst.
Hur många idrottsföreningar är det inte som har avlönade tränare, resp. partier som har betalda presidier etc utan att för den skull förlora sin
statur som ideella föreningar.
Det som behöver ordnas är att man har rätt papper hos skatteverket, och att man inte gör alltför stor vinst.
Hur många idrottsföreningar är det inte som har avlönade tränare, resp. partier som har betalda presidier etc utan att för den skull förlora sin
statur som ideella föreningar.