Laserboard

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Sören Andersson
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 18:39

Laserboard

Inlägg av Sören Andersson »

Jag har tagit hem ett material som i MJ-kretsar i USA går under namnet laser board.

Det är ett komposit material av ett cellulosaskikt (papper) som impregnerats med plast.

De tjocklekar jag tagit hem är 0,010", 0,015" samt 0,020", dvs
ungefär 0,25mm, 0,38mm samt 0,50mm.

Jag har bara börjat testa men det kommer nog att bli en ersättare för tunn kartong i min produktion framöver. Jag har hittills inte hittat några nackdelar kontra kartong.

Limning är inget problem, även vanligt vitlim fungerar.

Målning har jag testat med akryl, PolyScale och Classes billiga färger.

Priset ligger betydligt högre (delvis på hemska fraktkostnader från staterna) än den tunna kartong som jag använder idag men för ett hus blir det inte så stor skillnad i priset, någon tia kanske. Konstruktion och produktion är ju det som kostar.

Jag funderar även på att ta fram ark med tegel, plank, durkplåt etc, allt vad jag kan komma på.

Dörrar, fönster kommer även att göras i detta material, konstruktionen av dessa kommer nog att bli lite annorlunda mot hur jag tillverkat dessa hittills.

En bild på ett av mina test, teglet är i det tjockaste och fönsterluckorna i mellantjockleken.

Obs, ej målat. Det tunnaste materialet har samma färg som det tjockaste (brunt).


Bild


Sören, Ristat & Skuret