Syftet med Mässingsjuntan är att under helt opretentiösa former träffas och bygga mj-modeller. Det är öppet för alla och även andra material än mässing är välkomna… Vi är mycket glada för att SMJ gett oss möjligheten att vara i deras lokaler med vår verksamhet, där vi nu varit i tror jag snart 3 år.
För den som är helt ny som modellbyggare är det ett utsökt tillfälle att besöka oss och live kunna få råd o dåd om hur_att_göra, vilka verktyg behöver man, vart köper man det ena och det andra osv. För den erfarne så är det ett utsökt tillfälle att besöka oss. Det finns alltid nått trevligt att prata om…
För det är så att min ide för flera år sedan till Mässingsjuntan hämtades i ganska oförändrat skick från min kära frus syjuntor. Ett tillfälle när man träffas och stickar o syr och framförallt pratar om massa olika saker. Vi har knyckt det konceptet i sin helhet, förutom att vi bytt stickorna till lödkolvar och vi träffas oftare än min frus syjuntor… Och samtalsämnena kan röra sig lååångt från både mj och järnväg, precis som en riktig junta… Fast visst pratas det mycket mj och järnväg också, såklart…
Varje onsdag slår vi upp portarna kl 18 och vi håller på ”tills vi är klara”. Är du medlem i SMJ så kostar det ingenting men är du inte medlem, så kostar det 50 kronor varje gång. En junta måste ju ha fikarast, så har även vi. En självkostnad på 30 spänn för fikat.
Lite bilder från onsdagskvällarna:

Inte helt typisk bild, "junta-modern" är inte med varje gång. Men det kan hända...

Ibland händer det att glada modulbyggare passar på att träffas på onsdagar också

En del av de pågående byggena. Nu ska dom bara bli klara också...

Andra material är som sagt välkomna också. Törebodatak av glasspinnar...

Trevliga husbyggen kan dyka upp också

Några av mina pågående projekt. Alla i den här bilden från HNJ verkstad.

Herrarna Olsson bygger koncentrerat. Smalspårigt på agendan just nu.

Lokomotorer, både normal och smalspårigt.
Ses vi i kväll?
Välkomna!