Ett lokstall

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
janclaesson

Ett lokstall

Inlägg av janclaesson »

Visar mitt senaste alster som också blev färdigbyggt i vintras, och detta är ett lokstall från Kibri. Har lusläst div forum, böcker om mj och gjort en tolkning av alla goda förslag och ideer. Egentligen är det taket som har fått stå för de mer tålamodskrävande jobben. Förvisso var det en del jobb med fogarna mellan teglet.

Bild

Bild
Lite sot saknas än så länge, och stuprören monteras först efter att en anläggning är på plats. De brukar ha en benägenhet att lossna vid "hyllförvaring"...

Byggsatsen har stennischer på 2 rader bredvid stallportarna, där limmade jag istället i tegel från Vollmerflak. Det fanns till buds just då, lite större tegel och en något mörkare färg. Sånt som syns vid närbilder, men på lite håll är det okay. Portarna är eftersträvade att se slitna ut, det var länge sedan de målades om. Följde rakt av den befintliga nederkanten på dessa. Syns tydligt att man kan välja räls med banvall eller utan, banvall in i ett stall är ej är det ultimata. Kunde förstås kortat av porten för att få en rak kant men det blev för mycket pyssel med alla skarvningar i plast.

En utbyggnad finns som tillbehör för att kunna få in längre ånglok, syns ej på mina bilder. Heljans F-lok bör ha plats i lokstallet var tanken. Det var byggnad nr 3 jag byggt sista vintern, mycket annat har istället tagit en del tid från hobbyn. Sticker till MJ-hobbyexperten senare idag för att inhandla rätt storlek på tegelplattor inför försvenskningen av Auhagens Bahnhof Krakow. Den stationen blir det mycket pyssel med att få till. Hoppas att jag vet vad jag gör...

Mvh Janne C
Användarens profilbild
HJP

Re: Ett lokstall

Inlägg av HJP »

Mycket snyggt Jan!
Nu väckte du ett gammalt dåligt samvete hos mig. Bland alla H0-projekt, ligger Kibri-stallet och väntar på att byggas.
Du har byggt ungefär som jag har tänkt, men dina inlagda tegelstenar väcker nya idéer. Att de är lite mörkare, gör ingenting. Sådana "reparationer" kan du se i verkligheten också.
Vad gäller stallportarna, kan de väl gå ända ner, om man lägger i bitar i urtaget för banvall.

Bild

Bild

Bild

Bild

Detta lokstall har stora likheter med ditt. Jag trodde att det var rivet för många år sedan, och har därför aldrig sökt upp det.
För ett par veckor sedan, råkade jag få syn på det, och vips var det förevigat.
Det har genomgått en del förändringar, men kan fortfarande vittna om hur det sett ut en gång i tiden.
Detta gamla SNJ-stall ligger i infarten för väg 73 till Nynäshamn, alldeles nära färjeterminalen. Observera likheterna med dina tegellagningar. Även här har mörkare tegel använts.
Lägg också märke till påbyggnaden baktill. Den är mycket lik den påbyggnad som Kibri har till sitt stall.

HJP
janclaesson

Inlägg av janclaesson »

Tackar, mycket trevligt att få se dina bilder! Mitt lokstall känns riktigt svenskt efter dessa... Inte ska du ha dåligt samvete HJP. Tvärtom, du känner väl suget nu va?
Och visst, jag har limmat dit medföljande bitar redan på dörrarnas nederkant. Men borde kanske ha kompletterat ytterliggare med typ Plastic card eller något liknande, nu är de uttagna för slipers med räl. Nästa komplettering lär bli någon vändskiva så småningom.

Janne C
Användarens profilbild
HJP

Inlägg av HJP »

Det dåliga samvetet är mot mig själv och mina projekt, eftersom jag inte får så mycket gjort, som jag vill. Lusten finns, inte minst när jag ser inspirerande byggen som du och andra åstadkommer.
Problemet är att jag har svårt att hitta "startknappen" och komma igång ;)

HJP
larsess

Inlägg av larsess »

Janne!
Så bra lokstallet har blivit!
Inlägget får antagligen till följd att skorstenarna på lokstallet (också Kibris) i "MMjS-Bollnäs" i höst äntligen flyttas till rätt sida! Att lägga i tegel där modellen har sten/puts hade ju varit rackarns fint men det kommer nog att dröja, -det finns, tack och lov en hel massa annat att göra på vår bana! -Tack för inspirationen!
Så här ser det ut nu:
Bild
Vändskivan kommer från Roco och har kompletterats med trädäck av North Eastern-flak.
Vi verkar vara i det begynnande 1980-talet, -en ny Y1:a har hunnit leta sig till dessa trakter! Men hur går det ihop med en Ra i originalmålning.......?
(Tänk vad man ser på ett foto: Att kolkranen nästan rasat ihop såg jag aldrig i sökaren!)
/Larsess
janclaesson

Inlägg av janclaesson »

Tack själv larsses. Den här fina bilden är extra bra att få se, kompisen Pelle inhandlade just denna vändskiva. Denna har jag sågat ner i hans anläggning och Pelle vill också komplettera med ett trädäck precis som på bilden. Nu får han något att bita i, liksom en kolbrygga eller varför inte en kran som jag ser här. (Var har ni hittat kranen?)

Mitt egna lokstall satte jag igen ventilationskurerna på taket. Jag förstår att det måste ha blivit mycket kolrök under taken där räcker nog ej skorstenarna till med att skingra röken. Vet ej hur jag tänkt här, men förstår att något mer måste till på mitt bygge. Kanske med någon annan utformning än de som var med byggsatsen och för att skilja sej från Kibri så ser jag gärna att det blir en annan konstruktion. Får kolla vidare på nätet tills det säger "klick"

Janne C, som blir ännu mer nyfiken på objekten du visar...
Lasse M

Inlägg av Lasse M »

larsess skrev: Bild
/Larsess

Var kommer huset till höger i bild vid Ra'n från?
Olof

Inlägg av Olof »

Lasse M skrev:
/Larsess

Kibri?
/Olof
Johan Stenson

Inlägg av Johan Stenson »

Här är ytterligare en variant på Kibri-lokstall. Två-portars denna gång. Lite mer "såga ut och klistra in" så som Janne beskriver i Krakow-tråden.

Bild
larsess

Inlägg av larsess »

Olof skrev:
Lasse M skrev:
/Larsess

Kibri?
/Olof

Ja det är ett Kibri-hus. I princip "direkt ur kartongen". Litet har jag pillat på det men mest är det målning/ väderbitning. Det är nu kontor och överliggning för lokstationen i MMjS version av Bollnäs.
Det finns ett par versioner av detta hus och detta är den som har mest svensk-liknande taktegel.
/Larsess
Skriv svar