NVHJ & VB Godsvagnar och ev pass vagnar

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Hans Olov Frisk

NVHJ & VB Godsvagnar och ev pass vagnar

Inlägg av Hans Olov Frisk »

Jag funderar om det finns någon i landet som tagit sig tid och skapat några etsningar eller andra typer av byggsatser med NVHJ eller VB som förebilder.

Jag har redan knåpat ihop två vagnar av ovan nämnda järnvägsbolag men är inte riktigt nöjd med resultaten och skulle vilja finna något trevligare.

Det är främst deras Timmervagnar och Godsfinkor jag är intresserad av men malmvagnar, grusvagnar och övrigt är också tänkbara byggnadsobjekt.

Om vi kommer fram till att något liknande inte finns skulle det då finnas något intresse att ta fram en serie etsningar för gemensamt inköp, säg 20 st av 5 olika vagnar, vad som dyker upp såhär direkt är då obromsad G-finka av äldre modell och timmervagn med bromshytt + utan, och grusvagn med och utan broms.

Efter att ha kastat ett närmare öga på högen med VB bilder så verkar grusvagnarna och timmervagnarna vara samma vagnar men och andra sidan har jag inte undersökt saken närmare, eftersom det här var något som slog mig här om dagen då jag insåg att man inte kan göra mycket växling utan några vagnar och ha 10 st identiska G finkor från Rimbo Grande tilltalade inte mitt sinne direkt.

MVH Frisken
Ante S

Re: NVHJ & VB Godsvagnar och ev pass vagnar

Inlägg av Ante S »

Var det inte så att det fanns NVHJ-grejor på Waldes H0-plåt? Jag har för mig att någon av NN-vagnarna var en av NVHJ:s 9 m:s vagnar. Pinsamt när man byggt den själv...
Ante
Jan Frelin

Inlägg av Jan Frelin »

Ante S skrev: Var det inte så att det fanns NVHJ-grejor på Waldes H0-plåt? Jag har för mig att någon av NN-vagnarna var en av NVHJ:s 9 m:s vagnar. Pinsamt när man byggt den själv...
Ante

Tro att du har rätt, jag har en sån liggande nånstans.
Hans Olov Frisk

Det här låter mycket intressant, har försökt kontakta nämnde man tidigare via mail i annat ärende, men ej fått något svar. Iofs beställde jag en prislista för VÄLDIGT länge sedan av honom men kom aldrig till skott med att köpa något, är han långsint månne ? (ironiskt såklart)

VH Frisken
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!
Erik Walde´s plåt - numera ett "collectors item" som är svårt att få tag på ,innehåller följande vagnar från VB/NVHJ:

VB F 109, SJ Gsp 300 890

HSJ NN 252-271, SJ NNsp 322 220 - 322 238, 4,5 m axelavstånd med rundjärnsstolpar.
Samma vagnstyp fanns på NVHJ fast med stolpar av T-järn 80 x 80 mm.

NVHJ NN 1901 - 1959, SJ NNrp 323 078 - 323 118, 323 127 - 323 144. Axelavstånd 5,5 m. Samma vagnstyp fanns på VB och NÖJ. (På dessa vagnar satte man upp O-vagnslämmar på 40-talet.)

Erik är alls inte långsint och nås lättast på 016-25733.

Plåtar lättare att få tag på idag kommer från GOSVV, Göran Olsson, gosvv@passagen.se

GOSVV erbjuder bland annat följande som är användbart på VB och NVHJ;

Kort två-axlig personvagn tillverkad av Kockums. Fanns bl.a. på VB com BC, C och CD med och utan lanternin.

HWJ G 430, 431, kort täckt godsvagn med stående panel.

Bild
Slutligen har Du redan redan nämnt Rimbo Grande´s ASJ-L finka som bl.a. går att bygga i NVHJ utförande.

MVH / Per Nilsson
Ante S

Inlägg av Ante S »

Det du skriver om NNrp-vagnarna är mycket intressant, i synnerhet det där om plåtlämmar och då littera Orp. Vet du mer om dessa vagnar? Typ, hade de bromshytt, vilka nummerserier fanns på NÖJ och VB osv..?
Ante
Hans Olov Frisk

Det här var mycket intressant, lär maila och ringa lite runt märker jag.

Mvh Hans Olov Frisk
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen!

Ante skrev: "Det du skriver om NNrp-vagnarna är mycket intressant, i synnerhet det där om plåtlämmar och då littera Orp. Vet du mer om dessa vagnar? Typ, hade de bromshytt, vilka nummerserier fanns på NÖJ och VB osv..?
Ante"

Uppgifterna jag tog upp kommer från Erik Walde´s dokumentation till plåten. Den innehåller även en ritning på 5,5 metersvagnen (axelavstånd) som byggdes av ASJ-L 1915. Ritningen är på en vagn med bromshytt, och Erik skriver att de "kan utföras med eller utan bromshytt, tryckluftsbroms och lastbromsautomat."

Han skriver vidare att de "kan utföras som litt O med lämmar i utförande och mått lika SJ normalspåriga litt Os. O-vagnar hade tryckluftsbroms, lastbromsautomat samt ibland även bromshytt. Bromshytt togs bort av SJ."

Jag förutsätter att lämmarna i vagnens kortändar är anpassade till 891 profilen och ej lika med SJ Os.....

Av ritningen tyder jag att även 5,5 m vagnen till NVHJ hade stolpar i T-profil.

Walde hänvisar till samma ritning för 4,5 metersvagnen, som också tillverkades av ASJ-L 1915. Denna har dock bara fem stolpar per sida (jämfört med 6).

Jag har inga uppgifter om nummerserier för 5,5 metersvagnen på VB eller NÖJ, men det finns kanske någon som kan fylla på med det....

MVH / Per N
Gäst

Inlägg av Gäst »

Komplettering om NN vagnar på VB och NÖJ.

I helgen fick jag tag på boken "ASJ, Aktiebolaget Svenska Järnvägsverkstäderna i Linköping, 1907 - 1972, Hundra år sedan starten" av Bengt-Åke Rudström (red.), utgiven av Trafik-Nostalgiska Förlaget 2007.

Boken ger en del ledtrådar och innehåller ett antal inspirerande foton. Det är tyvärr tunnt med ritningar....

Hursomhelst, VB tog emot tre leveranser av NN-vagnar från ASJ-L. Det framgår inte av boken om det är 7,5 eller 9 m långa vagnar (d.v.s. axelavstånd 4,5 respektive 5,5 m), men fotot av vagn 449 är på en 9 m vagn (6 stolpar per långsida) så åtminstone första serien bör vara av denna typ. Sannolikt även senare leveranser.

Bild

VB NN 449 på marktraversen utanför ASJ-L inför leveransen 1912.

1912; VB NN 445 - 454 (10 st)
1915; VB NN 470 - 479 (10 st)
1916; VB NN 480 - 509 (20 st ?)

De 20 vagnarna till NÖJ levererades också 1916, och de fick nummer NÖJ NN 939-948 och 951-960.

Till Västerviksbanorna gjordes följande leveranser enligt ASJ-L boken (viss inkonsistens förekommer);

1912; WÅB NN 801 - 815 (15 st)
1914; HWJ NN 711 - 720 (10 st)
1915; WÅB NN 811 - 820 (10st)
1916; NVHJ NN (20 st)

Går man till Stig Svallhammars "Kronan på verket?, Norsholm-Västervik-Hultsfreds Järnvägar i med och motlut" utgiven på Frank Stenvalls förlag 2005, så får man annorlunda, och nog bättre besked;

1913; WÅB NN 801 - 810 (10 st) Axelavstånd 5,5 m, Golvyta 9,0 x 2,2 m
1913 - 1914; HWJ NN 701 - 715 (15 st) Samma mått som ovan.
1915; WÅB NN 811 - 820 (10 st) Samma mått som ovan.
1916; NVHJ NN 821 - 840 (20 st) Samma mått som ovan.
1916; NVHJ NN 1900-1912, 1915, 1917, 1918, 1920, 1921 & 1943 (19 st) Samma mått som ovan
c:a 1920; NVHJ 701-715 (15 st hyrvagnar byggda av ASJ-L 1914) Samma mått som ovan.

MVH / Per N
Gäst

Inlägg av Gäst »

Komplettering om personvagnar på VB och NVHJ.

I tillägg till tidigare tips om personvagnar från GOSVV så gav boken "ASJ, Aktiebolaget Svenska Järnvägsverkstäderna i Linköping, 1907 - 1972, Hundra år sedan starten" av Bengt-Åke Rudström (red.), utgiven av Trafik-Nostalgiska Förlaget 2007 ytterligare informationer som kan vara av intresse för den som vill bygga NVHJ eller VB.

[link=http://www.rimbogrande.se]Rimbo Grande[/link] gav förra året ut en byggsats till VSBJ Co 201 & 202, byggd av ASJ-L 1913 inför banans öppnande. För att rädda ekonomin såldes senare Co 202 till SRJ där den blev Co 522 senare Co 72. Två nästa identiska vagnar levererades 1917 till NKlJ (nr. 23 & 24)

Bild

Rimbo Grandes modell av VSBJ Co 201 & 202

VSBJ-vagnarna hade endast en toalett. 1916 levererades tre vagnar till NVHJ, Co 18-20, byggda efter samma ritningar med den enda skillnaden att de utfördes med två toaletter, en i varje ände av vagnarna. Så om man kan leva med denna lilla skillnad, så har man genast tre personvagnar till sitt NVHJ persontåg.

Även VB tog 1914 emot leverans av två stycken ASJ-L byggda Co-vagnar nr 63 och 64. Dessa är också lika Rimbo Grandes modell av VSBJ Co 201 och 202, men till skillnad från VSBJ och NVHJ-vagnarna, så är fönstren på långsidorna närmast respektive gavel smalare än övriga fönster (vid toaletter och bagagehyllor). Kan man ha överseende med denna skillnad, så har även VB-tåget två moderna personboggivagnar...;-))

Vi kan ju hoppas på att även denna variant kommer från Rimbo Grande, och ännu hellre någon av BCo varianterna från t.ex. NVHJ (BCo 8 & 9, 1915), NÖJ (BCo 30, 1914) eller BLJ (BCo 4, 1916)

MVH / Per N
Skriv svar